معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در دیدار با هیات حملونقلی بلاروس در تهران به منظور افزایش تعاملات حملونقلی فیمابین به ویژه تسهیل در ترانزیت کالای بین دو کشور عنوان کرد: در دنیا ایران به عنوان چهارراه ترانزیت مطرح است.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده اظهار کرد: بحث عمده ما در حملونقل در خصوص ترانزیت کالاست و تمامی کشورهایی که در مسیر کریدور شمال - جنوب قرار دارند سعی میکنند بار ترانزیت را از کشور خود عبور دهند. موضوع اصلی ایران با کشور بلاروس نیز استفاده بهینه از کریدور شمال - جنوب با عبور کالا و بار از دو کشور و توسعه حمل و نقل جادهای، ریلی و ترکیبی بین دو طرف است.
وی ادامه داد: علاوه بر تفاهمنامههای دوجانبه فیمابین، یک تفاهمنامه هم با آذربایجان، روسیه و بلاروس در جهت توسعه ترانزیتی موجود است و طبیعی است که هر تکنولوژی و ابزاری که بتواند به توسعه ترانزیت کمک کند مورد توجه کشور جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
افندیزاده خاطرنشان کرد: همانطور که میدانید ایران از امکانات خوبی در کریدور شمال به جنوب برخوردار است و در کریدور شرقی - غربی نیز همانند کریدور شمالی - جنوبی زیرساختهای حملونقلی کشور مناسب است.
وی در ادامه گفت: در چند سال اخیر کشور ایران تلاش کرده ظرفیتهای ترانزیتی خود را گسترش دهد و بنادر شمالی و جنوبی ایران در حال توسعه هستند به طوری که ظرفیت بنادر ایران در شمال و جنوب، 270 میلیون تن در سال است و آمادگی برای سرمایهگذاری کشورهای دیگر در ایران فراهم شده است و ایجاد مراکز لجستیک میتواند در توسعه بنادر کمک کند.
افندیزاده اظهار کرد: ایران دارای حدود 12 هزار کیلومتر شبکه ریلی در حال بهرهبرداری است و 3 هزار کیلومتر شبکه ریلی در حال احداث نیز در کشور وجود دارد این در حالی است که 60 هزار کیلومتر راههای اصلی جادهای در کشور وجود دارد که باعث دسترسی مناسب ایران برای اتصال به سمت آبهای آزاد جهان شده است.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در دو هفته گذشته ایران با کشورهای آسیای مرکزی، روسیه و آذربایجان اجلاسی را در تهران برگزار کرد که هدف نهایی این کشورها ترانزیت 15 میلیون تن کالا در سال از کریدور شمال - جنوب قرار گرفت و این هدف سرمایهگذاری در بنادر و مسیرهای ریلی ایران را مثبت ارزیابی میکند.
وی ادامه داد: از آنجایی که کشور بلاروس در زمینه ساخت ماشینآلات راهداری و راهسازی از تکنولوژی بالایی برخوردار است میتوان در زمینههای علمی - فناوری همکاریهای مثبت و سازندهای بین دو کشور برقرار کرد.
افندی زاده در جمعبندی توضیح داد: دولت سیزدهم دیپلماسی اقتصادی خارجی خود را در تقویت همکاری در زمینههای مختلف اقتصادی و توسعه زیرساختهای حملونقلی و ترانزیت بین ایران و سایر کشورهای منطقه هدفگذاری کرده است و آمادگی کامل جهت همکاری با کشور بلاروس در کلیه زمینههای حملونقلی و ترانزیت را دارد.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
22 اردیبهشت 1403
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به افزایش 70 درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم، گفت: در... 20 اردیبهشت 1403
بیش از 90 درصد پرداختها در اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ارزهای ملی انجام میشود. 20 اردیبهشت 1403
حمله رژیم صهیونیستی به رفح در نوار غزه سبب افزایش قیمت نفت در معاملههای روز سهشنبه... 18 اردیبهشت 1403
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص معوقات و افزایش حقوقهای بازنشستگان کشوری و... 18 اردیبهشت 1403
عدم توافق نمایندگان دولت و جامعه کارگری در شورای عالی کار، اعمال تغییرات در افزایش حق... 17 اردیبهشت 1403
همایش بررسی عملکرد اداره امورشعب استان کرمان و تبیین اهداف سال جدید با حضور حسن مونسان... 16 اردیبهشت 1403
سازمان هواشناسی اعلامکرد: امروز (یکشنبه) در برخی مناطق شمال غرب، غرب، ارتفاعات البرز... 16 اردیبهشت 1403
نظرات شما