محرابیان گفت: امروز در کشور30 هزار مگاوات از 70 هزار مگاوات حداکثر تقاضای مصرف در تابستان، مربوط به مصارف سرمایشی است و با استفاده از کولرهای استاندارد 50 درصد مصرف انرژی کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، علی‌اکبر محرابیان در حاشیه آئین رونمایی از استاندارد جدید برچسب انرژی کولرهای آبی در جمع خبرنگاران گفت: برای رفع ناترازی برق در کشور، برنامه‌های متنوعی تا به امروز اجرایی شده است؛ یکی از اقدامات وزارت نیرو موضوع بهینه‌سازی و مدیریت مصرف سوخت است.
 
وی ادامه داد: در موضوع مدیریت مصرف و بهینه‌سازی طبیعتاً در بخش تقاضا و مصرف‌کنندگان از تجهیزات و دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که بسیاری از این تجهیزات به لحاظ استاندارد و مصرف انرژی در شرایط نامطلوبی قرار داشته و راندمان بسیار پایینی در مصرف برق دارند.
 
محرابیان اضافه کرد: در چنین شرایطی طی یک برنامه و اقدام مشترک با سازمان ملی استاندارد، بازنگری این استانداردها در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس درخصوص وضع استانداردهای جدید، اجرا و نظارت بر روند پیشبرد این مهم اقدام شد.
 
وی افزود: امروز در کشور 30 هزار مگاوات از 70 هزار مگاوات حداکثر تقاضای مصرف در تابستان، مربوط به مصارف سرمایشی بوده که عمدتاً مربوط به مصارف کولرهای آبی‌، کولرهای گازی و چیلرهاست.
 
به گفته محرابیان مصرف انرژی کشور از ناحیه مصارف مربوط به کولرهای آبی دو برابر شرایط استاندارد است، ما می‌توانیم با مصرف 15 هزار مگاوات مصرف برق به جای 30 هزار مگاوات، همین میزان سرمایش را برای خانواده‌ها، مراکز تجاری‌، مراکز اداری، عمومی و غیره تأمین کنیم که این امر به شرط بهره‌مندی از دستگاه‌ها و تجهیزات استاندارد محقق می‌شود.
 
محرابیان با اشاره به نمایش و عرضه محصولات کارخانجات تولیدکننده کولر و موتور در حاشیه مراسم رونمایی از استاندارد جدید کولرهای آبی با مشارکت گسترده شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، اظهار کرد: با بهره‌مندی از این امکان و استفاده از این کولرها به طور متوسط 50 درصد مصرف انرژی کاهش می‌یابد.
 
وزیر نیرو اضافه کرد: تلاش شد با وضع استانداردها، تغییر روند تولید و بازنگری در فرآیندهای تولید، شاهد راه‌اندازی خط تولید این دست از محصولات باشیم. امروز با بهره‌مندی از این سند استاندارد، شاهد تولید کولرهایی هستیم که مصرف انرژی آن‌ها به میزان چشمگیری کاهش یافته است.
 
محرابیان توضیح داد: موتورهای BLDC قادر خواهد بود مصرف برق را تا 50 درصد کاهش دهد که در نوع خود اقدام بسیار ارزشمندی بوده و مقدمه‌ای بر ادامه اجرای برنامه‌های بهینه‌سازی است.
 
وی توضیح داد: در خصوص کولرهای گازی نیز در کشور با موضوع بالا بودن مصرف انرژی روبرو هستیم؛ امروز در کشور تعداد قابل توجهی کولر گازی با راندمان بسیار ضعیف وجود دارد که مصرف برق این کولرها سه برابر شرایط استاندارد است.
 
این مقام مسئول اظهار امیدواری کرد با استفاده از این ظرفیت قانونی و فعالیت تولیدکنندگان‌، تامین‌کنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان با مصرف برق کمتر، به شکل مطلوب‌تری پاسخگوی نیاز هموطنان باشیم.
 
همچنین مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، در جمع خبرنگاران گفت: وزارت نیرو و وزارت صمت پیشتاز حرکت در این مسیر شدند و این مهم می‌تواند ناترازی موجود در صنعت برق را در آینده نزدیک در حوزه مصرف جبران کند.
 
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید بر ضرورت تکمیل این زنجیره، افزود: امید است در سایر حوزه‌ها استانداردهای جدیدی با تعامل و همکاری دستگاه‌های مربوطه ایجاد و به‌روزرسانی شود.
 
وی خاطرنشان کرد: باید قدر و ارزش انرژی به عنوان ثروت ملی را دانسته و از آن صیانت شود؛ در رابطه با این مساله امید است دیگر دستگاه‌های اجرایی از پیشتازی وزارت نیرو الگوگیری کنند.
 
 
 
 

لینک کوتاه
کاهش مصرف انرژی کولر استاندارد

اخبار مرتبط

نظرات شما