در دهه 90 ساخت و ساز متوقف شده بود و این باعث برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن شد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر ، دو مشکل اساسی بازار مسکن عدم ساخت و ساز و افزایش گرانی مصالح ساختمانی مطرح شده است این پیامدها باعث شده تا اجاره بها نیز افزایش پیدا کند و مردم نه تنها نتوانند خانه بخرند بلکه دیگر نتوانند حتی در پایتخت اجاره کنند و به سمت جنوب شهر سوق داده شوند. قیمت‌ها در محله‌های ارزان نیز نجومی افزایش پیداکرده و کارگران برای اجاره بها با مشکل رو به رو شده‌اند و سقوط طبقاتی از دولت قبل آغاز شد.
 
افزایش اجاره بها در پایتخت
 
بالا رفتن اجاره بها باعث شده تا در فصلی که فصل جا به جایی نیست مردم از محله‌های خود یک طبقه به پایین سقوط کنند و قیمت‌های نامتعارف باعث شده تا در پاییز و زمستان این جابه جایی صورت گیرد یعنی زودتر از فصل جا به جایی از سوی دیگر صاحبخانه ها قیمت‌ها را به دلخواه تغییر می‌دهند.
 
در شرایط فعلی اقتصادی مستأجران توان پرداخت اجاره را از دست داده‌اند و حتی قراردادها براساس مصوبه اعلام شده وزارت راه وشهرسازی نیست و اغلب مبالغ دلخواه و توافقی است.
 
اثر دو مینووار جهش قیمت کالاهای اساسی
 
از سوی دیگر اثر دومینووار افزایش کالاهای سرمایه‌ای را نباید از دست داد وقتی بازار ارز افزایشی می‌شود همه بازارهای موازی مانند طلا و مسکن و… نیز افزایشی خواهند شد بنابراین صاحبخانه ها به فکر افزایش سرمایه خواهند بود بنابراین این افزایش بر بازار اجاره بها نیز تأثیر خواهد داشت. از آن طرف با چالش‌هایی مثل رشد قیمت ارز، افزایش نرخ نهاده‌های ساختمانی و کاهش میزان ساخت و ساز توسط بخش خصوصی مواجهیم که این عوامل نیز در میان مدت بازار اجاره را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
 
مردم کلانشهر مستأجر نشین هستند
 
در حال حاضر در برخی از کلان‌شهرها نیمی از مردم مستأجر شده‌اند اما در سطح کل کشور طبق آمار 35 تا 40 درصد از خانوار مستأجر هستند. یکی از مؤلفه‌های اقتصادی مرتبط با سبد خانوار مسکن است و مسکن هم تابع شرایط اقتصاد است و با سایر مؤلفه‌های اقتصادی مانند تورم، نقدینگی، بازارهای موازی و …ارتباط دارد.
 
طبق آمار رسمی سال 95، در کشور 6.5 میلیون خانوار مستأجر داریم اما در حال حاضر در برخی از کلان‌شهرها نیمی از مردم مستأجر شده‌اند اما در سطح کل کشور آمار نشان می‌دهد 35 تا 40 درصد از خانوار مستأجر هستند و از سوی دیگر در 7 سال دولت گذشته اقدام مؤثری در بخش مسکن انجام نشد.
 
قیمت‌های نجومی اجاره بها در محله‌های جنوبی
 
رشد اجاره بها در دولت قبل که ساخت و ساز صورت نگرفته است و تقاضا خانه افزایش پیدا کرده باعث شده تا مردم از محله‌های متوسط به سمت جنوب کوچ کنند و از جنوب به حومه شهر بروند هرچند که شهرهای حومه‌ای هم اجاره بها را افزایش داده‌اند.
 
بررسی‌ها این یک ماهه نشان می‌دهد که برای اجاره یک واحد 80 الی 90 متری رد جنوب تهران حداقل باید 70 تا 700 میلیون پول رهن و اجاره ماهیانه 1 الی 10 میلیون را داشته باشید تا حداقل بتوان در تهران زندگی کرد.
 
با توجه به اینکه در جنوب شرق تهران باید حداقل 250 الی 900 میلیون پول رهن و ماهیانه 4 الی 15 میلیون پول اجاره داشته باشی بنابراین این سقوط از محله‌ها به سمت محله‌های پایین‌تر رخ داده است و وزارت راه و شهرسازی باید برنامه‌ای برای اجاره نشینان پایتخت داشته باشد با توجه به اینکه دولت قبل باعث شده تا این سقوط منطقه به منطقه رخ دهد چرا که اگر خانه سازی در 8 سال دولت قبل صورت گرفته بود عرضه و تقاضا برابر می‌شد و این امر مستأجران را حداقل در امان می‌گذاشت.

لینک کوتاه
اجاره خانه بازار مسکن

اخبار مرتبط

نظرات شما