معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: عرضه خودرو در بورس کالا افزایش می‌یابد و تجربه عرضه‌ها نیز نشان دهنده کاهش انگیزه سوداگری در بازار خودرو و تداوم عرضه‌ها به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، با روی کار آمدن دولت سیزدهم و نیز تلاش مسوولان مبنی بر حذف قیمت‌گذاری دستوری، تصمیمات لازم در راستای ورود کالاها به بورس کالا و نیز تعیین قیمت‌ها از طریق عرضه و تقاضا اتخاذ شد.
 
در ادامه چنین اقدام مهمی و ورود سیمان و فولاد به بو رس کالا، دولت به منظور حذف رانت و دلالی و نیز کوتاه کردن دست سوداگران از بازار تصمیم به عرضه خودرو در بورس کالا گرفت که به دنبال پیگیری‌های انجام شده این امر به مرحله اجرا رسید و با واکنش مثبت اکثر فعالان بازار همراه شد.
 
به دنبال تداوم عرضه‌های این محصول به بورس کالا طی هفته‌های گذشته عرضه خودرو در بورس کالا افزایش یافت که همین امر سبب شد تا با وجود افزایش قیمت‌ها اما کشف قیمت خودرو در بورس به شیوه بهتری انجام شود.
 
در بازار روز یکشنبه، 4 دی‌ماه 2 هزار دستگاه پژو 207 در بورس عرضه و با 410 میلیون تومان و قیمت تمام شده 469 میلیون تومان معامله شد در حالی قیمت این خودرو در بازار حداقل 520 میلیون تومان بود که مصرف‌کنندگان حداقل 50 میلیون تومان زیر قیمت بازار غیررسمی موفق به خرید این خودرو در بورس کالا شدند.
 
همچنین روز دوشنبه، 5 دی‌ماه 506 دستگاه دیگنیتی پرستیژ روی تابلوی معاملات رفت که قیمت این خودرو بین 78 تا 480 میلیون تومان از نرخ قبلی آن در بورس پایین‌تر کشف شد.
 
بررسی آمار تعداد خودروهای معامله شده از ابتدای سال تا امروز بیانگر رشد سرعت عرضه‌ها در بورس کالای ایران است؛ به طوری که از اردیبهشت تا مهر امسال تعداد خودروهای معامله شده در بورس کالا در مجموع یک هزار و 664 دستگاه بود، اما این معاملات در آبان و آذرماه به اوج خود رسیده و در دی ماه نیز ادامه دارد، به گونه‌ای که در آبان ماه 2 هزار و 416 دستگاه و در آذر ماه 13 هزار و 686 دستگاه و در روزهای ابتدای دی ماه نیز 2506 خودرو در بورس کالا معامله شده است.
 
«رضا عیوضلو» به افزایش عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و اظهار داشت: در راستای شفاف سازی یک بازار، همیشه مقاومت‌هایی وجود داشته است که این دست مقاومت‌ها در زمینه عرضه خودرو در بورس کالا نمی‌تواند مانع شفافیت شود، با توجه به وجود چنین مساله‌ای عرضه خودرو در بورس کالا افزایش می‌یابد.
 
وی افزود: با ورود خودرو به بورس کالا نه‌تنها شاهد فراهم شدن بستری برای فروش شفاف شرکت‌ها هستیم، بلکه امروز شرایط سوداگری در بازار خودرو کاهش یافته و به‌مرور این روند تقویت می‌شود.
 
عیوضلو گفت: در واقع بستری فراهم شده تا شرکت‌های خودروسازی بتوانند محصولات خود را با قیمت مورد تقاضای بازار به فروش برسانند و در این میان شرایطی ایجاد شده تا سوداگری نیز کاهش یابد؛ لذا عرضه خودرو در بورس تداوم خواهد داشت.
 
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: افزایش‌هایی که در بازار آزاد خودرو طی چند هفته اخیر اتفاق افتاده متاثر از عوامل دیگری است و ارتباطی با بورس کالا ندارد از این رو با رشد عرضه به سمت تعادل بخشی بازار خودرو حرکت می‌کنیم.

لینک کوتاه
عرضه خودرو بورس افزایش

اخبار مرتبط

نظرات شما