نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: 50 درصد قیمت ارز را بانک مرکزی می تواند برگرداند. بازگشت قیمت ارز به قیمت های قبل امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار نسیم اقتصاد، ندا فراهانی _ قیمت دلار در نخستین هفته از دی ماه امسال با روندی مشابه هفته‌ گذشته آغاز به کار کرد. این روند افزایشی آهسته و پیوسته در اغلب روزهای آذر ماه نیز جاری بود. به نظر می رسد، این روند صعودی در هفته‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.
از ابتدا تا انتهای آذرماه امسال قیمت دلار 6 تا 7 هزار تومان افزایش یافت. دیروز شنبه 3 دی 1401، قیمت دلار در بازارهای موازی نیز گران شد. قیمت دلار توافقی 36 هزار 584 تومان اعلام شد که نسبت به قیمت هفته گذشته آن تغییر زیادی نداشته است و حدود چهار هزار تومان با دلار بازار آزاد فاصله دارد.
قیمت دلار صرافی ملی نیز به طور معمول، قیمتی مشابه با دلار توافقی دارد. قیمت دلار نیمایی نیز همچنان در کانال 28 هزار تومان قرار دارد. بسیاری از خریداران که به امید سود در روزهای گذشته اقدام به خرید دلار کرده‌اند، حالا به امید کسب سود محدودی به بازار مراجعه می‌کنند اما کسی خریدار نیست.
ترس معامله‌گران کف بازار از رو دست خوردن، باعث شده بازار در حالت احتیاطی قرار بگیرد. از سوی دیگر شاید کارشناسان بازارهای مالی امیدی به آینده برجام در کاهش نرخ ارز تهران نداشته باشند اما معامله‌گران به شیوه‌ای سنتی معتقدند اگر خبری برجامی به بازار روانه شود قیمت دلار می‌ریزد و نقره داغ می‌شوند.
هفته گذشته برخوردهای امنیتی در بازار زیاد بود و برخی دلالان توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند. عده‌ای از فعالان بازار می‌گویند این اقدام بازارساز برای این بود که رفتار بازیگران ارزی تحت تاثیر قرار گیرد، اما این ترفند نیز نتوانست قیمت را در نخستین روز هفته با کاهش همراه کند.
به نظر می‌رسد همان عامل تاثیرگذار تورم و افزایش انتظارات تورمی فعلا افسار بازار دلار را در دست دارد. تلاش بانک مرکزی به عنوان نهاد پولی کشور هم هر چه بیشتر می‌شود، اقبال کمتری به دست می‌آورد.
در حال حاضر، دیدگاه‌های متفاوت و متناقضی بر بازار معاملات تهران حاکم است. با نگاهی کلی عده‌ای در انتظار رشد دلار هستند. برخی نیز وضعیت فعلی را سیاست بازارساز می‌دانند که ممکن است هر لحظه قیمت را به کانال‌های پایین‌تر بکشاند. اما آنچه واضح است روند هر چه که باشد دود آن به چشم مردم خواهد رفت.
محسن زنگنه نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در برنامه جهان آرا شبکه افق که در شب گذشته پخش شد، درباره تلاطم موجود در بازار ارز گفت: 50 درصد قیمت ارز را بانک مرکزی می تواند برگرداند. به عنوان یک اقتصاد دان معتقدم بازگشت قیمت ارز به قیمت های قبل امکان پذیر است. اینکه بعضی از کارشناسان معتقدند که نابسامانی امروز ارز، قابل ترمیم نیست صحیح نبوده و راه برگشت به قیمت متعادل ارز همچنان وجود دارد.
