حمله نظامی روسیه به اوکراین، بزرگترین عامل مختل کننده برای بازارهای انرژی در سال 2022 شناخته شد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از اویل پرایس، اغلب، وقوع یک رویداد به اشکال متعدد بر بخش انرژی تاثیر می‌گذارد. در سال 2020، شیوع ویروس کرونا و پیامدهای متعاقب پاندمی کووید 19 بود که اثر آبشاری بر وقایع انرژی سال داشت. تاثیر این پاندمی، امسال همچنان ادامه داشت زیرا مسائل زنجیره تامین به همراه احیای اقتصادی، باعث افزایش قیمت‌های انرژی شدند. با این حال، در سال 2022 واقعه دیگری اتفاق افتاد که تاثیر مختل کننده‌ای بر همه بازارهای انرژی داشت و مهمترین اتفاق سال بود و بر وقایع مهم متعدد دیگر، تاثیر مستقیمی گذاشت.
 
1- حمله نظامی روسیه و اوکراین، بازارهای انرژی را مختل کرد
 
حمله نظامی روسیه به اوکراین، بزرگترین تاثیر را بر انرژی در سال 2022 داشت. روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان به شمار می‌رود. حمله نظامی این کشور به همسایه‌اش و متعاقب آن، تصمیم دولت آمریکا برای متوقف کردن واردات نفت روسیه، بازارهای انرژی را در سال 2022 به شدت مختل کرد. این اختلال، به نوبه خود پیامدهایی را به دنبال داشت.
 
2- افزایش قیمت‌های انرژی
 
طی هفته‌ها و ماه‌های پس از حمله نظامی روسیه، قیمت نفت در بازار جهانی به سطحی صعود کرد که از سال 2008 بی‌سابقه بود. دولت آمریکا تصمیم گرفت واردات نفت روسیه را متوقف کند و این امر باعث اختلالات قابل توجهی در بخش پالایش شد. عمده نفتی که از روسیه وارد می‌شد، فرآورده‌های پالایشی نهایی یا نفت نیمه فرآوری شده بود. از دست رفتن واردات نفت روسیه، باعث مختل شدن عرضه بنزین و سپس تولید دیزل در دوره تقاضای بالا برای این سوخت شد. همه این موارد به بالاترین میانگین هفتگی قیمت دیزل و بنزین در آمریکا منتهی شد. افزایش قیمتهای انرژی همچنین عامل اصلی در صعود تورم آمریکا بود که به بالاترین رکورد در 40 سال گذشته رسید.
 
3- برداشت تاریخی از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا
 
دولت بایدن برای مقابله با افزایش قیمت‌های انرژی، بزرگترین برداشت نفت از ذخایر نفت استراتژیک در تاریخ آمریکا را اعلام کرد. آمریکا، ذخایر نفت استراتژیک را در سال 1975 و پس از تحریم نفتی 1973-1974 به منظور جلوگیری از شوک اختلالات آتی که در روند عرضه نفت روی می‌دهد، ایجاد کرد. اگرچه این ذخایر برای استفاده در موارد اختلالات شدید عرضه ایجاد شده است اما سیاستمداران آمریکایی معمولا برای مهار افزایش قیمت بنزین به خصوص در سالهای برگزاری انتخابات، از آن استفاده کرده اند. سطح ذخایر نفت استراتژیک در اوج خود در سال 2010 به 726.6 میلیون بشکه رسیده بود. از سال 1984، سطح این ذخایر کمتر از 450 میلیون بشکه نبوده است اما این ذخایر سال 2022 را در سطح 378 میلیون بشکه به پایان می‌برند که حدود 40 درصد کاهش از ابتدای سال نشان می‌دهد.
 
4- تصویب قانون کاهش تورم در کنگره آمریکا
 
لایحه قانون کاهش تورم با وجود نامی که دارد، در واقع بیشتر به عنوان لایحه تغییرات اقلیمی دیده می‌شود. مجموعه سرمایه‌گذاری  هدف گذاری شده، آمریکا را در مسیر کاهش 40 درصدی آلایندگی تا سال 2030 قرار می دهد. این لایحه بزرگترین سرمایه گذاری اقلیمی در تاریخ آمریکاست. بزرگترین برندگان این لایحه شرکت‌های انرژی تجدید پذیر هستند اما تمهیداتی هم در نظر گرفته شده که به شرکت‌های نفت و گازی که می توانند در فناوری‌های جدید جذب متان و کربن سرمایه گذاری کنند، کمک می‌کند.
 
5- نشت نفت از خط لوله کی‌استون
 
خط لوله کی‌استون که در چند سال اخیر به دلیل تصویب و لغو مکرر توسعه آن، مرتب در تیتر اخبار قرار داشته است، در دسامبر با نشت نفت روبرو شد. مخالفان این خط لوله می‌گویند نشتی یک خط لوله بزرگ، یک فاجعه زیست محیطی خواهد بود. شرکت "تی سی انرژی" که اپراتور این خط لوله است، هفتم دسامبر اعلام کرد 14 هزار بشکه نفت از این خط لوله به ظرفیت 622 هزار بشکه نفت در مناطق روستایی ایالت کانزاس نشت کرده است. این سومین نشت بزرگ این خط لوله در پنج سال گذشته بوده و به مخالفان آن خوراک بیشتری برای مخالفت با خطوط لوله آینده می‌دهد.

لینک کوتاه
بازار انرژی اویل پرایس نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما