برودت هوا قیمت برخی از اقلام را در هفته جاری افزایش داد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، هفته پایانی دی با شصتمین سال تأسیس و راه اندازی کانون ملی جنگل‌ها مصادف شد؛ از این رو ششمین جشنواره ملی جنگلبانان و جان نثاران منابع طبیعی و تقدیر از جنگلبانان نمونه در 27 دی در محل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد. این همایش با شعار «من هم جنگلبان هستم» کار خود را پایان داد.
 
پویش کاشت درخت
 
سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در این همایش تاکید کرد کاهش آسیب کربن فقط با کاشت درخت شدنی است و بنا به دستور رئیس جمهوری پویش کاشت یک میلیارد نهال در دستور کار قرار گرفته است. وی گفت: ظرفیت تولید کشور سالانه 400 میلیون نهال بوده و از سال آینده سالانه 250 میلیون نهال تولید و در پایان 4 سال پروژه کاشت یک میلیارد نهال انجام می‌شود.
 
مسلم شفیع پور، نماینده ولی فقیه سازمان منابع طبیعی هم در این همایش به روایتی در حوزه کاشت درخت اشاره کرد و گفت: امام صادق علیه السلام روایت دارد برای هر انسان که بدنیا می‌آید یک درخت آفریده می‌شود. یکی از وظایف انسان کاشت درخت و مراقبت از آن است تا رشد کند بنابراین تمام انسان‌ها باید جنگلبان باشند.
 
در ادامه عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه 12 هزار و 780 جنگلبان در کشور فعالیت دارند، در اهمیت حفظ منابع طبیعی گفت: نخست وزیر اتیوپی کاشت 10 میلیارد درخت را در دستور کار قرار داده ترکیه با راه اندازی کمپین تنفس برای آینده، تا امروز 4.5 میلیارد نهال کاشته و قرار است این عدد تا سال 2030 میلادی به 6 میلیارد نهال برسد. عربستان ابتکار عربستان سبز را دنبال می‌کند و قرار است 10 میلیارد درخت در داخل مرزهای خود و 40 میلیارد نهال را خارج از مرزهای خود بکارد. چین هم کاشت 70 میلیارد اصله درخت را پیگیری می‌کند.
 
وی یادآور شد: 10 درصد منابع طبیعی با تمام ذخایر نفت و گاز کشور به لحاظ ارزش گذاری برابری می‌کند.
 
علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این همایش با بیان اینکه فعالیت محیط بان و جنگلبان در یک راستاست، اظهار کرد: ضرورت دارد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی خارج شده و با توجه به وضعیت بحرانی که کشور در حوزه خشکسالی دارد تبدیل به یک وزارتخانه جداگانه شود. وی تاکید کرد: تغییرات اقلیمی جهانی بوده و وضعیت فعلی تمام محاسبات پیشین را بهم زده است از این رو در حوزه آمایش سرزمین ضرورت دارد بازنگری‌های جدی انجام شود. این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: امروز هر کشوری که در حوزه منابع طبیعی پیشرفته‌تر باشد در فهرست متمدن‌ترین سرزمین قرار می‌گیرد.
 
ماجرای گندم‌های نابارور
 
یکی از موضوعاتی که در روزهای پایانی دی در بخش کشاورزی پیگیری شد موضوع گندم‌های نابارور بود. این موضوع گلایه‌های زیادی را به دنبال داشت. کارشناسان حوزه تغذیه تاکید دارند عملکرد محصولات کشاورزی تأثیر مستقیم بر بدن انسان دارد و ناباوری گندم منجر به ناباروری انسان‌ها نیز می‌شود. وزیر جهاد کشاورزی در این باره گفت: گزارشی نسبت به این موضوع به وزارتخانه نشده است. اگر مورد خاصی درباره ناباوری بذور اصلاح شده وجود داشته باشد اعلام شود که مورد رسیدگی قرار گیرد.
 
فرهنگ آسا یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی درباره گلایه برخی از کشاورزان نسبت به ناباروری گندم‌های تراریخته و اصلاح شده داخلی گفت: در این باره موضوع به بذرهای هیبرید برمی گردد؛ یک مؤسسه تحقیقاتی و مطالعاتی داخلی بذرهایی تولید می‌کند که فقط مصرف یک دوره دارد. این بذرهای اصلاح شده با کیفیت و عملکرد بالا را صرفاً طی یک دوره می‌توان کشت کرد و استفاده از این بذور در نسل دوم به علت تفرق صفات میسر نیست. اما برخی کشاورزان چون این بذر اصلاح شده هزینه بالایی دارد بخشی از محصولات را نگه داشته و برای سال آینده انبار می‌کنند.
 
گفتنی است هیبریدها یا نسل نخست گیاهان تولید مثل پس از یک تلاقی اغلب بنیه هیبریدی یا هتروزیس را برای عملکرد نشان می‌دهند که در این رابطه کیفیت بذر مقاومت نسبت به خشکی بنیه یا سایر صفات مطلوب بهبود می‌یابد.
 
