وزارت اقتصاد اعلام کرد: افزایش تدریجی دامنه نوسان بورس به 10 درصد به این معنی نیست که حتما در هر فصل دامنه تغییر می‌کند؛ بلکه این تغییرات بستگی به شرایط بازار دارد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش با عنوان "اصلاح حلزونی در بورس" توضیح داد: به دلیل اینکه محدودیت دامنه نوسان موجب تشدید نوسان و عوامل ایجاد صفوف خرید و فروش در بازار و تشدید هیجان در تصمیم گیری فعالان بازار می‌شود، تغییر آن یکی از مطالبه‌هایی بود که سال‌ها فعالان بازار سرمایه داشتند.
 
بر این اساس سازمان بورس در راستای تحقق خواسته‌های فعالان بازار سرمایه، تاکنون طی دو مرحله این موضوع اتفاق افتاد، بر این اساس فروردین امسال دامنه نوسان نمادهای درج شده در بازار اول بورس و فرابورس یک درصد افزایش یافت و از 5 درصد به 6 درصد رساند.
 
پس از آن طبق گزارش‌های تخصصی که از بورس و فرابورس گرفته شد یک درصد دیگر به دامنه نوسان شرکت‌های بازار اول بورس و فرابورس اضافه و از 6 به 7 درصد برسد. بر اساس اعلام، در پایان هر فصل باید بررسی‌ها توسط شرکت بورس تهران و فرابورس ایران انجام شود و پیشنهادات از این دو شرکت به هیات مدیره بورس ارائه و هیات مدیره سازمان بورس درباره آن تصمیم گیری کند بنابراین شرکت بورس و فرابورس بر اساس اتفاقاتی که در فصل قبل افتاده پیشنهاد اصلی را می‌دهند که آیا دامنه نوسان افزایش یابد یا خیر.
 
قابل ذکر است چند روزی از فصل پاییز گذاشته و سازمان بورس منتظر پیشنهادات است.
 
البته باید تاکید کرد که سازمان بورس اعلام کرد برنامه این است که به تدریج دامنه نوسان به 10 درصد برسد و این به معنی آن نیست که حتماً در هر فصل دامنه تغییر می‌کند؛ بلکه این تغییرات بستگی به شرایط بازار دارد و تاکنون با توجه به وضعیت بازار طی دو مرحله این اقدام صورت گرفته است و این در حالی است که تا پیش از این هیچ یک از هیئت مدیره‌های پیشین شهامت انجام این تغییر را نداشته‌اند در حالی که در دوره جدید این اقدام به درخواست فعالان بازار صورت گرفته است.

لینک کوتاه
تغییر دامنه بورس بازار سهام فعالان بازار سرمایه

اخبار مرتبط