افزایش مصرف بنزین دولت را وادار به ارائه راهکارهایی برای کاهش مصرف کرده است، تا جایی که روز گذشته نیز رئیس جمهوری وزارت نفت را مکلف به ارائه راهکار کرد.، آنطور که کارشناسان می‌گویند، برنامه‌ریزی بلند مدت و کاهش سهمیه در مقطع کنونی می‌تواند پاسخگو باشد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، در روزهای سرد زمستان امسال با ناترازی گاز و افزایش مصرف در بخش خانگی، توزیع سی‌ان‌جی در کشور محدود شد که این موضوع باعث افزایش هفت میلیون لیتری مصرف بنزین در کشور شده است؛ موضوعی که خطر واردات بنزین را افزایش داد.
 
هرچند روزهای سرد سپری شد و اکنون میانگین مصرف به 103 تا 104 میلیون لیتر در روز رسیده است، اما همچنان نگرانی برای افزایش مصرف بنزین وجود دارد آنطور که گفته شده شد مصرف انرژی به حدی بالا بوده که رتبه اول را در دنیا داریم و با توجه به اینکه تعداد نفرات جمعیتی و وسایل حمل و نقل از برخی کشورها کمتر است، اما در مدیریت مصرف اقدامات لازم انجام نشده است.
 
نگرانی در این بخش موجب شد سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری وزارت نفت را مکلف به طرح‌های کارشناسی در حوزه مدیریت و بهینه‌سازی مصرف کرده است تا شاید از این طریق بتوان مشکلات موجود را کاهش داد.
 
وی با اشاره به گزارش ارائه شده درباره افزایش مصرف بنزین در ایام پایان سال و به ویژه تعطیلات نوروزی، به وزارت نفت ماموریت داد، ضمن تمهید پیش‌بینی‌های لازم، طرح‌های کارشناسی شده خود در راستای مدیریت و بهینه‌سازی مصرف را برای بررسی و تصویب به دولت ارائه کند.
 
حسین آقایان - کارشناس حوزه انرژی - در این رابطه به ایسنا اعلام کرد: باید اقداماتی صورت بگیرد تا مردم بیشتر به سمت استفاده از خودروهای عمومی بروند، تا زمانی که زیرساخت‌ها در این حوزه درست نشود، شاهد افزایش مصرف بنزین و ترافیک هستیم. این در حالی است که اگر زیرساخت‌های وسائل حمل و نقل عمومی توسعه یابد مردم نیز از آن استقبال می‌کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه هر سال حدود یک میلیون و 600 خودرو تولید می‌شود که این موضوع برابر با افزایش مصرف بنزین است، اظهار کرد: طرح اسقاط ماشین‌های فرسوده چندین سال است که تعیین تکلیف نشده و همه این مسائل در چند بعد موجب افزایش بنزین شده که باید تمام وجوه با یکدیگر دیده شود تا چالش‌ها کاهش یابد.
 
این کارشناس با بیان اینکه راه‌حل اساسی که به رفع آلودگی کمک می‌کند و هم موجب کاهش ترافیک می‌شود توسعه حمل‌ونقل عمومی است، گفت: کمبود قطار و اتوبوس باید برطرف شود، در غیر این صورت با اجرای طرح‌های سهمیه‌بندی تنها در یک مقطع خاص می‌توان این چالش را مدیریت کرد.
 
آقایان با اشاره به اجرای طرح‌هایی همچون کاهش سهمیه بنزین و توسعه سی‌ان‌جی در کشور، گفت: زمانی می‌توان به دنبال توسعه صنعت سی‌ان‌جی رفت که برای شخص منفعت داشته باشد، باید در این بخش مشوق‌هایی را لحاظ کرد، اکنون معادل مصرف بنزین 115 میلیون لیتر است که عدد بالایی به حساب می آید.
 
وی با تاکید بر اینکه نصف شدن سهمیه می‌تواند در کاهش مصرف اثرگذار باشد، گفت: در حال حاضر 1500 تومان رقم بالایی نیست، باید بلند مدت فکر و چاره شود، البته باید در کنار آن زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی را نیز توسعه داد، اگر این اتفاق بیفتد کاهش سهمیه بنزین و افزایش ناچیز قیمت می‌تواند اثرگذار باشد.
 
این کارشناس با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی بلند مدت و کارشناسانی صورت گیرد، گفت: با تدبیر درست می‌توان این موصوع را سامان بخشید، انجام هر کار با هر هزینه‌ای دیگر پاسخگو نیست، باید کار درست انجام شود که در شرایط فعلی توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش  سهمیه می‌تواند اثر گذار باشد.

لینک کوتاه
افزایش مصرف بنزین کاهش مصرف

اخبار مرتبط

نظرات شما