شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: روزانه 104 میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع می‌شود و در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین یورو 4 در 6 پالایشگاه کشور در مجموع 75 میلیون لیتر در روز است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به گزارش روز چهارشنبه گذشته (14 دی ماه) در روزنامه آفتاب یزد با عنوان «تایید و تکذیب مازوت سوزی» اعلام کرد: همواره مازوت سوزی در کلان‌شهر تهران تکذیب شده؛ اما با توجه به تراز منفی گاز در زمستان، صنایع و نیروگاه‌ها در سایر مناطق کشور برای تامین پایدار برق مجبور به استفاده از سوخت مایع با اولویت گازوئیل هستند در این میان از مازوت نیز استفاده می‌شود.
 
با توجه به این مهم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، تاکید کرده که تولید و توزیع سوخت‌های بنزین و نفتگاز با کیفیت و مطابق با استانداردهای زیست محیطی و با توجه به مصرف سوخت مایع در فصل سرد سال در نیروگاه‌ها و تأمین سوخت سایر صنایع با نفتگاز تولیدی در عمل امکان صادرات به دلیل تامین نیاز نفتگاز داخلی امکان پذیر نبوده است.
 
بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ظرفیت تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه‌های امام خمینی (ره) تبریز، اصفهان، بندرعباس، ستاره خلیج فارس و لاوان، مجموعاً در حدود 75 میلیون لیتر در روز است.
 
همچنین در راستای مقابله با رشد فزاینده مصرف بنزین که میانگین توزیع آن در آذرماه سال جاری به 104 میلیون لیتر در روز رسیده است، مطابق با آئین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوا موضوع ماده (2) قانون هوای پاک مصوبه شماره 100602/ ت 55072 مورخ 30/7/1397 هیئت وزیران و مشخصاً حسب تبصره (1) ماده (2) آن که اشعار می‌دارد: تولید و توزیع (70) میلیون لیتر بنزین یورو (4) در روز منوط به عدم تجاوز سقف میزان مصرف بنزین کشور از 85 میلیون لیتر در روز می‌باشد، تولید بنزین در پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس، بندرعباس و لاوان با حفظ شاخص‌های زیست محیطی همچون میزان گوگرد (کمتر از ppm50)، بنزن کمتر (کمتر از یک درصد)، ترکیبات آروماتیک (کمتر از 35 درصد) و ترکیبات اولفین (کمتر از 18 درصد) صرفاً با تعدیل عدد اکتان مشابه بنزین معمولی صورت می‌پذیرد.
 
مطابق مفاد ماده (2) قانون هوای پاک مصوب سال 1396 مجلس شورای اسلامی و موارد (1) و (2) آیین‌نامه فنی مصوب مورخ 30/7/1397 هیئت وزیران، توزیع بنزین و نفتگاز در کلان‌شهرهای تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، اراک و اهواز از نوع یورو (4) است.
 
از سوی دیگر با راه‌اندازی پروژه ارتقای کیفیت نفتگاز پالایشگاه اصفهان، تولید نفتگاز یورو (4) آن از 2 میلیون لیتر در روز به 18 میلیون لیتر در روز نفتگاز یورو (5) افزایش یافته است که با احتساب تولید نفتگاز یورو 4 در پالایشگاه‌های شازند، بندرعباس، تبریز، تهران، لاوان، مجموع تولید نفتگاز یورو 4 و 5 به 54 میلیون لیتر در روز رسیده است و شاخص اصلی آن گوگرد کمتر از 50 (ppm50 جزء در میلیون) برای نفتگاز یورو (4) و ppm10 برای نفتگاز یورو (5) است.
 
علاوه بر ظرفیت‌های ذکر شده در بند (3) حدود 16 میلیون لیتر در روز از نفتگاز تولیدی کشور در پالایشگاه ستاره خلیج فارس با محتوای گوگرد کمتر از ppm2000 تولید و توزیع می‌شود که گرچه در طبقه‌بندی نفتگاز یورو (4) قرار نمی‌گیرد؛ ولی گوگرد آن به مراتب کمتر از حد مجاز گوگرد در نفتگاز معمولی است.
 
با توجه به افزایش تولید نفتگاز یورو 4 در پالایشگاه‌های کشور، توزیع نفتگاز در 8 کلان‌شهر کشور و هم چنین حدود 300 جایگاه عرضه سوخت نفتگاز محورهای مواصلاتی مصوب هیئت محترم وزیران و همچنین تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت استان تهران نیز از نوع یورو 4 می‌باشد.
 
در طول شبانه‌روز حدود 13 میلیون لیتر بنزین مطابق با استاندارد یورو 4، 5٫2 میلیون لیتر نفتگاز مطابق با استاندارد یورو 4 و 5٫1 میلیون متر مکعب گاز طبیعی فشرده (CNG) در بخش حمل و نقل سبک و سنگین (منابع متحرک) شهر تهران مصرف می‌شود. با احتساب مصرف گاز طبیعی بخش خانگی و تجاری (منابع ثابت) کلان‌شهر تهران به میزان 65 میلیون متر مکعب در یک شبانه‌روز، مجموع سوخت معادل مصرفی در کلان‌شهر تهران در یک شبانه‌روز 82 میلیون لیتر می‌باشد که علی‌رغم انطباق کامل با استانداردهای مصوب کیفی و شاخص‌های زیست محیطی، فرآیند احتراق آن در منابع متحرک و ثابت به دلیل عدم رعایت استانداردهای مصوب در حوزه‌های فنی، باعث ورود آلاینده‌های زیست محیطی به جو تهران می‌شود.
 
در همین راستا بارها تاکید شده است که علاوه بر عدم استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع کلان‌شهر تهران در 8 سال گذشته، این نکته حائز اهمیت است که مسیر کاهش آلودگی هوا از صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی می‌گذرد. انباشت آلایندگی‌ها از وسایل متحرک بر اساس تحقیقات انجام شده به صورت مستمر ایجاد می‌شود.
 
بدین منظور در این شرایط ایستایی هوا و شدت مصرف سوخت در کشور با توجه به تولیدات مستمر فرآورده‌های نفتی و توزیع آن در کشور از مراجع نظارتی و مدعی درخواست دارد در هر شهر با جایگاه‌های مواصلاتی در صورت نیاز همراه با کارشناسان فنی این امور جهت نمونه‌برداری حضور و در قسمت آنالیز کیفیت سوخت مصرفی را سنجیده و به صورت شفاف و مستند اطلاع‌رسانی کنند.

لینک کوتاه
تولید لیتر بنزین یورو ۴ کشور توزیع

اخبار مرتبط

نظرات شما