رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدیم صادرات محصولات کشاورزی تحت هیچ شرایطی نباید متوقف شود تا تولیدکننده با خیال راحت تولید کند و پس از نظارت بر تولید بتوانیم صادرات داشته باشیم.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، محمدجواد عسکری در مراسم هفتمین نمایشگاه خوراک دام و طیور و آبزیان که در محل نمایشگاه‌های بوستان گفتگو برگزار شد، با بیان اینکه فضای بخش تولید شکننده است، افزود: در کمیسیون کشاورزی بیشترین جلسات را با تولیدکنندگان داشتیم و هر کجا نیاز بود در خدمت آنها بودیم.
 
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: بالغ بر 60 مکاتبه با رییس جمهوری، قوه قضاییه و مسئولان مربوطه در خصوص مسائل و مشکلات کشاورزان در بخش تولید داشتیم.
 
وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی بیش از 4 میلیون بهره‌بردار دارد، اظهار داشت: در بحث قانونی مشکلی نداریم و قوانین را به‌روزرسانی و اجرای قانون انتزاع را پیگیری کردیم.
 
عسکری ادامه داد: معتقدیم صادرات تحت هیچ شرایطی نباید متوقف شود تا تولیدکننده با خیال راحت تولید کند و پس از نظارت بر تولید بتوانیم با صادرات حرکت‌های خوبی در این بخش داشته باشیم.
 
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه تعرفه‌گذاری بر محصولات کشاورزی ممنوع است، در قانون بودجه 1401 نیز عنوان شده که تعرفه صادرات محصولات کشاورزی ممنوع بوده مگر اینکه وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه‌های متولی 6 ماه قبل اعلام کنند تا تصمیم‌گیری‌های لازم انجام شود.
 
عسکری با بیان اینکه نباید به صادرات لطمه وارد شود، افزود: به‌محض از دست رفتن بازارهای صادراتی کشورهای دیگر از جمله ترکیه وارد عرصه شده و بازارها را تصاحب می‌کنند.
 
کارخانه‌های خوراک دام و طیور با 30درصد ظرفیت کار می‌کنند
 
«مجید جعفری» مدیر عامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام طیور و آبزیان نیز در این مراسم با بیان اینکه صنعت خوراک از دهه 30 تشکیل و اولین کارخانه از دهه 40 آغاز به کار کرد، گفت: در حال حاضر طبق آخرین آمار 852 کارخانه خوراک دام و طیور به طور رسمی در کشور مشغول به کار هستند که ظرفیت واقعی تولید آنها طبق پروانه بهره‌برداری 28 میلیون تن در سال است.
 
وی اظهار داشت: با تبدیل ارز ترجیحی به نیمایی وعده‌های زیادی از جمله آزادسازی صادرات داده شد؛ اما از 8ماهه گذشته تاکنون اقدام به خصوصی در این زمینه انجام نشده است.
 
مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور گفت: طبق آمار سال 2021 کشورهای همسایه ما 5 میلیون تن واردات خوراک دام و طیور داشتند که ایران می‌توانست از این ظرفیت صادراتی بهره‌مند شود.
 
جعفری ادامه داد: اگر به این صنعت کمک نشود سرمایه‌های بسیاری می‌خوابد و افراد زیادی شغلشان را از دست می‌دهند.
 
وی افزود: مشکل اصلی کارخانجات ما کمبود جدی سرمایه در گردش و کاهش تقاضا از سوی تولیدکنندگان است.
 
مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور با بیان اینکه کارخانه‌های خوراک دام و طیور باید 25 درصد درآمدشان را مالیات دهند که رقم قابل توجهی است، گفت: این در حالی است که صنعت کشاورزی از پرداخت مالیات معاف است.
 
جعفری اظهار داشت: بخش کشاورزی در پرداخت بیمه کارکنان از سهم کارفرما معاف هستند؛ اما برای کارخانه‌ها این‌گونه نیست و 30 درصد حقوق محاسبه می‌شود. همچنین هزینه انرژی کارخانجات خوراک دام و طیور با وجود اینکه از بخش کشاورزی هستند، صنعتی دریافت می‌شود؛ بنابراین صنعت خوراک دام به طور جدی درگیر مشکلات هستند که امیدواریم دولت چاره‌ای بیندیشد.
 
هفتمین نمایشگاه فیدکس پو (همایش بین‌المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان ایران) با شعار «خوراک سالم، فضای سالم، انسان سالم» از روز سه‌شنبه 20 تا 22 دی ماه به مدت سه روز در محل نمایشگاه‌های بوستان گفت‌وگو برگزار می‌شود.

لینک کوتاه
صادرات محصولات کشاورزی خوراک دام

اخبار مرتبط

نظرات شما