جمع کل مخازن سدهای پنجگانه تهران حدود 260 میلیون متر مکعب است که نسبت به سال قبل که حدود 340 میلیون بوده نزدیک 80 میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم و این درحالیست که مصرف انرژی و آب در کلان شهر تهران بیشتر از میانگین شهرهای جهانی است.

به‌ گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، در حال حاضر روزانه حدود دو میلیون و 900 هزار متر مکعب آب شرب در تهران مصرف می‌شود که نسبت به سال قبل تقریبا یکسان است، اما موضوع مورد توجه این است که امسال سومین سال خشک در 10 سال اخیر را تجربه می‌کنیم، میزان بارندگی‌ها تا به حال خوب نبوده است و حدود 65 درصد نسبت به سال قبل کسری بارندگی داریم.
 
در این استان سالانه یک میلیارد و 700 میلیون متر مکعب آب مصرف می‌شود که حدود یک میلیاد و 200 میلیون مترمکعب آن در شهر تهران و 500 میلیون مترمکعب در سایر شهرهای این استان مصرف می‌شود. به لحاظ حجم مخازن سدها وضع خوبی نداریم در حال حاضر حدود 260 میلیون متر مکعب حجم مخازن سدهای تهران است که نسبت به سال قبل که که آن هم سال خوبی هم نبوده و حدود 340 میلیون ذخیره مخزن داشتیم نزدیک 80 میلیون کسری مخزن داریم.
 
مصرف لحظه‌ای آب تهران از حجم آب دریاچه چیتگر گذشت!
 
این اعداد در شرایطی است که در سال‌های نرمال حجم مخازن حدود 590 میلیون مترمکعب در این مقطع زمانی بوده است، باقری معاون مشترکین آبفای استان تهران اعلام کرده مصرف لحظه‌ای شهروندان تهرانی به مقدار 2 میلیون و 900 هزار متر مکعب رسیده که این حجم مصرف به اندازه حجم آب دریاچه چیتگر تهران است.
 
به گفته وی  تا کنون حدود 21 هزار انشعاب بد مصرف را به صورت موقت قطع کرده ایم. درمورد طرح تشویقی خوش مصرف ها نیز باید گفت که این طرح از اوایل آذر ماه شروع شده تا کنون 40 هزار مشترک مشمول طرح شده اند و پاداش تشویقی آنان در قبض شان اعمال شده است و به ازای هر متر مکعب کاهش آب نسبت به الگوی مصرف 3362 تومان است.
 
جریمه و پاداش چگونه است؟
 
طرح جریمه و پاداش مشترکان تاثیر نسبتا خوبی برای جلوگیری از سیر صعودی مصرف داشته است، آنطور که محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران گفته آب حدود 21 هزار  مشترک بدمصرف  به صورت موقت قطع شده و اخطار هم داده شده است. در مرحله اول شش ساعت است، مرحله دوم 12 ساعت و مرحله بعد ممکن است بیشتر هم شود.
 
وی اظهار کرد: با اجرای این طرح در مدت دو ماه اخیر تعداد مشترکان بد مصرف در تهران از 8 و نیم درصد به 5 درصد کاهش پیدا کرده است، تقاضای همیشگی ما از مشترکان صرفه جویی در مصرف آب است، امسال سومین سال خشک را پشت سر می‌گذاریم و با همه سختی‌ها و کم بارشی‌هایی که داشتیم به حتی یک ساعت در فرایند آبرسانی در شهر تهران مشکل ایجاد نشد، خواهش می‌کنم آن قشر کمی هم که رعایت نمی‌کنند به جمع اکثریت بپیوندند و به ما کمک کنند.
 
مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران همچنین اعلام کرد از یک میلیون و 100 هزار قبض صادر شده، 40 هزار قبض (معادل 3 درصد مشترکین)، پاداش دریافت کردند. مشترکان پر مصرفی که زیر الگو مصرف کرده باشند به ازای هر متر مکعب 3622 تومان دریافت می‌کنند این پاداش خوش مصرفی در قبض ماه آینده آن‌ها اعمال می‌شود و افرادی که زیر الگو مصرف می‌کردند اگر مصرف را کاهش دهند پاداش دریافت می‌کنند. در 70 روز اخیر و اوایل ابان ماه 9 درصد به مشترکین خوش مصرف افزوده شد و 9 درصد پاداش دریافت کردند که از قبض بعدی آن‌ها کسر می‌شود.
 
چندین سال است که تغییر اقلیم و کاهش بارش ها تهران را با مشکلات آبی مواجه کرده است، هرچند که طرح هایی در این حوزه اجرایی شد و تاکنون پایتخت بی آب نشده است اما باید توجه داشت که حفظ این وضعیت بدون اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف امکان‌پذیر نیست.

لینک کوتاه
آب تهران طلا

اخبار مرتبط

نظرات شما