قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا، در آستانه نشست وزیران اوپک پلاس و بانک مرکزی آمریکا روند افزایشی که در ابتدا داشت را معکوس کرد و کاهش یافت.

به گزارش نسیم اقتصاد، بهای معاملات نفت برنت با 20 سنت معادل 0.2 درصد کاهش، به 86 دلار و 46 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 11 سنت معادل 0.1 درصد کاهش، به 79 دلار و 57 سنت در هر بشکه رسید.
 
اوپک پلاس که شامل اوپک و متحدانش نظیر روسیه است، چهارشنبه هفته جاری برای تصمیم گیری درباره اهداف تولید ماهانه دیدار می‌کند. بعید به نظر می‌رسد که وزیران اوپک پلاس در جلسه مجازی که اول فوریه برگزار می‌شود، سیاست تولید فعلی خود را تغییر دهند.
 
با این حال، نشانه‌های افزایش صادرات نفت روسیه از بنادر این کشور در دریای بالتیک در اوایل فوریه، باعث شد نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت، پس از دو هفته رشد متوالی، هفته گذشته با کاهش روبرو شوند.
 
تحلیلگران بانک ملی استرالیا در یادداشتی نوشتند:‌ هیچ تغییری در سیاست تولید اوپک پلاس در جلسه هفته جاری این گروه، پیش بینی نمی‌شود و انتظار می‌رود مواضع بانک مرکزی آمریکا، عامل تاثیرگذار بر روند کوتاه مدت بازار باشد.
 
در آستانه نشست هفته جاری فدرال رزرو، بازار انتظار دارد بانک مرکزی آمریکا، روند افزایش نرخ بهره را از 50 واحد که در دسامبر اعلام کرد، به 25 واحد تعدیل کند. این اقدام، نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصادی که باعث ضعیف شدن رشد تقاضا برای سوخت در بزرگترین مصرف کننده نفت جهان خواهد شد را تا حدودی رفع می‌کند.
 
طبق گزارش شبکه تلویزیونی سی‌سی‌تی‌وی، هیات دولت چین روز شنبه اعلام کرد روند احیای مصرف را که محرک بزرگ اقتصاد بوده و واردات را بالاتر می برد را تقویت خواهد کرد.
 
استفانو گراسو، مدیر ارشد شرکت 8VanEdge در سنگاپور که سابق بر این، معامله‌گر نفت در شرکت ایتالیایی اِنی بود، گفت: ما روسیه را در بخش عرضه و چین را در بخش تقاضا داریم. هر دو می توانند انتظارات بازار را بیش از یک میلیون بشکه در روز بالا یا پایین ببرند. به نظر می‌رسد چین بازار را از این نظر که تا چه حد می‌تواند به سرعت، سیاست کووید صفر را کنار بگذارد، متعجب کرده و روسیه، بازار را از نظر تاب آوری صادراتش با وجود تحریم‌ها، شگفت زده کرده است.
 
بر اساس گزارش رویترز، چین پس از تعطیلات سال نوی قمری، هفته جاری فعالیت را ازسرمی گیرد. تحلیلگران موسسه مالی سیتی در یادداشتی با اشاره به آمار وزارت حمل و نقل چین، نوشتند: تعداد مسافران پیش از این تعطیلات، به بالای سطح دو سال گذشته افزایش یافت اما همچنین کمتر از سال 2019 است. روند احیای ترافیک جهانی مسافران، تدریجی مانده و انتظار می‌رود هنگامی که تورهای سفرهای خارجی در ششم فوریه ازسرگرفته می شود، بهبود بیشتری پیدا کند.

لینک کوتاه
نفت اوپک پلاس فدرال رزرو

اخبار مرتبط

نظرات شما