کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: دولت قبل قائل به مالیات بر خانه‌ها و خودروهای گران‌قیمت و تجملی نبود و حتی آیین‌نامه اجرایی آن ابلاغ نشد.

به گزارش نسیم اقتصاد، مهدی سرمست روز شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مالیات‌های لوکس با هدف درآمدی و تنظیم عدالت در جامعه اجرایی می‌شود.
 
وی افزود: مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس به عدالت اجتماعی در جامعه کمک کرده و منجر به باز توزیع متوازن می‌شود.
 
این کارشناس با تاکید بر اینکه افرادی که خانه‌های گران‌قیمت دارند باید مالیات پرداخت کنند گفت: مالیاتی که از این محل دریافت می‌شود خرج عمومی شده و به نفع طبقات پایین جامعه است این در حالی است که بر اساس آمارها چندان توفیقی در دریافت این نوع مالیات در کشورمان نداشته‌ایم.
 
وی بیان داشت: برای دریافت این نوع مالیات سازوکاری دیده شده است افرادی که مالیات پرداخت نکنند در هنگام نقل و انتقال و فروش باید مالیات را پرداخت کنند.
 
سرمست با بیان اینکه باید دریافت مالیات از خانه‌های گران‌قیمت در قوانین دائمی باشد گفت: باید در بودجه و قوانین این نوع مالیات مورد توجه قرار گیرد چراکه بر روی ترکیب و نحوه ساخت و سازها در کشور نیز تاثیر گذار است.
 
وی بیان داشت: اگر مالیات از خانه‌های گران‌قیمت به صورت مداوم دریافت شود، انگیزه سازندگان به سمت خانه‌های به صرفه و اقتصادی می‌رود که این امر به نفع همه مردم است.
 
کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مالیات بر ثروت چالش‌های زیادی دارد گفت: باید در مرحله اول شناسایی و ارزش‌گذاری صورت بگیرد و در مرحله بعد مالیات دریافت شود.
 
وی عنوان کرد: مالیات بر ارث، مالیات سالانه املاک، مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خالص ثروت، پایه‌های مالیاتی هستند که ذیل مالیات بر دارایی مطرح می‌شوند.
 
سرمست گفت: دریافت این نوع مالیات‌ها به عدالت و برابری‌های بین نسلی کمک می‌گیرد در صورتی که جدی گرفت شود دیگر خانه‌ای خالی نخواهیم داشت.

لینک کوتاه
دولت مالیات بر خانه‌ها گران‌قیمت و تجملی مالیات بر خالص ثروت

اخبار مرتبط

نظرات شما