شاخصهای بازار نفت روز سه شنبه در پی انتشار ضعیفترین آمار اقتصادی چین در حدود نیم قرن گذشته، واکنش مختلفی نشان دادند و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا کاهش یافت.

به گزارش نسیم اقتصاد، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 16 سنت معادل 0.2 درصد افزایش، به 84 دلار و 62 سنت در هر بشکه رسید و بخشی از ضرر یک درصدی روز گذشته را جبران کرد.
 
بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 60 سنت معادل 0.8 درصد کاهش، به 79 دلار و 26 سنت در هر بشکه رسید. نفت آمریکا روز دوشنبه به دلیل تعطیلات روز مارتین لوتر کینگ در آمریکا، قیمت نهایی نداشت.
 
تحلیلگران کالای گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: نفت برنت در 10 روز گذشته، حدود 10 درصد افزایش پیدا کرده زیرا خوش بینی به بازگشایی چین، فضای بازار را بهبود بخشیده است. با این حال، دورنمای سایر بخشهای اقتصاد جهانی، نامعلوم است. این تحلیلگران به افزایش عرضه نفت از سوی روسیه اشاره کردند که بازار را تحت تاثیر قرار داده است. صادرات نفت این کشور از طریق دریا، هفته گذشته به 3.8 میلیون بشکه در روز افزایش یافت که بالاترین میزان از آوریل بود.
 
تولید ناخالص داخلی چین در سال 2022، به میزان سه درصد توسعه یافت که بسیار پایینتر از نرخ 5.5 درصد هدف گذاری شده بود و دومین عملکرد اقتصادی ضعیف این کشور از سال 1976 به شمار رفت. رشد اقتصادی چین در سه ماهه چهارم از محدودیتهای کرونایی سخت گیرانه و رکود بازار املاک، به شدت آسیب دید. آمار اقتصادی ضعیف همچنین برخلاف پیش بینی تحلیلگران بود که انتظار داشتند تسهیل محدودیتهای کرونایی توسط پکن در دسامبر، باعث افزایش مصرف در این کشور می شود.
 
آمار اخیر همچنین نشان داد تولید پالایشگاههای نفت چین در سال 2022، به میزان 3.4 درصد در مقایسه با سال پیش از آن کاهش پیدا کرده که نخستین کاهش سالانه از سال 2001 بود. با این حال، تولید روزانه نفت در دسامبر به دومین رکود بالا در سال 2022 رسید.
 
آیریس پنگ، اقتصاددان ارشد بانک آی ان جی در یادداشتی نوشت: با پایان قویتر سال 2022 نسبت به آنچه انتظار داشتیم، بعلاوه نشانه های رشد قویتر خرده فروشی، دورنمای رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال 2023 نسبت به دورنمای قبلی ما، بهبود پیدا کرده است. اما چین همچنان با موانع قابل ملاحظه ای از جمله رکود در آمریکا و اروپا، روبروست.
 
در نظرسنجی که در مجمع جهانی داووس انجام شد، دو سوم از اقتصاددانان بخش خصوصی و دولتی، رکود جهانی در سال میلادی جاری را پیش بینی کردند و 18 درصد وقوع آن را بسیار محتمل دانستند.
 
بر اساس گزارش رویترز، در معاملات روز جاری رشد ارزش دلار آمریکا و بهبود این ارز از پایینترین رکورد هفت ماه، در کاهش قیمت نفت موثر بود.

لینک کوتاه
نفت آمریکا پایین

اخبار مرتبط

نظرات شما