روز گذشته میزگردی با موضوع بررسی اثرات عرضه خودرو در بورس کالا در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد که 5 استاد اقتصاد در این نشست، نظر خود را درباره عرضه خودرو در بورس اعلام کردند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از تسنیم، داود دانش جعفری، اقتصاددان، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: قیمت گذاری دستوری در اقتصاد مطلوب نیست، همچنین روش عرضه خودرو در بورس کالا خوب است، اما جای اصلاح دارد. قیمت‌ها باید به گونه‌ای اصلاح شود که قیمت برای مصرف کننده و تولیدکننده منصفانه باشد. مشکلات به صورت جمعی و با نگاه همه جانبه باید حل شود و نیازمند یک طرح پژوهشی است.
 
محمد قاسمی استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این میزگرد گفت: لاتاری ملی قرعه کشی خودرو بر پایه کدام منطق اجرایی می‌شود و آنچه واضح است، این رویه کاملا بی هدف عملیاتی شده و به عبارتی دست دلال‌ها را برای حضور در بازار خودرو بازگذاشته ایم. اصلاحات انجام شده از مسیر بورس کالا برای فروش خودرو، راه حل مناسبی است که می‌تواند به شفافیت و توسعه صنعت خودرو کمک کند.
 
رضا مقدس عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: عرضه خودرو در بورس کالا علاوه بر حذف دلالان سبب قانونمند شدن معاملات می‌شود و پوشش ریسک مناسبی هم برای تولیدکننده و هم مصرف کننده رقم می‌خورد. از سوی دیگر تضمین ابعاد مختلف معامله به درستی انجام شده و تعارض منافعی شکل نگرفته و کشف قیمت نیز در فرآیندی شفاف حین معاملات اتفاق می‌افتد.
 
علی امامی میبدی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: عملکردی که از عرضه خودرو در بورس کالا مدنظر بود بسیار مثبت به نظر می‌رسد. بورس کالا بهترین راهکار صنعت خودرو است و موفق خواهد بود.
 
محمد حسین رحمتی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف نیز گفت: با شفاف شدن و رشد میزان تولید خودرو به واسطه عرضه کامل تولیدات در بورس کالا، علاوه بر آنکه به سهم تولید ناخالص داخلی که منجر به افزایش رشد اقتصادی می‌شود، خواهیم رسید از زیان خودروسازان کاسته می‌شود و شاهد کاهش تورم برای اقشار مختلف جامعه خواهیم بود.

لینک کوتاه
اقتصاددان فروش خودرو بورس

اخبار مرتبط

بورس ریخت

بورس ریخت

تالار شیشه‌ای در آخرین روز کاری هفته با افت مواجه شد؛ به طوری که شاخص کل با کاهش بیش از 13... 23 اسفند 1402

نظرات شما