وی درباره چگونگی کنترل بازار ارز با توجه به شرایط موجود تصریح کرد: رسیدن به این مرحله، بستگی به اعمال سیاست های صحیح از سوی بانک مرکزی دارد. همه بخش های اقتصادی کشور هم باید بر مبنای همان سیاست های بانک مرکزی حرکت کنند. با توجه به تغییراتی که در حوزه ارزی بانک مرکزی انجام شده و حرکت به سمت حفظ ارزش پول ملی، امیدواریم ثبات به بازار ارز برگردد.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان متذکر شد: در آمریکا اتاق جنگ مربوط به حوزه تحریم ها در بانک مرکزی آنجا قرار دارد؛ بنابراین حتی با وجود اثر گذاری تحریم ها در ایجاد این شرایط، انتظار ما هم از بانک مرکزی کشور، ایجاد یک اتاق جنگ فعال و مقتدر با استفاده از توان همه اندیشمندان و جوانان حوزه ارزی خواهد بود؛ تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم.
نرخ ارز تابع نرخ تورم است
گفتنی است، محسن زنگنه در نشست علنی امروز (یکشنبه، 4 دی ماه) مجلس شورای اسلامی، با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص سیاست ها و اقدامات ارزی دولت سیزدهم، گفت: مساله مبنایی است، متاسفانه رئیس بانک مرکزی اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد و معتقد است؛ نرخ ارز تابع نرخ تورم است و تورم که افزایش پیدا کند به تبع نرخ ارز هم باید افزایش پیدا کند و به جای حفظ ارزش پول ملی، حفظ ارزش واقعی پول ملی را مطرح می کند.
سیاست های بانک مرکزی همان سیاست های دولت قبل است
به گفته زنگنه، متاسفانه گزارش کمیسیون اقتصادی براساس همین مسیر تهیه شده است، کمیسیون اقتصادی در طرح بانک مرکزی و با این گزارش نشان داد که اعتقادی به وظیفه بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی ندارد. در این گزارش آمده که بانک مرکزی باید ارزش حقیقی پول ملی را حفظ کند، این یعنی اگر تورم 50 درصد است، نرخ ارز هم باید 50 درصد افزایش پیدا کند، در تیم اقتصادی دولت رئیس بانک مرکزی نرخ ارز را تابع نرخ تورم می داند، وزیر صمت نرخ خودرو را تابع نرخ ارز می داند یعنی یک بهم ریختگی در نهاد اقتصادی دولت وجود دارد.
زنگنه معتقد است، سیاست های بانک مرکزی همان سیاست های دولت قبل است لذا امروز همتی رئیس سابق بانک مرکزی، حق ندارد به سیاست های این بانک، ایراد بگیرد زیرا سیاست های گذشته در حال اجرا است.
ارز نیمایی ضربه بزرگی به صادرات و ورود ارز به کشور است
به گفته زنگنه؛ ارز نیمایی ضربه بزرگی به صادرات و ورود ارز به کشور است، محدودیت ها یا تعهدات ارزی خیانت به صادرات در این کشور است و محدود کردن صرافی ها به اسم CFT یا FATF ضربه به رفت و آمد ارز شد، متاسفانه رئیس بانک مرکزی صادرات ریالی را صادرات نمی داند لذا ما چگونه با این فرد باید صحبت کنیم.
زنگنه معتقد است، استقلال بانک مرکزی زمانی مفید بوده که در رأس بانک مرکزی یک تئوریسین موفق و کارآمد باشد اما ریاست بانک مرکزی نشان داده که نه تئوری درستی دارد و نه توانایی اجرای آن را دارد لذا اینکه ما افزایش نرخ ارز را به اغتشاشات، مردم و خارج از کشور ارجاع دهیم فرار رو به جلو است.
آنچه مسلم است، به اذعان بسیاری از اقتصاددانان در صورتی که همین روال ادامه یابد و اخبار سیاسی نامساعد بر شرایط فعلی افزوده شود،دولت نهایتا  میتواند قیمت دلار را با سیاست ارزپاشی پایین نگه دارد.

لینک کوتاه
قیمت ارز بانک مرکزی سقوط قیمت ارز

اخبار مرتبط

نظرات شما