سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت: ظرفیت‌ها و زمینه‌ همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین ایران و افغانستان زیاد است و مراودات تجاری باید افزایش یابد.

به گزارش نسیم اقتصاد، نورالدین عزیزی شامگاه سه‌شنبه در نشست با تجار و فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان که در محل استانداری این استان برگزار شد اظهار کرد: بدنبال توسعه و افزایش مبادلات تجاری با ایران هستیم و تلاش ما این است که فعالیت‌های اقتصادی مشترک داشته باشیم.
 
وی بیان کرد: ما از حیث همسایه نزدیک و هم مرز، همزبان، هم فرهنگ، هم دین و برادر هستیم و اشتراکات بسیار زیادی با یکدیگر داریم.
 
سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت: ما از ایران قدردانی می کنیم که در 2 دوره اشغال افغانستان مردانه وار و برادرانه وار مهاجران ما را پذیرش کردند و حق همسایگی و برادری خودشان را در حق ما بر جای آوردند.
 
وی افزود: هم‌اینک افغانستان در اشتغال دشمنان نیست و یک کشور آزاد، دارای استقلال و سیاست آن مستقل است.
 
عزیزی تصریح کرد: آمدن ما به خاطر سیستان و بلوچستان به دلیل استحکام دوستی، محبت و بر جای آوردن حس همجواری و افزایش مبادلات اقتصادی و تجاری است.
 
وی بیان کرد: ما در سال‌های گذشته تجارت و ترانزیت بسیار خوبی با ایران از طریق بندر عباس و چابهار داشتیم و هم‌اینک درخواست سهولت در این زمینه را داریم.
 
سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت: تجارت 2 میلیارد دلاری با ایران داشتیم که ما خواهان افزایش این حجم از تجارت به 10 میلیارد دلار در سال هستیم و این ظرفیت در هر 2 کشور وجود دارد.
 
وی تاکید کرد: مسوولان افغانستان در قبال کشورهای همسایه دیدگاه مشخص و امیدوار کننده‌ای دارند و ما می‌خواهیم که ایران در افغانستان سرمایه‌گذاری داشته باشد و همچنین تجار افغانستان نیز در ایران سرمایه گذاری کنند.
 
عزیزی تصریح کرد: همچنین متخصصان 2 کشور ایران و افغانستان باید در تمام زمینه هی علمی و تکنولوژی با همدیگر همکاری داشته باشند.
 
وی ادامه داد: ما بدنبال افزایش تجارت با ایران اسلامی بوده و در این زمینه ما مصمم هستیم.
 
سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت: امیدواریم تجارت و برنامه‌های اقتصادی خوبی بین 2 کشور رقم بخورد و از همه دست‌اندرکاران که در زمینه مهاجران افغانی به خصوص تحصیل آنها زحمت می‌کشند و حق برادری به جا آورده‌اند خیلی سپاسگزاریم.

لینک کوتاه
افغانستان افزایش تجارت ایران

اخبار مرتبط

نظرات شما