چسبندگی قیمتی در بازار برنج
 
برنج پس از گندم یکی از مواد غذایی است که مصرف بالایی در خانواده ایرانی دارد. دبیر کمیسیون تأمین کنندگان برنج کشور گفت: ایران سالانه به 1.5 میلیون تن برنج نیاز دارد که تا کنون یک میلیون تن وارد شده و برای تنظیم بازار باید 300 هزار تن دیگر تا پایان سال وارد شود. به گفته مسیح کشاورز حدود 60 درصد نیازمندی بازار برنج ایران از هند تأمین می‌شد.
 
پس از بسته شدن ثبت سفارش برنج از سوی وزارت جهاد کشاورزی نرخ برنج در بازار افزایش یافت. اما در ادامه با رفع ممنوعیت قیمت‌ها چسبندگی پیدا کرده و کاهش نیافتند.
 
95 درصد وابستگی در تولید روغن
 
عضو انجمن صنفی روغن نباتی گفت: تولید روغن کشور 95 درصد وابستگی ارزی دارد. معضل خشکسالی و کم آبی سبب شده تا کشت دانه‌های روغنی در کشور انجام نشود. تیمور محمدی پیشنهاد داد: اگر میوه پالم در داخل کاشته شود بخشی از این وابستگی کاسته خواهد شد. این میوه شبیه به خرما بوده و پیشنهاد می‌شود در مناطق جنوبی کشور کشت شده و در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد. این فعال حوزه محصولات اساسی درباره سلامت روغن‌های تولیدی داخل اظهار کرد: در اواخر دهه 70 مجموع ترانس در روغن‌های جامد حدود 40 درصد بود که با پیگیری‌های وزارت بهداشت این عدد در سال 85 به 25 درصد کاهش یافت. در حال حاضر این عدد به زیر دو درصد رسیده است.
 
انبساط قیمت‌ها در مقابل انقباض هوا
 
میدان مرکزی میوه و تره بار تهران هر یکشنبه نرخنامه هفتگی میوه و صیفی جات را اعلام می‌کند. در این هفته به دلیل برودت هوا و تعطیلی مراکز اداری تهران قیمت گذاری انجام نشد و در بازار شاهد افزایش قیمت‌ها در برخی اقلام از جمله قیمت کاهو، شلغم، پیاز، گوجه فرنگی و خیار بودیم.
 
نرخ مرکبات از جمله پرتقال همچنان پایین‌ترین قیمت‌ها را در بازار میوه به خود اختصاص داده است.
 
سوداگری در میدان مرکزی تره بار
 
فعالیت دلالی در میدان مرکزی میوه و تره بار موضوع دیگری بود که از سوی اسداله کارگر، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی مطرح شد. کارگر گفت: گاهی در میادین عمده فروشی شاهد هستیم که برخی فروشندگان از صدور فاکتور خودداری کرده که این امر قیمت کالاها را در خرده فروشی‌ها افزایش می‌دهد. حدود 40 درصد عمده فروشان میدان مرکزی میوه و تره بار تهران هنگام فروش بار فاکتور نمی‌دهند و فروشندگان خرد که ناچار به تکمیل بارشان هستند ناگزیر به خرید بدون فاکتور می‌شوند.
 
واردات بار میوه پس از چند روز تأخیر
 
افزایش دمای هوا در انتهای هفته و رفع مشکلات تردد در نهایت 6 تن بار را به تهران رساند. این امر کاهش قیمت‌ها را در بازار میوه و سبزی جات رقم زد. مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: صیفی جات اعم از هندوانه، طالبی، گرمک و… باید با 30 درصد افزایش نسبت به قیمت عمده فروشی و فرنگی جات مانند سبزی جات، سیب زمینی و... 35 درصد بیشتر از نرخ فاکتور شده در میدان مرکزی میوه و تره بار در میوه فروشی‌ها به فروش برسد.
 
ماهی جایگزین گوشت قرمز شود
 
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات تاکید دارد، تا پایان برنامه هفتم توسعه، افزایش مصرف سرانه آبزیان در سبد خانوار باید از 8 به 11 گرم برسد و مقدار سرانه نیز از 13.8 به 20 کیلوگرم افزایش یابد. این در حالی است که این هفته شاهد افزایش قیمت در بازار انواع ماهی بودیم. در بین انواع ماهی، قزل آلا به دلیل ارزانی نسبت به سایر گونه‌ها تقاضای بیشتری دارد. نرخ این ماهی پرورشی از هر کیلو 108 هزار تومان در هفته سوم به 122 هزار تومان در هفته چهارم دی رسید. این در حالی است که در هفته نخست دی قزل آلا هر کیلو 84 هزار تومان بود. به این ترتیب قزل آلا در روزهای پایانی دی نسبت به ابتدای ماه بیش از 31 درصد افزایش قیمت داشت.

لینک کوتاه
نوسان قیمت ها نوسان دما بازار گوشت سفید