درحالی گرانی گوشت قرمز افزایش تقاضا برای مرغ را رقم زده است که فعالان بخش می گویند طی روزهای پیش رو احتمالا با کمبود مرغ گرم در بازار مواجه شویم.

به گزارش نسیم اقتصاد، بازار نوشت: در حالی که کمتر از یک ماه به سال نو مانده است بازار محصولات غذایی همچون دیگر بازارها با تکاپو و نوسان قیمت ها مواجه است.
 
یکی از اصلی ترین بازارهایی که همه ساله در چنین ایامی شاهد جنب و جوش بسیار است بازار مرغ و گوشت قرمز است که امسال با توجه به بالا رفتن قیمت گوشت قرمز شاهد هستیم که خانوارها غالبا به سمت گوشت مرغ بیشتر متمایل شده اند. این در شرایطی است که تولید کننده ها و پرورش دهندگان این محصولات نیز حال و روز خوبی ندارند و کمبود نهاده، گرانی ها و بالا رفتن هزینه های تولید باعث شده چندان منتشر رسیدن روزهای خوبی در پایان سال نباشند. با این وجود به گفته فعالان بخش چون تولید همیشه ادامه دارد و تولید کننده ها یا باید تولید کنند و یا تعطیل لذا برای ایام عید نیز جوجه ریزی ها به میزان کافی صورت گرفته و حال باید دید چقدر می توان به آینده این صنعت امیدوار بود. محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در خصوص اقداماتی که برای تامین بازار عید صورت گرفته به بازار گفت: تولید مرغ به طور مرتب در کشور انجام می‌ شود اما طی چند ماه گذشته که همه تولید کننده ها با زیان روبرو بودند برخی واحدهای پرورشی تعطیل شدند و لذا احتمالا از نظر مرغ گرم با کمبود روبرو شویم. دولت برنامه ریزی دارد برای این امر و از محل ذخیره هایی که دارد مرغ منجمد بازار را تامین کند.
 
حدود 120میلیون قطعه برای تامین بازار عید جوجه ریزی شده است
 
یوسفی در خصوص میزان جوجه ریزی هایی که برای عید نوروز انجام شده گفت: اصولا جوجه‌ ریزی حدود 120 میلیون قطعه هر ماه صورت می گیرد و برای ایام عید هم هر سال همین مقدار جوجه ریزی می شود. با این وجود امسال وضعیت خاصی است به دلیل اینکه ناگهان قیمت گوشت قرمز بالا رفته بنابراین تقاضا برای مرغ نیز بیشتر شده است.
 
وی خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش تقاضا طی روزهای اخیر شاهد هستیم که قیمت مرغ هم کمی افزایشی یافته به طوری که الان مرغ گرم بین68 تا 70 هزار تومان در مغازه ها به فروش می‌ رود.
 
یوسفی در خصوص شرایط تولید نیز اظهار داشت: ما تولیدکنندگان غالبا راغب تر هستیم که نهاده ها، خدمات و هزینه ‌ها مثل سابق باشد و به تبع مرغ هم به همان نرخ های قبلی بفروشیم تا مردم هم توان خرید داشته باشند. با این وجود وقتی شرایط سابق بر تولید حاکم نیست در بحث فروش هم شرایط تغییر می کند و قیمت ها افزایش می یابد.
 
افزایش جوجه ریزی ها قیمت جوجه یکروزه را به 8 هزار تومان رساند
 
وی با بیان اینکه در حوزه کاری ما 90درصد مواد اولیه تولید وارداتی است و نیاز به ارز دارد که نه بانک مرکزی ارز می دهد و نه بازارگاه می ‌تواند تامین کند بنابراین وضعیت خوبی نیست اما در هر صورت تولید کننده ها در حال تولید هستند.
 
یوسفی ادامه داد: با این وجود مساله مهم این است که تولید کننده ها با هر سختی است این دوره را پشت سر می گذارند تا بازار عید را تامین کنند اما برای دوره بعد قطعا شرایط را می سنجند و تصمیم می گیرند آیا جوجه ریزی کنند یا خیر.
 
وی با تاکید بر اینکه شرایط تولید برای بازار شب عید خوب است و جوجه ریزی ها خوب است افزود: با توجه به افزایش جوجه ریزی شاهد هستیم که قیمت جوجه یکروزه نیز طی روزها اخیر افزایش داشته است. به طوری که در حال حاضر جوجه یک روزه با قیمت حدود 7 تا 8 هزار تومان خرید و فروش می شود.
 
مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران در خصوص وضعیت بازار مرغ طی روزهای اخیر و تاثیری که گرانی گوشت قرمز روی این بازار گذاشته است به خبرنگار بازار گفت: تقاضا برای مرغ هنوز در بازار بالا نرفته و ما در بخش فروشندگان این محصول هنوز احساس افزایش تقاضا نداریم. با این وجود عرضه و فروش خوب است و از هفته آینده با افزایش تقاضا مواجه خواهیم شد.
 
