مجری طرح کالابرگ الکترونیک گفت: هم‌اکنون خانوارهایی که یارانه‌بگیر هستند و حساب یارانه آنها در استان هرمزگان افتتاح شده، مشمول این طرح می‌شوند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرآنلاین، حمید فرداد مجری در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به نحوه استفاده از کالابرگ الکترونیکی گفت: بعد از مصوبه مجلس نسبت به اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در صورت حذف ارز ترجیحی، ریاست جمهوری به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کردند، بدون هیچ‌گونه شتابزدگی طرح اجرا شود.
 
وی افزود: امروز شبکه ملی ارتباطات در کشور ایجاد شده و این امکان به‌وجود آمده که هر مقدار کالای اعتباری برای کدملی‌های مختلف آحاد جامعه تخصیص داده شود.
 
فرداد بیان کرد: هم‌اکنون خانوارهایی که یارانه‌بگیر هستند و حساب یارانه آنها در استان هرمزگان افتتاح شده است، مشمول این طرح می‌شوند.
 
مجری طرح کالابرگ الکترونیک گفت: خانوارهایی که یارانه دریافت می‌کنند، می‌توانند برای مشاهده‌ میزان اعتبار و اقلام کالایی مصوب با تلفن همراه سرپرست خانوار، کد دستوری #28*788* را شماره‌گیری کنند و یا مراجعه به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir از میزان اعتبار خود مطلع شوند.
 
وی افزود: در این طرح اعتبار روی کدملی افراد درنظر گرفته شده است. به عبارتی افراد می‌توانند با همه کارتهای بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است از اعتبارشان در فروشگاه‌های مجاز استفاده کنند.
 
فرداد با بیان اینکه مبلغ اعتبار به میزان یارانه است، گفت: در حال حاضر دولت به منظور حمایت از سبدغذایی خانوار این تصمیم را اتخاذ کرده که مردم بتوانند با اعتبار یارانه، 10 قلم کالای اساسی را یک‌ماه زودتر خریداری کنند.
 
مجری طرح کالابرگ الکترونیک گفت: شیر بطری یک لیتری کم‌چرب، پنیر یو اف 400 گرمی، ماست دبه 2.5 کیلوگرمی کم‌چرب، مرغ کشتار روز، تخم‌مرغ کیلویی، روغن مایع پخت و پز 810 گرمی، ماکارونی 700 گرمی رشته‌ای، قند شکسته فله‌ای، شکر سفید فله‌ای و برنج، 10 قلم کالای اساسی مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی است.
 
وی با تأکید بر اینکه قیمت کالاها بر مبنای شهریور 1400 ملاک عمل قرار گرفته شده است، تصریح کرد: در طول دوره طرح، در صورت افزایش احتمالی قیمت کالاها، سهم پرداختی خانوار از این سبد ثابت درنظر گرفته شده و مابه‌التفاوت آن با اعتبار یارانه تأمین می‌شود.
 
فرداد ادامه داد: مردم برای خرید اقلام کالایی این طرح می‌توانند آزادانه و به سلیقه خود هر نشان تجاری را انتخاب و خریداری کنند و مابه‌التفاوت قیمت کالای انتخابی را باید خودشان پرداخت کنند، همچنین مردم با مراجعه به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir می‌توانند لیست کالاهای مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی را مشاهده کنند.
 

 
مجری طرح کالابرگ الکترونیک گفت: در این طرح احتمال احتکار کالاها امکان‌پذیر نیست، چراکه هم‌اکنون فروشنده، به عنوان مثال روغن را با همان قیمت 62 هزار تومان به مشتری می‌فروشد و در این حالت قیمت دستوری یا دو نرخی شدن کالا صورت نگرفته است بلکه فقط جهت پرداخت آن تغییر کرده است.
 
فرداد ادامه داد: این امکان فراهم شده است که تمام اعتبار خود را مبتنی بر اختلاف قیمتی ارائه شده در جدول خریداری کند.
 
مجری طرح کالابرگ الکترونیک گفت: زیرساخت اجرای طرح برای عضویت بیش از فروشگاه‌های کشور فراهم شده است و در چند روز آینده همه فروشگاه‌های استان هرمزگان طبق زمانبندی عضو این سامانه می‌شوند.
 
فرداد اضافه کرد: در دو_سه روز ابتدایی اجرای طرح، حدود 2 هزار تراکنش خرید انجام شده است که تقریبا از اعتبارشان استفاده کرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه در این طرح هیچ‌گونه محدودیتی برای عضویت فروشگاه‌ها وجود ندارد، گفت: فروشگاه‌ها برای عضویت در سامانه با مراجعه به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir برنامه کاربردی «شما» را نصب کنند و قسمت پنل فروشنده حتما اطلاعات و موقعیت جغرافیایی خود را ثبت کنند.
 
مجری طرح کالابرگ الکترونیک با بیان اینکه ثبت‌نام در سامانه و نصب دستگاه برای فروشندگان هزینه‌ای در بر ندارد، تصریح کرد: در این طرح سه صنف فعالیت دارد؛ فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل داشتن صندوق فروشگاهی فقط برنامه‌هایشان را به‌روزرسانی می‌کنند، لبنیات و پروتئین فروشی‌ها نیاز به دستگاهی ندارند فقط سفر مشتری و فروشنده را به‌روزرسانی می‌کنند، سوپرمارکت‌ و خواربار فروشی‌هایی که دستگاه کارتخوان دارند ولی صندوق فروشگاهی ندارند شرکت‌های پرداختی که متصل به شبکه ملی اعتبار هستند یک بارکدخوانی را به‌صورت مستقیم به دستگاه کارتخوان این فروشگاه‌ها متصل می‌کنند و آنها هم مشمول اجرای این طرح می‌شوند.
 
فرداد اظهار کرد: مقدمات اجرای طرح در سراسر کشور فراهم شده است و با ارزیابی ابعاد مختلف طرح کالابرگ الکترونیک به‌تدریج در تمام استانها اجرایی می‌شود.
 
وی با تأکید بر اینکه استفاده از کالابرگ اختیاری است، تصریح کرد: کسانی که خواستند می‌توانند از مبلغ نقدی یارانه و یا کالا استفاده کنند، همچنین این امکان فراهم شده و این اختیار به افراد داده شده که هم بتوانند به صورت نقدی و هم به صورت کالا این یارانه را دریافت کنند.
 
مجری طرح کالابرگ الکترونیک گفت: درصورت افزایش احتمالی قیمت کالاها، ستاد اقتصادی دولت تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد.

لینک کوتاه
طرح کالابرگ الکترونیک قیمت اقلام خوراکی

اخبار مرتبط

نظرات شما