درپی انتقاد ایرلاینها به تعیین ناگهانی قیمت بلیت پروازهای اربعین از سوی وزیر راه و شهرسازی، باید دید آیا نرخ روی همان شش میلیون تومان اعلامی باقی میماند یا در هفتههای آتی و با نزدیکتر شدن به روز اربعین شاهد تغییر آن خواهیم بود.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، هفته گذشته رستم قاسمی -وزیر راه و شهرسازی- در جلسه ستاد اربعین با بیان اینکه در حال آماده سازی شرایط مرزها برای زائرانی که با خودروهای شخصی خود سفر میکنند هستیم، اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل ریلی حدود 300 هزار نفر، در بخش هوایی حدود 60 هزار نفر و در بخش جادهای نیز بیشترین حجم یعنی حدود 4 میلیون و 650 هزار مسافر جابه جا خواهند شد.
وی با تاکید بر اینکه حتی اگر شخصا در فرودگاه مستقر شوم اجازه تغییر قیمتها را نخواهم داد تا آشفتگیهای سال گذشته در فروش بلیت تکرار نشود، افزود: فعلا نرخ مصوب برای پروازهای عتبات عالیات 6 میلیون تومان است. برای قیمتگذاری نرخ بلیت اتوبوس نیز جلسات با اصناف ادامه دارد و نتیجه آن به زودی اعلام میشود اما اجازه نمیدهیم در هیچ حوزهای اعم از حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی قیمت بلیت طی ایام اربعین سال جاری افزایش یابد.
این اظهارات واکنش ایرلاینها را در پی داشت، مقصود اسعدی سامانی –دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی- در این باره به ایسنا گفت: تصمیمی که بابت تعیین قیمت بلیت هواپیما گرفته شد بدون توجه به سوابق آن در سالهای گذشته بود؛ چرا که سابق بر این براساس توافقی که با سازمان هواپیمایی کشوری داشتیم نرخ را تعیین میکردیم و امسال هم این آمادگی در ایرلاینها وجود داشت اما وزیر راه و شهرسازی بدون هماهنگی ما و مشورت با فعالان این صنعت نرخ شش میلیون تومانی را بابت پروازهای اربعین اعلام کرد.
وی با اشاره به تعیین نرخ پنج میلیون تومانی بلیت پروازهای اربعین در سالهای گذشته خاطرنشان کرد: در آن زمان قرار بود برای هر مسافر یک میلیون تومان تخفیف در هزینههای فرودگاهی در نظر گرفته شود؛ همچنین هزینه فرودگاه نجف را نیز سازمان هواپیمایی در سال گذشته تقبل کرد که جبران کند اما در طول یکسال گذشته هیچ اقدامی در زمینه عمل به این وعدهها صورت نگرفته است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: حداقل در ایام اربعین باید 300 پرواز انجام شود که برای حدود 180 پرواز باید هزینه رویالیتی به فرودگاه نجف پرداخت شود که اینها هزینههای اضافی است که بر دوش ایرلاینها تحمیل میشود. در واقع باید گفت که شرکتهای هواپیمایی در پروازهای اربعین به دنبال سود نیستند و همه میخواهند حداکثر توان را به کار گیرند تا زائران راحتترین پرواز را تجربه کنند اما قبل از اعلام نرخ پروازهای اربعین باید با ایرلاینها هماهنگیهای لازم صورت میگرفت.
در چنین شرایطی که نرخ بلیت هواپیما برای پروازهای اربعین - البته به صورت ضمنی - از سوی وزیر راه و شهرسازی تعیین شده و از سوی دیگر این تصمیم، انتقاد و مخالفت نه چندان سفت و سخت شرکتهای هواپیمایی را در بر داشت . باید دید سرنوشت این تصمیم به کجا میرسد و آیا ایرلاینها با توجه به بدهیهای سال گذشته خود، میتوانند وزیر را برای تغییر این قیمت قانع کنند یا آنکه نرخ پروازهای اربعین روی همان شش میلیون تومان اعلامی باقی خواهد ماند؟
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا، تحت تاثیر دورنمای بالا ماندن نرخهای بهره... 2 خرداد 1403
قیمت طلا، سکه و ارز در بازار تهران طی 24 ساعت گذشته در مسیر کاهشی حرکت کرد. 2 خرداد 1403
نرخ ارز که پس از وقوع سانحه بالگرد حامل رئیسجمهور، در شب هنگام و ساعات تعطیل بازار هم... 2 خرداد 1403
قیمت طلا، سکه و ارز در بازار تهران تغییر کرد. 1 خرداد 1403
رئیس شورای تامین دام کشور در مورد وضعیت بازار گوشت قرمز میگوید: ما همیشه در چنین... 1 خرداد 1403
قیمت هر قطعه سکه طرح جدید امروز دوشنبه 31 اردیبهشت با حفظ ثبات قیمت نسبت به روز گذشته، 40... 31 اردیبهشت 1403
قیمت تضمینی جو تولید داخل بالاخره با چند ماه تاخیر از سوی شورای قیمتگذاری و اتخاذ... 31 اردیبهشت 1403
قیمت طلا، سکه و ارز در بازار تهران تغییر کرد. 30 اردیبهشت 1403
نظرات شما