یوسف خانی در پاسخ به این سوال که در چنین روزهایی همه ساله معمولا چقدر تقاضا افزایش می یابد گفت: معمولا برای ایام شب عید 30 درصد افزایش تقاضا برای مرغ را همه ساله داریم.
 
قیمت مصوب مرغ 63 هزار تومان؛ نرخ بالاتر گران فروشی است
 
وی در پاسخ به این سوال که در این روزها که نزدیک به ایام عید است مرغ با قیمتی به دست مصرف کننده نهایی می رسد گفت: عرضه مرغ خوب است و با نرخ قیمت مصوب 63 هزار تومان است و معمولا با همین نرخ در بازار فروخته می‌ شود.
 
وی افزود: عرضه با قیمتی بیش از نرخ مصوب نوعی تخلف است و باید مصوبه رعایت شود؛ با این وجود شاید کسانی که گرانتر از نرخ مصوب می فروشند در خریدشان ضعیف عمل می کنند به این معنا که احتمالا گران می خرند که گرانتر از مصوب هم عرضه می کنند. اما به هر حال فروش بالاتر از قیمت مصوب نوعی گران فروشی محسوب می شود.
 
یوسف خانی در خصوص اینکه در تهران روزانه چقدر مرغ عرضه می شود گفت: معمولا آمار توزیع مرغ در بازار تهران روی هزار تن است و کم و زیاد می شود.
 
بر اساس این گزارش، نام مرغ همواره با دو محصول گوشت قرمز و تخم مرغ همراه است و می توان گفت کلیه اتفاقاتی که در حوزه مرغ رخ می دهد در این دو بخش نیز عینا تکرار می شود؛ به این معنا که وقتی برای تولید مرغ و گوشت تولید کننده ها با کمبود نهاده، گرانی نهاده و یا مشکل فروش ایجاد می شود در حوزه تولید و فروش تخم مرغ نیز تحولاتی ایجاد می شود.
 
با این وجود از جمله مسائل پیرامون تولید تخم مرغ کشور به گفته فعالان بخش این است که هزینه های تولید بیش از قیمت مصوب 37 هزار تومان است. با این وجود تولید کننده های این حوزه تولید دارند و مانند دیگر حوزه های تولیدی منتظر اتفاقاتی هستند که سال آینده قرار است در این بخش از سوی دولت تصمیم گیری شود و رخ دهد.
 
ناصر نبی پور، رئیس اتحادیه رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت تولید این محصول برای ایام عید نوروز می گوید: تولید بسیار بالا است و روزانه حدود 3 هزار و 300 تن تخم مرغ تولید داریم.
 
عرضه سویا با 70 درصد بیش از قیمت مصوب!
 
نبی پور افزود: با این وجود هیچ وقت در ایام عید قیمت تخم مرغ بالا نمی رود و معمولا در بازار عید مردم به سمت خرید گوشت و مرغ می روند و افزایش قیمتها در آن بخش ها است.
 
وی خاطر نشان کرد: با این وجود در بحث تولید و عرضه مشکلی نیست و قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ 37هزار تومان است با این وجود اصلی ترین مشکل در این بخش بحث نهاده است.
 
نبی پور افزود: در این شرایط سویا در بازار پیدا نمی شود و در بازار آزاد با نرخ 26 تا 27 تومان عرضه می شود در حالی که قیمت مصوب 16 هزار و 300 تومان است اما پیدا نمی شود.
 
وی ادامه داد: بسیاری از مرغداران از بازارگاه خرید کرده اند اما سویایی نیست که تحویل بدهند لذا همگی به سمت بازار آزاد آمده اند از جمله خود ما که این نهاده را که قابل جایگزینی با هیچ نهاده دیگری نیست را از بازار آزاد تهیه می کنیم.
 
نبی پور در پاسخ به این سوال که این روند تامین سویا از بازار آزاد چقدر هزینه تولید را بالا می برد نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه الان من تولید کننده کنجاله سویا را از بازار آزاد حدود 70 درصد بیش از قیمت مصوب تهیه می کنم حداقل 47 تا 48 هزار تومان تولید هر کیلوگرم تخم مرغ برای تولید کننده تمام می شود. اما باید با قیمت مصوب 37 هزار تومان به بازار بدهیم.
 
نبی پور در خصوص دلایلی که باعث شده وضعیت تامین بازار باز هم به این شرایط بد دچار شود و مرغداران را دچار چالش کند گفت: علت اصلی بحث عدم تخصیص ارز است یعنی بانک مرکزی ارزی تخصیص نمی دهد. بنابراین بسیار روزهای بدی پیش روی صنعت مرغ و تخم مرغ کشور است.

لینک کوتاه
گران شدن گوشت قرمز مرغ تامین بازار

اخبار مرتبط

گوشت قرمز ارزان می شود؟

گوشت قرمز ارزان می شود؟

علی اصغر ملکی گفت: گوشت های وارداتی از نظر کیفیت مطلوب نبود زیرا چربی این گوشت زیاد بوده... 16 فروردین 1402

نظرات شما