نفت در معاملات روز جمعه حدود یک درصد افزایش یافت و تحت تاثیر چشم انداز اقتصادی روشن‌تر چین و بهبود تقاضای این کشور برای سوخت، دومین رشد هفتگی متوالی را به ثبت رساند.

 به گزارش نسیم اقتصاد، بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و 47 سنت معادل 1.7 درصد افزایش، در 87 دلار و 63 سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات نفت آمریکا با 98 سنت معادل 1.2 درصد افزایش، در 81 دلار و 31 سنت در هر بشکه بسته شد.
 
نفت برنت برای کل هفته 2.8 درصد و شاخص نفت آمریکا 1.8 درصد افزایش ثبت کرد.
 
آژانس بین‌المللی انرژی چهارشنبه گذشته یک روز پس از آن که اوپک بهبود تقاضای چین برای نفت را پیش بینی کرد، اعلام کرد لغو محدودیتهای کووید 19 در چین، تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری را به رکورد بالایی خواهد رساند.
 
نعیم اسلم، تحلیلگر شرکت کارگزاری آواترید در این باره گفت: بسیاری از معامله‌گران بر این باورند که به احتمال زیاد، شاهد تقاضای بالاتری از سوی چین خواهیم بود که به لغو سیاست های کووید خود ادامه می‌دهد.
 
عامل دیگری که از روند افزایشی قیمت نفت پشتیبانی کرد، امیدواری به افزایش اندک نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا بود که دورنمای اقتصادی ایالات متحده را روشن‌تر خواهد کرد.
 
در نظرسنجی رویترز پیش بینی شد فدرال رزرو پس از افزایش 25 واحدی نرخ بهره در دو جلسه سیاستگذاری آتی خود، به سیکل تحکیم سیاست پولی پایان می‌دهد و نرخ بهره را تا پایان سال میلادی جاری، ثابت نگه خواهد داشت.
 
لائل برینارد، از مقامات فدرال رزرو پنجشنبه گذشته اظهار کرده بود: به نظر می‌رسد احتمال فرود نرم برای اقتصاد آمریکا، افزایش پیدا کرده است.
 
نشست سیاستگذاری بعدی بانک مرکزی آمریکا در روزهای 31 ژانویه و اول فوریه، برگزار می‌شود.
 
همچنین، گزارش شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز که نشان داد شمار دکل های حفاری نفت آمریکا به پایین‌ترین میزان از نوامبر رسیده است، از قیمت نفت پشتیبانی کرد. شمار دکل های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته، با 16 حلقه کاهش، به 613 حلقه رسید.
 
ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA اظهار کرد: دو اقتصاد بزرگ جهان به نفت بیشتری نیاز دارند. بازار نفت به دلیل نگرانی از رکود جهانی، نزولی شده است اما همچنان سیگنال هایی نشان می‌دهد که ممکن است برای مدت طولانی‌تر، دچار محدودیت عرضه بماند.
 
قیمت نفت در حالی افزایش یافت که آمار رسمی نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به 13 ژانویه، به میزان 8.4 میلیون بشکه افزایش پیدا کرده و به حدود 448 میلیون بشکه رسیده که بالاترین میزان از ژوئن سال 2021 است.
 
اندی لیپو، رئیس شرکت لیپو اویل آسوشیتس در هیوستون گفت: توقف فروش نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا، کمک کرد تاثیر منفی این گزارش معکوس شده و قیمت های نفت بالاتر بروند.
 
جیم ریتربوش از شرکت مشاوره ریتربوش و همکاران گفت: اعمال سقف قیمت روی نفت روسیه که در بازار جهانی انعکاس پیدا کرده، هم به تقویت قیمت های نفت کمک کرده است. تحریم ها و سقف قیمت روی نفت روسیه، به تدریج روی قیمت ها تاثیر می‌گذارند و به عامل مثبت‌تری نسبت به ماه گذشته که محموله های نفت روسیه توسط بازار جهانی جذب شدند، تبدیل می‌شود.
 
بر اساس گزارش رویترز، روسیه، در سال 2022 به دومین صادرکننده بزرگ نفت به چین تبدیل شد در حالی که مقام نخست، به عربستان سعودی تعلق گرفت.
 

لینک کوتاه
چین افزایش قیمت نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما