عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با تاکید بر اینکه یک ابزار تنظیم‌گری در بازارها، در بالا رفتن یک‌باره قیمت ارز، سکه، طلا و مسکن تاثیر گذار است، گفت: با طرح مالیات بر سوداگری، منافع یک سری از افراد سودجو، کمرنگ‌تر می‌شود تا آنها کمتر به دنبال این سوداگری‌ها بروند.

به گزارش نسیم اقتصاد، حسین محمد صالحی دارانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره آخرین وضعیت بررسی طرح مالیات بر سوداگری اظهار کرد: طرح مالیات بر سوداگری در هفته جاری در دستور کار مجلس قرار گرفت و چند بند آن بررسی و تصویب شد، ولی هنوز بررسی آن به اتمام نرسیده است.
 
وی افزود: با تصویب این طرح، فرآیند اخذ مالیات‌ها در کشور مقداری منسجم‌تر و هدفمندتر می‌شود و به این وسیله دلالانی که فرار مالیاتی دارند تحت کنترل در می‌آیند.
 
این نماینده مجلس در مورد این سوال که نبود ابزار تنظیم‌گری چقدر در بالا رفتن قیمت کالاهای سرمایه‌ای مثل دلار، سکه و طلا نقش دارد، پاسخ داد: قطعاً نبود یک ابزار تنظیم‌گری در بازار، در بالا رفتن یک‌باره قیمت دلار، سکه، طلا و مسکن تاثیر گذار بوده است. کسانی که پول، سرمایه، نقدینگی و ثروت در دستانشان بود به بازار خودرو، سکه و ارز وارد شدند و به نوعی موجب تنش در این بازارها شدند.
 
صالحی دارانی گفت: پس از اجرای طرح مالیات بر سوداگری، هرگونه فعالیت و تراکنش در بازار شفاف شده و در صورت تشخیص فعالیت سوداگرانه، مشمول پرداخت مالیات می‌شود و خرید و فروش‌هایی که بیشتر به جهت دلالی است، با دریافت مالیات ساماندهی شده و علاوه بر این، مقداری درآمد دولت از محل اخذ این مالیات بیشتر می‌شود.
 
وی در رابطه با مزیت‌های این طرح اظهار داشت: با طرح مالیات بر سوداگری، منافع یک سری از افراد سودجو، کمرنگ‌تر می‌شود تا آنها کمتر به دنبال این سوداگری‌ها بروند.
 
این نماینده مجلس بیان کرد: سودجویانی که در داخل کشور فعالیت می‌کنند، هیچ گونه مالیاتی نمی‌پردازند و این مسئله باعث می‌شود تا روز به روز، بر سرمایه آنها افزوده شود و همین مسئله باعث می‌شود که فاصله طبقاتی در کشور بیشتر شود. از طرفی، این افراد چون مشمول مالیات نمی‌شوند و به نوعی فرار مالیاتی دارند، با سرمایه خود هر جوری که می‌خواهند، بازار طلا سکه و ارز را می‌چرخانند.
 
صالحی دارانی در مورد اثرات این طرح بر بازار دارایی‌ها گفت: در حال حاضر اگر طرح مالیات بر سوداگری تصویب شود و از این افراد مالیات اخذ شود، رغبت آنها به این گونه فعالیت‌ها کمتر شده و اگر باز هم وارد این عرصه شوند و بخواهند به فعالیت خودشان ادامه دهند، این بار مشمول مالیات می‌شوند. در نتیجه این مالیات به طبقات متوسط و پایین جامعه برمی‌گردد و می‌توان به این وسیله به این اقشار خدمات بهتری ارائه کرد.

لینک کوتاه
طرح مالیات بر سوداگری قدرت دلالان کاهش

اخبار مرتبط

نظرات شما