مسئولان و ناظران عراقی معتقدند در شرایطی که کشورشان از ذخیره ارزی بالایی برخوردار است، یک دلیل اصلی بالارفتن قیمت دلار شایعه‌سازی‌ها در فضای مجازی است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از العربی الجدید، کاهش ارزش پول عراق به سطوح بی سابقه و رسیدن قیمت هر دلار آمریکا به میزان حدود 1580 دینار در بازار سیاه عراق در حالی که قیمت رسمی آن 1460 دینار است، به افزایش نرخ تورم، گرانی و کاهش  قدرت خرید عراقی‌ها دامن زده است.
باوجود تلاش‌های سریع و مستمر دولت و بانک مرکزی عراق برای کنترل بازارها، مسئولان و ناظران تایید می‌کنند که شایعاتی که توسط ارتش‌های الکترونیکی مرتبط با بانک‌های خصوصی و شرکت‌های مختلف پس از کاهش فروش دلار توسط بانک مرکزی راه افتاده است با این محتوا که قیمت دلار در دوره‌های آتی افزایش بیشتری خواهد داشت، موجب ایجاد سردرگمی در بازار شده و بسیاری از شهروندان تمایل دارند پول خود را از دینار عراق به دلار تبدیل کنند.
باسم جمیل انطوان، کارشناس اقتصادی معتقد است که شایعات به طور مستقیم بازار را تحت تاثیر قرار داده و به دلیل کمبود پنجره‌های فروش دلار با نرخ رسمی و سوء استفاده دلالان از این وضعیت، حالت سردرگمی و عدم تعادل ایجاد کرده است.
آنطوان در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد که رسانه‌ها باید نقش خود را در محدود کردن این بحران و هموار کردن راه برای آموزش شهروندان با هدف کاهش شایعات گسترده‌ای که بازار داخلی عراق در معرض آن است، ایفا کنند.
وی با کم اهمیت خواندن نگرانی‌ها درباره نبود دلار نزد بانک مرکزی این کشور که دارای ذخیره ارزی بالغ بر 90 میلیارد دلار است، گفت: تمایل شهروندان به انتقال پول خود از دینار به دلار به دلیل شایعات و همچنین نبود محل کافی برای توزیع دلار، افزایش تقاضا و کاهش عرضه بوده است که به افزایش قیمت ارز آمریکا کمک کرد.
ارتش‌های الکترونیک برای کاهش ارزش دینار عراق
ارتش‌های الکترونیکی با حمایت طرف‌هایی که بر بازار ارز عراق تسلط یافته‌اند، به انتشار شایعاتی کمک کردند که بر نرخ دلار و کاهش ارزش دینار عراق تأثیر زیادی گذاشته است.
عمر الحلبوسی، پژوهشگر اقتصادی می‌گوید آنچه این ارتش‌ها منتشر می‌کنند تأیید می‌کند که فعالیت آنها به صورت صعودی سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده بوده است که با هر شایعه‌ای که توسط این ارتش‌ها منتشر می‌شود، قیمت دلار به سرعت افزایش می‌یابد.
الحلبوسی افزود: طرف‌های بانفوذی هستند که بازار ارز را کنترل می‌کنند و در پنجره‌های فروش داخل بانک مرکزی قدرت دارند، در زمینه پولشویی فعالیت می‌کنند و همچنین با استفاده از فاکتورهای جعلی برای خرید دلار، هدف آنها دستیابی به بیشترین سود  است، زیرا دلار را با قیمت پایین می‌خرند و در بازار سیاه با سود زیادی می‌فروشند.
این کارشناس عراقی تاکید کرد: دولت و بانک مرکزی باید حداکثر تلاش را برای مقابله و رسیدگی به این شایعات انجام دهند،
وی البته با طرح این ادعا که تعدادی از بانک‌ها، صرافی‌ها و دلالان ارز متعلق به طر‌ف‌هایی حزبی هستند و سیاست های پولی بانک مرکزی را هم در تصرف خود گرفته‌اند، گفت که باید برای کاهش نرخ ارز با اعمال سقف قیمتی مشخص و توقف عملیات قاچاق دلار  اقدامات لازم انجام شود.
عبدالقادر الفهداوی، پژوهشگر امور عراق نیز معتقد است که بالا رفتن قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی این کشور کار ارتش‌های الکترونیکی است که نقش مهمی در افزایش قیمت دلار ایفا کردند.
الفهداوی تاکید کرد: رویارویی واقعی این ارتش های الکترونیکی در شفاف سازی حقایق برای مردم از طریق رسانه‌ها و مشارکت مردم در تحت فشار قرار دادن بانک مرکزی با اتخاذ یک سازوکار و برخورد واقعی است.
به عقیده ناظران، افزایش قیمت دلار همچنین ناشی از ممانعت بانک مرکزی آمریکا در انتقال پول‌های عراق در بانک مرکزی آمریکا به بانک‌های عراقی است و از این رو دولت عراق ناچار شده، ارز احتیاطی  را به بانک‌ها تزریق کند تا قیمت آن را ثابت نگه دارد که با این حساب امکان فروپاشی اعلام ورشکستگی بانکی عراق با هدف تحت فشار قرار دادن دولت جدید این کشور به ریاست السودانی وجود دارد.
 
 

لینک کوتاه
دلار = سکه = پول