عضو تعاونی اتحادیه بارفروشان تهران اظهار کرد:‌ افزایش 40 هزار تومانی قیمت پیاز در بازار کاذب بوده و اکنون نرخ‌ها به دلیل افزایش عرضه در روزهای اخیر کاهش یافته و با ورود پیاز شهرهای جنوبی از ابتدای بهمن به بازار قیمت آن شکسته خواهد شد.

 اصغر شجاعی، عضو تعاونی اتحادیه بارفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم اقتصاد درباره کاهش قیمت پیاز در میدان مرکزی میوه و تره‌بار در روزهای اخیر، اظهار کرد:‌ افزایش عرضه از دلایلی است که موجب شده قیمت پیاز در میادین مرکزی میوه‌وتره‌بار با کاهش تا 5 هزار تومانی در روز گذشته مواجه شود.
توزیع پیاز دوپوست تبریز به بازار افزایش یافت
کارشناس بازار میوه وتره‌بار افزود:‌ به طور معمول در ماه‌های مختلف سال بخشی از تولید با هدف صادرات یا مصارف ذخیره‌سازی می‌شود. پیاز دوپوست تبریز در روزهای اخیر با افزایش عرضه بیشتری به بازار همراه بوده است به این دلیل که خطر سردی و برودت هوا وجود داشته و انبارها در خطر بوده است به همین دلیل بخشی از پیاز انبار شده به بازار عرضه شده است.
شجاعی خاطرنشان کرد: میوه و صیفی محصولاتی هستند که مصرف آنها روزانه بوده و نمی‌توان آن را از سبد هزینه‌ها خارج کرد.قیمت 40 هزار تومانی برای پیاز بسیار بالاست.البته پیازهای منطقه جنوب کشور شامل جیرفت به زودی وارد بازار می‌شود.
وی با بیان اینکه پیاز جیرفت از ابتدای بهمن وارد بازار خواهد شد پیش‌بینی کرد قیمت پیاز در هفته‌های آینده با کاهش قابل توجهی مواجه شود.
عضو تعاونی اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره بار تهران عنوان کرد:‌ پیاز دزفول و بندرعباس نیز از اسفند وارد بازار می‌شود و کاملا قابل پیش‌بینی است که نرخ پیاز شکسته خواهد شد.
قیمت پیاز 40 هزار تومانی بالاست
وی تصریح کرد: پیاز 40 هزار تومانی در بازار با توجه به نرخ‌هایی که از کشاورزان خریداری شده است بسیار بالاست.
شجاعی گفت:‌ به دلیل بالابودن هزینه‌های جمع‌آوری میوه از باغات، توزیع و حمل و نقل، بسته‌بندی،‌نگهداری و انبارداری به گونه‌ای است که موجب بالارفتن قیمت میوه می‌شود به طور مثال اکنون مرکبات باغداران مازندرانی حدود 4 هزار و 500 تومان خریداری می‌شود اما در صورت ذخیره‌سازی برای تامین بازار شب عید حدود 7 تا 8 هزار تومان هزینه نگهداری به آن افزوده می‌شود و قیمت‌ مرکبات در شب عید نرخ‌هایی نخواهد بود که اکنون در بازار وجود دارد.
وی افزود:‌ پلی‌اتلین ماده اولیه سبد حمل میوه است که از سوی واحدهای تولیدی با قیمت بالا در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد. این شرایط موجب شده تا هر سبد میوه بدون احتساب شکست آن برای بارفروشان حدود 8 هزار و 500 تومان هزینه داشته باشد.
افزایش هزینه‌های تمام‌شده نگهداری و توزیع میوه برای شب عید
عضو تعاونی اتحادیه بارفروشان تهران بیان کرد:‌ هزینه‌های دستمزد کارگران،‌ حمل و نقل و سایر هزینه‌ها موجب شده تا تفاوت نرخ‌های قابل توجهی میان خرید از کشاورزان و بازار وجود داشته باشد. حال اگر این میوه یا صیفی انبار شود یا در سردخانه‌ها ذخیره‌سازی شود طبیعی است که هزینه‌های تمام‌شده بیشتری را شامل خواهد شد.
شجاعی تصریح کرد:‌ افزایش 40 هزار تومانی قیمت پیاز در بازار کاذب بوده و اکنون نرخ‌ها به دلیل افزایش عرضه در روزهای اخیر کاهش یافته و با ورود پیاز شهرهای جنوبی به بازار قیمت آن شکسته خواهد شد.

لینک کوتاه
پیاز جنوب بازار قیمت پیاز

اخبار مرتبط

هوای معتدل بازار سرمایه

هوای معتدل بازار سرمایه

امروز بازار بورس با رشد نسبی 1921 واحد مواجه شد و شاخص کل به دو میلیون و 163 هزار واحد رسید. 22 اسفند 1402

نظرات شما