قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر خوش بینی به بهبود تقاضای چین برای سوخت و انتشار آماری که کاهش ذخایر سوخت آمریکا را نشان داد، حداکثر یک دلار افزایش یافت.

به گزارش نسیم اقتصاد، بهای معاملات نفت برنت با 94 سنت معادل 1.2 درصد افزایش، به 79 دلار و 63 سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز پنجشنبه با 85 سنت افزایش بسته شده بود.
 
بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 91 سنت معادل 1.2 درصد افزایش، به 74 دلار و 58 سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا شب گذشته، با 83 افزایش بسته شده بود.
 
با این حال، هر دو شاخص پس از حدود هفت درصد کاهشی که در در روزهای نخست معاملات هفته جاری داشتند، در مسیر ثبت کاهش هفتگی قرار دارند. نگرانی ها نسبت به رکود احتمالی اقتصاد جهانی، بر فضای معاملات تاثیر منفی گذاشته است.
 
تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت "سی ام سی مارکتس" در این باره گفت: خوش‌بینی نسبت به بازگشایی اقتصاد چین به خصوص تدابیر محرک اقتصادی بیشتر برای تقویت بخش املاک، عامل اصلی خوش بینی برای قیمت‌های نفت است که دورنمای تقاضا در سال میلادی جاری را بهبود بخشیده است. افت ارزش دلار آمریکا هم به روند افزایشی قیمت‌ها در بازارهای نفت کمک کرد.
 
چین روز پنج شنبه تدابیر حمایتی دولتی بیشتری را اعلام کرد. همچنین مقامات حمل و نقل چین اعلام کردند انتظار می رود شمار سفرها از طریق جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی چین در تعطیلات سال نوی چینی، به 2.1 میلیارد مورد برسد که دو برابر 1.05 میلیارد سفر در مدت مشابه سال گذشته خواهد بود. پروازهای مسافری روزانه که برای فصل تعطیلات که از روز شنبه آغاز می شود، برنامه ریزی شده است، معادل حدود 73 درصد پروازهای است که پیش از آغاز پاندمی در سال 2019 انجام شده بود.
 
چین که بزرگترین وارد کننده نفت در جهان به شمار می‌رود، سیاست سختگیرانه کووید صفر را اواخر سال میلادی گذشته به یکباره متوقف کرد که به افزایش موارد ابتلا به کووید در سراسر این کشور منجر شد. اگرچه فعالیت بخش خدمات چین در دسامبر، برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت اما روند کاهشی آهسته شد و اعتماد تجاری به بالاترین حد 17 ماه گذشته بهبود یافت.
 
بر اساس گزارش رویترز، در آمریکا، گزارش اداره اطلاعات انرژی نشان داد ذخایر سوخت‌هایی شامل دیزل و نفت کوره در هفته منتهی به 30 دسامبر، به میزان 1.4 میلیون بشکه کاهش پیدا کرده که بسیار بالاتر از پیش‌بینی کاهش 396 هزار بشکه ای از سوی تحلیلگران بود. ذخایر بنزین آمریکا هفته گذشته 346 هزار بشکه کاهش یافت در حالی که تحلیلگران، کاهش این ذخایر به میزان 486 هزار بشکه را پیش بینی کرده بودند.

لینک کوتاه
قیمت نفت دلار

اخبار مرتبط

قیمت نفت صعودی شد

قیمت نفت صعودی شد

قیمت نفت در ابتدای معاملات روز دوشنبه بازار آسیا، تحت تاثیر نگرانیها نسبت به محدودتر... 6 فروردین 1403

نظرات شما