یک مقام مسئول، از کاهش تعرفه توافقی ارزی دیرکرد حمل کانتینر شرکتهای کشتیرانی خارجی، از روز یکشنبه 10 آذر خبر داد.
به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، مسعود پلمه عصر امروز شنبه 9 آذر در نشست خبری انجمن کشتیرانی و خدامت وابسته اظهار داشت: در ابتدای سال 97 با خروج آمریکا از برجام، تهدیدات اقتصادی علیه کشورمان شکل گرفت و شرکتهای بزرگ کشتیرانی نیز در همین راستا از همکاری با کشور ما سرباز زدند.
وی افزود: اواخر اردیبهشت امسال، ما تعرفه هزینه دیرکرد کانتینر (حق توقف کانتینر) تغییر دادیم تا مانع بروز هیجانات بر بازار شود.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: در یک سال گذشته، مذاکرات مستمری با بخشهای مختلف اقتصادی دولت و بخش خصوصی داشتیم و به توافق ضمنی با دستاندرکاران در این باره رسیدیم.
پلمه ادامه داد: طی مذاکرات با شرکتهای خارجی که با ما تعامل دارند، به این توافق رسیدیم که نرخ هزینه دیرکرد بر اساس فرمولی که طی 35 سال گذشته داشتیم، اتفاق بیفتد که از فردا این تعرفه اجرایی خواهد شد.
وی توضیح داد: در گذشته مبانی به مفهوم ارزی بر پایه 5 و 10 دلار به نرخ تسعیر پول ملی بود و ارز وصول نمیشد؛ اما چون تعاملات ارزی در حوزه دریا بر پایه دلار میچرخد، به این توافق رسیدیم که همان فرمول حاکم شود و از درج تعرفههای متعدد و سنگین روی بارنامهها، جلوگیری گردد.
دبیرکل انجمن کشتیرانی تأکید کرد: امیدواریم این کنترل تعرفهای موجب شود بخش قابل توجهی از هزینههای حمل در حق توقف کانتینر، کاهش یابد.
پلمه با بیان اینکه در کشور دو تعرفه داریم، گفت: اولین مورد تعرفه توافقی و انعقاد قاعده حقوقی منظم است و چنانچه این توافق نباشد، باید از تعرفه شورای عالی هماهنگی کشور تبعیت کند و چنانچه تبعیت نکند، با او برخورد میشود.
وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از کالاهای ورودی به کشور به شیوه کانتینری است، گفت: تا پایان آبانماه، طبق آمار سازمان بنادر و دریانوردی، ورودی کالا به کشور به شیوه کانتینری یک میلیون و 9 هزار TEU
بوده است که تا یک و نیم میلیون TEU
تا پایان سال افزایش مییابد.
دبیرکل انجمن کشتیرانی گفت: اگر قرار باشد کالاها با زمان ماندگاری بالا در بنادر در انتظار ترخیص بمانند، نرخ مصرفی کالاها افزایش مییابد.
پلمه با بیان اینکه فرمول مذکور برای شرکتهای خارجی است، گفت: مبانی تسعیر براساس نرخ ETS
است که همواره در پرتال سازمان بنادر، با منبع بانک مرکزی مشخص است.
وی تأکید دارد: 57 تعرفه که روی بارنامه و از مبانی توافقی استفاده میکردند را در این میان احصا کردهایم و در این راستا، 60 درصد نرخ تمام شده در حوزه تعرفه و حداکثر 80 درصد تنزل مییابد.
دبیرکل انجمن کشتیرانی درباره سوخت کم سولفور که از دهم دیماه امسال برای شناورها طبق تأکید سازمان جهانی دریانوردی الزامی میشود، گفت: کوتاهی برای تأمین سوخت کم سولفور داشتهایم که انتظار داریم دولت حمایت کند؛ اما کوتاهی در تولید این سوخت از سوی متولیان انجام شده است.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از تداوم روند کاهشی تورم در اردیبهشت ماه 1403 خبر داد و... 3 خرداد 1403
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان تهران از تدوین برنامههای کاهش مصرف... 1 خرداد 1403
قیمت نفت در معاملات روز جمعه افزایش یافت و تحت تاثیر نشانههایی از بهبود تقاضای جهانی... 28 اردیبهشت 1403
گروه خودروسازی سایپا، در اطلاعیهای جدید اعلام کرده است که سه مدل خودروی کامیونت... 25 اردیبهشت 1403
رئیس جمهور گفت: استمرار روند کاهشی تورم، رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل و مراقبت... 9 اردیبهشت 1403
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام این که مصرف نمک و شکر در ایران... 2 اردیبهشت 1403
بررسی آخرین معاملات در بازار سکه و طلا نشان میدهد علیرغم افزایش 36 دلاری قیمت اونس... 31 فروردین 1403
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: با وجود کاهش قیمت طلای جهانی، به دلیل بالا بودن قیمت... 26 بهمن 1402
نظرات شما