دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران از تولید بیش از 300 هزار دستگاه موتورسیکلت از ابتدای امسال تا پایان آذرماه خبر داد و گفت: این میزان تولید در هم‌سنجی با پارسال رشد حدود 80 درصدی داشته است.

به گزارش نسیم اقتصاد، «بهمن ضیاء مقدم» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: سال گذشته در مجموع 264 هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شده بود، اما انتظار می‌رود امسال این رقم به بیش از 400 هزار دستگاه برسد.
 
وی بیان‌داشت: بخش اندکی از تولیدات پنج شرکت بزرگ کشور به بازارهای عراق، پاکستان و افغانستان صادر می‌شود.
 
این مقام صنفی، حضور گسترده چین در بازار همه کشورهای همسایه ایران و منطقه، همچنین دشواری نقل و انتقال پول را دو عامل اساسی کمرنگ بودن تولیدات ایرانی در دیگر بازارها عنوان کرد.
 
وی خاطرنشان‌کرد: درصد داخلی‌سازی موتورسیکلت‌های تولیدی کشورمان متفاوت است، اما در یک مدل پرتیراژ و پرمتقاضی سی جی 125 داخلی‌سازی به بیش از 60 درصد رسیده است.
 
ضیا مقدم، همچنین از راه‌اندازی خط تولید موتور (Engine) در سه کارخانه تولید کشور خبر داد، اما گفت: هنوز این کارخانجات وارد تولید انبوه نرسیده‌اند و احتمال دارد تا پایان سال این مهم محقق شود.
 
وی با انتقاد از برخی قوانین دست و پاگیر کشور که مانعی بر سر راه تولید است، تصریح‌کرد: باید از شرکت‌های موتورسیکلت‌سازی کشورمان که اکثریت آنها خصوصی بوده و در شرایط حساس کنونی برای 16 هزار نفر اشتغالزایی کرده‌اند، حمایت کرد.
 
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، یکی از بزرگترین مشکلات فراروی این صنعت را نبود گواهی اسقاط برای موتور عنوان کرد و اظهار داشت: در حالی که اسفند ماه پارسال هر گواهی اسقاط خودرو 4.2 میلیون تومان ارزشگذاری می‌شد، اکنون و با گذشت تنها 10 ماه به 20 میلیون تومان رسیده است و هیچ نظارتی بر مراکز اسقاط وجود ندارد.
 
وی یادآور شد: با هر گواهی اسقاط خودرو، مجوز تولید هفت دستگاه موتورسیکلت صادر می‌شود، اما از زمان خرید این گواهی‌ها تا اجرایی شدن کار بیش از یک ماه زمان از دست می‌رود.
 
 صنعت موتورسیکلت ایران متشکل از 44 کارخانه تولیدی است که با 16 هزار نفر نیروی کار مستقیم و بیش از 80 هزار نفر نیروی کار غیرمستقیم فعالیت می‌کند.
 
بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود در کارخانه‌های تولید موتورسیکلت، افزایش تولید به منظور پاسخگویی به نیاز داخل و جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده، از جمله اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سیاست‌گذاری و حمایت از این صنعت است.
 
 
 

لینک کوتاه
تولید موتورسیکلت نظارت مراکز اسقاط خودرو

اخبار مرتبط

نظرات شما