رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه قیمت پایه خودروها باید اصلاح شود، گفت: اگر امسال خودروسازها میخواستند با وضعیت سال گذشته فعالیت کنند باید فعالیت خود را متوقف میکردند؛ زیرا به کارخانه پولسوزی تبدیل شده بودند. هر صنعتی اینطور باشد از بین میرود. باید یک دوره کوتاهی تحمل کنیم و اجازه دهیم خودروساز محصول خود را با قیمت مناسب بفروشد.
به گزارش
نسیم اقتصاد، مجید عشقی در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه دلیل مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس چه بود؟ توضیح داد: بحث شورای رقابت بحث مخالفت نبود. شورای رقابت بر اساس وظایفی که بر عهده دارد بحث انحصار را تشخیص داده و دستورالعملی برای این موضوع نوشته بود. در دستورالعمل هم ذکر نشده بود که خودرو از بورس کالا خارج شود، زیرا این شورا بر اساس قانون اجازه تعیین تکلیف ندارد.
وی ادامه داد: بر اساس سابقهای که درمورد عرضه سایر کالاها در بورس کالا وجود داشت و شورای رقابت هم به آن وارد شده بود، منافاتی بین دستورالعمل شورای رقابت و عرضه در بورس نمیبینیم. اتفاقا بورس یک بازار کاملا رقابتی است و شورای رقابت برای اینکه بتواند انحصار را مدیریت کند، دستورالعملی ارائه کرده که اتفاقا در عرضه در بورس عملیاتیتر است. زیرا زمانی که کالا در بورس عرضه میشود همه موضوعات شفاف است. بنابراین عرضه خودرو در بورس منافاتی با دستورالعمل شورای رقابت ندارد. شورای عالی هم در آخرین جلسه خود به این نتیجه رسید که این فرایند ادامه پیدا کند و عرضهها طبق درخواست خودروسازها ادامه خواهد داشت. درواقع خود عرضهکننده است که تصمیم میگیرد عرضه کند.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به این سوال که اگر خودروسازها برنامه عرضه بدهند اما به آن عمل نکنند، سازمان با آنها برخورد خواهد کرد یا خیر؟ پاسخ داد: اگر کالایی پذیرش شود اما عرضه کننده به تعهد خود عمل نکند سازمان برخورد خواهد کرد.
قیمت پایه خودروها باید اصلاح شود
عشقی درمورد تصمیمگیری درباره اینکه مابهتفاوت قیمت عرضه خودرو در بورس با بازار آزاد نصیب دولت شود یا خیر؟ توضیح داد: در ابتدا باید قیمت پایه اصلاح شود. زیرا قیمتهای کارخانه برای دو سال قبل است و با تورمی که روی مواد اولیه رخ داده است هماهنگی ندارد. یک خودرویی در کشور 200 میلیون تومان یا 4000 دلار قیمت دارد درحالی که در دنیا هیچ خودرویی با این قیمت وجود ندارد. اگر قیمت پایه اصلاح شود منطقیتر میشود اما اگر قیمت پایه را تقریبا صفر در نظر بگیریم و بگوییم هرچه رقابت شد به دولت میرسد، صنعت را زمین میزند. درمورد اینکه مابهتفاوت قیمت عرضه خودرو در بورس با بازار آزاد نصیب دولت شود یا خیر هنوز تصمیم نهایی در مجلس گرفته نشده است. این موضوع در صحن مطرح و اگر به صورت قانون درآمد اجرا میشود.
وی ادامه داد: اگر دولت تشخیص دهد صنعتی سود زیادی دارد میتواند برای آن مالیات یا عوارض در نظر بگیرد. همه این اقدامات باید به افزایش تولید و کیفیت رخ دهد. صنعت خودروسازی در یک دورهای شکوفایی داشت که اگر ادامه پیدا میکرد اکنون در این وضعیت نبودیم. تقریبا هشت سال قبل توقفی در صنعت خودرو زدیم که بحث تحقیق و توسعه این صنعت تعطیل شد. از آن زمان به بعد خودروی جدیدی تولید نشد. دلیل آن هم قیمتگذاری دستوری است. این وضعیت باید اصلاح شود.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر امسال خودروسازهای میخواستند با وضعیت سال گذشته فعالیت کنند باید فعالیت خود را متوقف میکردند. زیرا به کارخانه پولسوزی تبدیل شده بودند. هر صنعتی اینطور باشد از بین میرود. باید یک دوره کوتاهی تحمل کنیم و اجازه دهیم خودروساز محصول خود را با قیمت مناسب بفروشد.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
شاخص کل بازار سرمایه امروز (شنبه) 3463 واحد رشد کرد و در کانال دو میلیون 168 هزار واحدی... 29 اردیبهشت 1403
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز چهارشنبه26 اردیبهشت با افت 1075.69 و احدی به 2,164,497.82 و... 26 اردیبهشت 1403
رفتار معامله گران در معاملات امروز بازار نشان داد احتمال منفی شدن شاخص بورس برای روز... 25 اردیبهشت 1403
شاخص کل بازار سرمایه امروز 10 هزار و 847 واحد افت کرد و در کانال دو میلیون 208 هزار واحدی... 22 اردیبهشت 1403
شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز (11 اردیبهشت) با رشد 339.54 واحدی به 2,280,732.24 واحد رسید. 11 اردیبهشت 1403
بازار سرمایه در روز جاری 3737 واحد کاهش یافت و شاخص کل به رقم دو میلیون و 281 هزار واحد رسید. 10 اردیبهشت 1403
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز یکشنبه (9 اردیبهشت) با افت 20144 واحدی به 2,284,833 واحد... 9 اردیبهشت 1403
یک کارشناس بورس گفت: بیشتر شرکتهای سرمایهگذار در بورس در حوزه تولید فعال هستند و با... 30 فروردین 1403
نظرات شما