به گزارش نسیم اقتصاد، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه واردات 100 یا 1000 دستگاه خودرو مشکل کشور را حل نمی‌کند، واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از 5 سال گام دیگری در راستای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا دانست.

 
 
*** افزایش قیمت افسارگسیخته خودرو

 
 لطف اله سیاه کلی درباره افزایش قیمت افسارگسیخته خودرو، گفت:
 
راهکار ساماندهی بازار خودرو در افزایش تیراژ و عرضه خودر و واردات است و هیچ نسخه دیگری در این زمینه وجود ندارد، هر کارشناسی در دنیا خارج از این دو راهکار، موضوعی را بیان نمی‌کند که رشد تیراژ تولید زمان‌بر است و طرح موضوعاتی مبنی بر تولید 1.5 تا 2 میلیون دستگاه ادعا است زیرا تحقق این مهم زمانبر است.
 
در حال حاضر اگر بخواهیم با افزایش سرعت تولید، رشد تیراژ را محقق کنیم، از کیفیت خودروهای تولیدی کاسته می‌شود زیرا اکنون که تیراژ تولید کمتر از 700 هزار دستگاه است، مردم از کیفیت خودرو ناراضی هستند، بنابراین سرعت دادن به تولید منطقی نیست لذا در شرایطی که راهکار نخست (رشد تیراژ) اجرایی نمی‌شود، باید از دومین راهکار استفاده کرد.
 
*** باید برای ساماندهی بازار یکباره بیش از 100 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود تا در بازار اثرگذار باشد
 
وی با بیان اینکه هرچند مجلس برای واردات خودرو قانون تصویب کرد اما تدوین آئین نامه مربوط به این موضوع حدود 5 ماه طول کشید، اضافه کرد:
 
با وجود اینکه این آئین‌نامه ایرادات بسیاری داشت اما همان آئین نامه نیز اجرایی نشد، واردات 100 یا 1000 دستگاه خودرو که مشکل کشور را حل نمی‌کند باید برای ساماندهی بازار یکباره بیش از 100 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود تا در بازار اثرگذار باشد.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از 5 سال را گام دیگری در راستای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا دانست و ادامه داد:
 
باید راهکاری که برای واردات کامیون‌ها به کار گرفته شد – یعنی مقرر شد هر فرد دارای کارت هوشمند، می‌تواند هر 10 سال یک کامیون نو یا کارکرده زیر 3 سال وارد کشور کند – برای واردات خودروهای سواری نیز استفاده شود و به هر فرد بالای 18 سال دارای گواهینامه اجازه واردات خودرو داده شود.
 
وی درباره این موضوع که کارشناسان، بازار ارز را دلیلی برای محدودیت واردات خودرو می‌دانند، تصریح کرد:
 
اکنون که واردات خودرو محدود است باز هم ارز گران می‌شود؛ باید به این نکته توجه کرد که دولت هنوز ارز منشا خارجی را برای واردات خودرو به بازی نگرفته است، چرا فردی که خارج از کشور ارز دارد، نمی‌تواند از آن برای واردات استفاده کند؟
 
اگر از این ظرفیت استفاده شود می‌توان عرضه را افزایش داد.
 
*** تجار بسیاری برای واردات خودرو وجود دارند
 
 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان و با بیان اینکه تجار بسیاری برای واردات خودرو وجود دارند، ادامه داد:
 
برخی ایرانیان خارج از کشور تمایل دارند که سرمایه خود را در کشورشان سرمایه‌گذاری کنند که می توان از این ظرفیت برای واردات خودرو استفاده کرد.
 
موضوع واردات خودرو قانون دائمی نیست که قابل تغییر نباشد، دولت می‌تواند هر زمانی که این موضوع به بازار داخلی لطمه می‌زند، میزان واردات را کاهش دهد.
 
خانه ملت

لینک کوتاه
واردات خودرو کشور واردات خودروهای کارکرده واردات خودرو

اخبار مرتبط

نظرات شما