اروپا و آسیا ناظر براین امر هستند که آمریکا در حوزه ریزپردازنده ها تنها به فکر تأمین منافع خودش است. از اینرو متحدین این کشور به هیچ عنوان تمایلی ندارند حاکمیت و بازار سرشار از منافع چین در این زمینه را قربانی امنیت ملی آمریکا کنند.

به گزارش نسیم اقتصاد، «ژان میشل بِزا» خبرنگار لوموند طی مقاله‌ای دراین نشریه به این موضوع پرداخته است.
 
«جوبایدن» رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه 6دسامبر(15آذر) در مراسم کلنگ زنی کارخانه بسیار بزرگی که شرکت تایوانی سازنده ریزپردازنده ها (تی اِس اِم سی) قصد دارد در منطقه «فینیکس» ایالت آریزونا برای آمریکائیان بسازد گفت: «دوستان من! چه کسی گفته آمریکا نمی‌تواند مجددا سر دمدار جهانی تولید ریز پردازنده ها باشد؟»
 
این کارخانه با بخشی از سرمایه‌گذاری 4میلیارد دلاری (37میلیارد یورویی) احداث خواهد شد.
 
در این مراسم «تیم کوک» رئیس«اَپِل» و«موریس شانگ»91 ساله به نمایندگی از بنیانگذارن (تی اِس اِم سی) نیز شرکت داشتند.
 
جنگ اوکراین منجر به فریب آمریکاییان نمی‌شوند. آنها ضمن کمک به اوکراین مراقب حریف دیرینه خود، چین نیز هستند.
 
مناقشه میان دو قدرت بزرگ جهان درمورد ریز پردازنده‌ها روز به روز بیشتر می‌شود.
 
ریزپردازنده‌ها به عنوان مهمترین پیش‌نیاز تجهیزات مهم الکترونیکی در زمینه‌های گوناگونی چون هوش مصنوعی، محاسبات کوآنتومی و همچنین تولید تجهیزات نظامی فوق حساس محسوب می‌شوند.
 
آمریکا در این مورد به دو نکته باید بیندیشد: هم به فکر تأمین نیازهایش باشد و هم دراین عرصه از فناوری سرآمد باشد.
 
گرچه سازنده تایوانی این کارخانه در آمریکا اعلام کرده ریزپردازنده‌های تولیدی در خاک آمریکا از آنچه در تایوان تولید می‌شوند ضعیف‌ترند؛ اما درهمین حد هم برای رئیس جمهور آمریکا این امر اهمیت دارد.
 
در این خصوص نشریه فایناشنال تایمز کتاب سال2022(1401)  خود نوشته «کریس میلر» را با عنوان «جنگ تراشه ها» منتشر کرده‌ است.
 
از جمله مهمترین دلایل سقوط اتحاد جماهیر شوروی سابق پیشرفت های فناوری بود.
 
در دهه 1970(1349) آمریکاییان درزمینه تولید ریزپردازنده‌ها از روس ها سبقت گرفته بودند و همین امر عامل برتری نظامی آنها بود.
 
به‌ همین ترتیب از جمله عوامل پیروزی در جنگ‌ سرد نیز می‌توان به موفقیت های شرکت های «اینتل، تگزاس ابزار و فِیرچایلد» اشاره کرد.
 
در چین آگاهی کامل ازدلایل شکست برادر بزرگ کمونیست (شوروی سابق) وجود دارد. «میلر» طی تحقیقاتش درنهایت شگفتی به این موضوع پی‌برد که چین بیشتر از نفت ریزپردازنده وارد می‌کند.
 
اما همه رقبای این عرصه اعم از آمریکا، اروپا و چین درسال 2020(1399) به میزان آسیب‌پذیری خود در این زمینه پی‌بردند. کارخانه‌های خودرو سازی آنها به دلیل نداشتن ریز پردازنده متوقف و یا ناچار به کاهش تولید شدند.
 
از آن مهمتر تجهیزات نظامی فوق حساس آنها از قبیل سامانه های موشکی نیز در معرض تهدید قرار گرفتند.
 
غربی ها پس از آنکه تولیدات ریزپردازنده‌ها را به آسیا منتقل کردند به اهمیت بازگشت دادن  تولیدات آن به کشورهایشان پی‌بردند.
 
منبع: لوموند

لینک کوتاه
آمریکا حوزه ریزپردازنده ها تأمین منافع