رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در عمده کلانشهرها بنزین یورو 4 توزیع می‌شود، گفت: این موضوع که قرار بود خودروها یورو 5 شود هم اصلاح شده و در حال حاضر طبق قانون خودروها باید یورو 4 باشند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، مهدی اسلام پناه در پاسخ به سوال ایسنا درباره کیفیت سوخت، اظهار کرد: طبق قانون در کلانشهرها باید بنزین یورو 4 توزیع شود که استاندارد هم بر این موضوع نظارت می‌کند.

 
وی افزود: اما اینکه دستگاه‌های اجرایی وزارت نفت و سازمان‌های تابعه آن باید در جهت ارتقا در حوزه حامل‌ها، کاتالیست‌ها، پس پالایش، پیش پالایش، کنترل آلایندگی، معیار مصرف و غیره عمل کنند را شما رسانه‌ها می‌توانید پیگیری کنید.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر در عمده کلانشهرها بنزین یورو 4 توزیع می‌شود، تصریح کرد: اما در غیر کلانشهرها نمی‌توانم این موضوع را تایید کنم و بنزین یورویی نیست.
 
اسلام پناه همچنین در پاسخ به اینکه آخرین الزام خودروسازان در این زمینه چیست، اظهار کرد: این موضوع مربوط به محیط زیست است. استاندارد به چیزی که قانون درباره سوخت یورویی و خودرو تعیین کرده باشد، عمل می‌کند. البته این موضوع که قرار بود خودروها یورو 5 شود هم اصلاح شده و در حال حاضر طبق قانون خودروها باید یورو 4 باشند.
 
وی افزود: این اختلاف وجود داشت که اگر خودروی یورو 5 باشد سوخت یورو 5 نداریم یا اگر سوخت یورو 5 باشد، خودروی یورو 5 نداریم‌. در نهایت با همکاری محیط زیست این موارد را انطباق دادند.
 
اسلام پناه همچنین گفت که هدف‌گذاری سازمان ملی استاندارد این است که فصل سرد سال آینده استاندارد نفت و گاز اجباری شود. استاندارد گازوئیل هم در اولین جلسه شورای عالی استاندارد به زودی اجباری می‌شود.
 
بر اساس ماده 4 قانون هوای پاک قرار بود که از ابتدای سال 1398 فروش خودروهای یورو 4 ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو 5 اقدام کنند، اما بنابر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا سال 1399 به تعویق افتاد. اختلافات سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد با خودروسازان برای مدتی ادامه پیدا کرد، اما حالا بر اساس اظهارات جدید رئیس سازمان ملی استاندارد به نظر می‌رسد این قانون تغییر کرده است.

لینک کوتاه
بنزین کلان‌شهرها یورو ۴ خودرو

اخبار مرتبط

نظرات شما