شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (یکشنبه، 16بهمن‌ماه) با 17 هزار و 59 واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و 540 هزار واحدی ایستاد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، تصمیم شورای رقابت در توقف عرضه خودرو در بورس کالا موجب نزولی شدن بازار سرمایه شد. طی چند ماه اخیر با افزایش عرضه خودرو در بورس کالا، ضمن خروج خودروسازان از زیان، حباب قیمت‌ها در بازار آزاد هم کاهشی شده بود اما مداخله شورای رقابت سبب معکوس شدن روند بازار خودرو و متعاقبا نزول بازار سرمایه شده است.
 
شاخص هم‌وزن با هفت ‌هزار و 405 واحد کاهش به 480 هزار و 152 واحد و شاخص قیمت با چهار هزار و 399 واحد افت به 285 هزار و 253 واحد رسید.
 
امروز در معاملات بورس تهران، بیش از 9 میلیارد و 551 میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش 57 هزار و 164 میلیارد ریال معامله شد.
 
همچنین پتروشیمی فناوران (شفن) با 142 واحد، گروه دارویی برکت (برکت) با 135 واحد، بانک سینا (وسینا) با 91 واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با 82 واحد و بیمه دانا (دانا) با 79 واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.
 
در مقابل، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با یک هزار و 483 واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک هزار و 135 واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با 949 واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با 949 واحد و ملی صنایع مس ایران (فملی) با 760 واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شد.
 
بر پایه این گزارش، امروز نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، سایپا (خساپا)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، بانک تجارت (وتجارت)، پالایش نفت تهران (شتران)، بانک ملت (وبملت) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.
 
گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و 643 میلیون برگه سهم به ارزش پنج هزار و 326 میلیارد ریال دادوستد شد.
 
آخرین وضعیت شاخص فرابورس
 
شاخص فرابورس نیز امروز بیش از 213 واحد کاهش داشت و به 20 هزار و 37 واحد رسید.
 
در این بازار بیش از هشت میلیارد و 200 میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از 280 هزار و 587 نوبت بود.
 
پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، بیمه سامان (بساما)، پتروشیمی مارون (مارون) و مجتمع صنعتی آرتاویل تایر (پارتا) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.
 
همچنین بیمه پاسارگاد (بپاس)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، پلیمر آریاساسول (آریا)، بانک دی (دی) و مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور) با تاثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.
 
 

لینک کوتاه
شورای رقابت بورس اوراق مالی

اخبار مرتبط

نظرات شما