مدیرکل اموال تملیکی استان سیستان و بلوچستان گفت: قاچاق کالاهای اساسی با حذف ارز ترجیحی صرفه اقتصادی ندارد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، غلامرضا اربابی روز دوشنبه در حاشیه همایش سراسری مدیران سازمان اموال تملیکی، اظهار داشت: با آزادسازی قیمت‌های کالای اساسی و حذف ارز ترجیحی دیگر قاچاق کالاهای اساسی به نفع سوداگران نیست.
 
وی افزود: با سیاست و درایت آیت‌الله رییسی و وزیر اقتصاد و امور دارایی این اتفاق رقم خورد که به طور قاطع اکنون حتی یک لیتر روغن خوراکی قاچاق نمی‌شود.
 
مدیر اموال تملیکی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه ارز ترجیحی منجر به قاچاق معکوس کالاهای اساسی شده بود، گفت: در سال 1399 روغن کالای اساسی بود و دولت با ارز 4200 تومانی وارد می‌کرد که متوجه شدیم این روغن خریداری شده به کشور پاکستان قاچاق معکوس می‌شود.
 
وی ادامه داد: از فروردین تا خردادماه 1401، یک هزار و 700 تن کشفیات قاچاق معکوس روغن بوده است که یک هزار و 500 تن از این روغن‌ها تعیین و تکلیف و در اختیار جهاد کشاورزی قرار گرفت و از طریق تعاون روستایی بین نیازمندان واقعی توزیع شد.
 
اربابی بیان داشت: مصرف سالانه استان سیستان و بلوچستان 80 هزار تن روغن است این در حالی است که 190 هزار تن روغن با ارز ترجیحی وارد شده بود و با قاچاق معکوس 2 هزار و 500 میلیارد تومان سود قاچاقچیان بود.
 
کالاهای مانده رسوبی نداریم

 
وی با تأکید بر اینکه میانگین رسوب کالا در کشور 26 درصد است، گفت: در سیستان و بلوچستان 2 درصد رسوب کالا داریم، اگر سالی سه هزار پرونده تشکیل شود، سه هزار و 500 پرونده دیگر تعیین تکلیف می‌شود که بخشی از این پرونده‌ها از سال‌های گذشته مانده است.
 
وی افزود: از چهار انباری که سازمان اموال تملیکی در اختیار دارد که 2 انبار کاملاً تخلیه شده و یک انبار 10 درصد و انباری دیگر 70 درصد کالاهای اموال اشغال شده است.
 
مدیر اموال تملیکی استان سیستان و بلوچستان بیان داشت: تا 2 ماه آینده سومین انبار کاملاً تخلیه شده و انبار مرکزی به 30 درصد ظرفیت می‌رسد، با تمام کمبودها و محدودیت‌ها در تعیین تکلیف کالاها تلاش کرده‌ایم.

لینک کوتاه
قاچاق کالاهای اساسی حذف ارز ترجیحی اقتصاد

اخبار مرتبط

نظرات شما