طبق آخرین داده‌های آماری مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس، 67 درصد از 420 شرکت تولیدی مورد بررسی در آبان امسال بیش از مهر 1401 فروش داشته‌اند.  

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، طبق آخرین داده‌های آماری اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار مابین 39 صنعت فعال در بازار سرمایه، فروش 28 صنعت در آبان ماه 1401 نسبت به ماه پیشین خود رشد داشته است.
 
از این میان، گروه انبوه‌سازی املاک و مستغلات، با رشد 226 درصدی فروش در آبان ماه نسبت به مدت مشابه ماه قبل، در صدر بهترین‌ها بوده است. این صنعت در آبان ماه امسال فروشی معادل 870 میلیارد تومانی داشته و با تحقق درآمد فروش 267 میلیارد تومانی در مهر ماه، خوش درخشیده است.
 
فروش شرکت‌های گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی هم در آبان ماه سال جاری 86 درصد بالاتر از ماه قبل بوده است. این صنعت با فروش یک هزار و 278 میلیارد تومانی در آبان ماه 1401، جایگاه دوم رشد فروش در بین صنایع تولیدی را از آن خود کرده است.
 
فروش آبان صنعت قند و شکر نیز رشد 59 درصدی و فروش گروه سایر واسطه‌گری‌های مالی رشد 50 درصدی نسبت به مهرماه را نشان می‌دهد. در همین مدت، فروش گروه انواع فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی رشد 42 درصدی نسبت به ماه پیشین را به ثبت رسانده است. فروش صنعت استخراج کانه‌های فلزی 39 درصد و صنعت استخراج سایر معادن نیز 37 درصد رشد را در همین بازه زمانی نشان می‌دهد.
 
بر اساس این گزارش صنایعی همچون خودرو و قطعات، فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط، ماشین‌آلات و تجهیزات، ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی، مواد و محصولات دارویی، فرآورده‌های نفتی- کک و سوخت هسته‌ای، لاستیک و پلاستیک، محصولات غذایی به‌جز قند و شکر، واسطه‌گری‌های مالی و پولی و همچنین صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی به‌جز تامین اجتماعی از جمله صنایعی هستند که عملکرد مطلوبی در آبان ماه داشته‌اند و رشدی بین 12 تا 36 درصد در فروش آبان نسبت به مهر ماه را به ثبت رساندند.
 
همچنین بررسی 420 شرکت تولیدی حاکی از آن است که 67 درصد شرکت‌های تولیدی در آبان امسال، بیش از مهر 1401 فروش داشته‌اند. درآمد فروش 16 شرکت تولیدی از جمله تولیدی قند شیروان قوچان بجنورد، سنگ آهن گهر زمین، گسترش صنایع روی ایرانیان، موتوژن، شیمی دارویی داروپخش، شهد، توکا رنگ فولاد سپاهان، بهمن لیزینگ، سرامیک‌های صنعتی اردکان، کی‌بی‌سی، صنایع بهداشتی ساینا، کارخانجات تولیدی شهید قندی، توسعه صنایع و معادن کوثر، داروسازی کوثر، کارخانجات تولیدی و صنعتی خراسان، ایران ترانفو، جنرال مکانیک در آبان ماه جهش بیش از 100 درصدی نسبت به ماه قبل داشته و 45 شرکت نیز رشد 50 الی 100 درصدی در فروش ثبت کرده‌اند.

لینک کوتاه
رشد فروش شرکت‌های بورسی بازار سرمایه ایران

اخبار مرتبط

نظرات شما