بررسی آخرین آمار وزارت صمت از تولیدات صنعتی نشان می‌دهد که طی 9 ماهه امسال تولید انواع لوازم خانگی بزرگ روند شتابانی داشته و تاکنون نزدیک به 5 میلیون و 600 هزار دستگاه تولید شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، صنعت لوازم خانگی ایران طی ادوار گذشته نقش چندانی در بازار داخلی نداشت، به شکلی که سالانه میانگین 7 میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید می‌شد و سهم عمده بازار در اختیار برندهای خارجی بود؛ به عنوان نمونه می‌توان به اواسط به دهه 90 اشاره کرد. طبق بررسی‌های صورت گرفته در سالهای 95 و 96 تا 60 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار برندهای خارجی بود و 40 درصد به تولید داخل اختصاص داشت که این محصولات نیز از عمق ساخت داخل بسیار پایینی برخوردار بودند.
 
به مرور و با تشدید تحریم‌ها و ممنوعیت واردات، عمق ساخت داخل نیز افزایش یافت به شکلی که بررسی‌ها نشان می‌دهد امروز عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی میانگین 70 تا 75 درصد است که به صورت جزئی‌تر، عمق ساخت داخل در گروه تلویزیون 35 درصد، کل وسایل گازسوز 100 درصد و وسایل برقی حجیم مثل یخچال، فریزر و… 65 تا 75 درصد است.
 
بنا به گفته فعالان صنعت لوازم خانگی، قیاس تولید نسبت به نیاز کشور نیز 80 الی 85 درصد است؛ یعنی 85 درصد نیاز بازار توسط تولیدات داخلی امکان پوشش‌دهی دارد که در برخی کالاها این عدد بالاتر است.
 
نیاز ارزی لوازم خانگی چقدر است؟
 
همچنین باید اشاره شود که نیاز ارزی تولید لوازم خانگی به مقیاس سال 1400 معادل یک میلیارد و 300 میلیون دلار تخمین زده شده است؛ البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی 3 سال گذشته از ناحیه ساخت داخل 160 تا 170 میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت گرفته است.
 
بر همین اساس، بررسی آمارهای وزارت صمت از وضعیت تولیدات صنعتی طی 9 ماهه سال جاری نشان می‌دهد که تولیدکنندگان همچون سال گذشته، برنامه افزایش تولید را در دستور کار قرار داده‌اند و روند شتابان افزایش تولید لوازم خانگی در داخل کشور تا پایان آذر ماه نیز ادامه یافته است، به طوری که بر اساس آمار تجمیعی، تولید انواع لوازم خانگی بزرگ در این مدت با رشد قابل توجهی همراه بوده و نزدیک به 5 میلیون و 600 هزار دستگاه تولید شده است.
 
رشد 18 درصدی تولید یخچال و فریزر
 
بر همین مبنا، طی 9 ماه سال جاری یک میلیون و 955 هزار دستگاه یخچال و فریزر توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده است، این در حالیست که در 9 ماه سال گذشته یک میلیون و 653 هزار دستگاه از این محصول تولید شده بود.
 
بدین ترتیب تولید یخچال و فریزر در 9 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 18 درصدی یافته است.
 
رشد 9 درصدی تولید ماشین لباسشویی
 
همچنین در 9 ماه امسال یک میلیون و 160 هزار دستگاه ماشین لباسشویی در کشور تولید شده است. این در حالیست که در مدت مشابه سال قبل یک میلیون و 61 هزار دستگاه تولید شده بود.
 
بنابراین تولید ماشین لباسشویی در 10 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 9 درصدی یافته است.
 
رشد 61 درصدی تولید تلویزیون
 
در 9 ماه امسال یک میلیون و 430 هزار دستگاه انواع تلویزیون توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده است که در مدت مشابه پارسال 886 هزار دستگاه تولید شده بود.
 
بدین ترتیب تولید انواع تلویزیون در 9 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 61 درصدی داشته است.
 
افزایش 5.2 درصدی تولید کولر آبی
 
همچنین در 9 ماه امسال یک میلیون و 50 هزار دستگاه کولر آبی در کشور تولید شده است. این در حالیست که در مدت مشابه سال قبل 811 هزار دستگاه تولید شده بود.
 
بنابراین تولید کولر آبی در 9 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 29 درصدی یافته است.
 
همچنین تولید انواع الکتروموتور با ثبت رشد 12 درصدی به هفت میلیون و 144 هزار دستگاه رسید.
 
سهم 1.4 درصدی لوازم خانگی از ارزش افزوده کل صنعت
 
به گزارش مهر، اگرچه تولید لوازم خانگی بزرگ در سال جاری نسبت به سال گذشته با افزایش مواجه شده است اما ارزیابی‌ها از وضعیت این صنعت حکایت از آن دارد که سهم ارزش افزوده لوازم خانگی از ارزش افزوده کل صنعت 1.4 درصد است.
 
به اعتقاد کارشناسان فشارهای هزینه‌ای همچون نرخ تورم، نرخ ارز و فرآیند معیوب قیمت‌گذاری، بخشنامه‌های متعدد و متناقض، مشکلات گمرکی، محترم نبودن حقوق مالکیت و قراردادها و فضای رانتی و رابطه‌ای تولید موجب شده صنعت لوازم خانگی نتواند به تناسب ظرفیت‌هایی که دارد، عمل کند.
 
گفتنی است، آمار نشان می‌دهد که در حال حاضر در صنعت لوازم خانگی، 300 هزار نفر اشتغال مستقیم و یک میلیون نفر اشتغال غیرمستقیم دارند و 500 بنگاه در حوزه صنعت لوازم خانگی فعال هستند.

لینک کوتاه
تولید لوازم خانگی تولید تلویزیون افزایش

اخبار مرتبط

نظرات شما