رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: کلیه مصالح ساختمانی کشور از جمله سیمان و میلگرد تولید داخل بوده و حتی صادرات هم داریم. یکی از دلایل بالا رفتن قیمت سیمان هم به دلیل عدم نظارت به صادرات این مصالح ساختمانی است.

به گزارش خبرنگار نسیم اقتصاد، ندافراهانی_مسکن در کلیه حوزه‌های اقتصادی تاثیر انکار ناپذیری دارد. در بخش کلان اقتصادی، بخش مسکن یک حوزه بسیار مهم و اساسی اقتصادی بوده و در کشور ما بیشتر از 40 درصد اقتصاد کشور به بخش مسکن وابسته است. در خود بخش مسکن به تنهایی 300 کسب و کار وابسته به آن وجود دارد. این روزها بخش مسکن وارد حوزه‌های بیشتری از صنعت شده اما سوال اصلی این است که قیمت مسکن تا پایان سال 1401به کجا می رسد.؟
بیشتر تقاضا برای مسکن، تقاضا از نوع سکونت ‌گاهی است که افراد می‌خواهند چندین سال در آن سکونت کنند. زمانی که مردم وضعیت مالی خوبی دارند بین 5 تا 10 درصد افراد ساکن به عرضه تمایل پیدا می‌کنند. به این صورت هر فروشنده‌ای خریدار هم هست. در این صورت است که تقاضا هم افزایش پیدا خواهد کرد. اما در زمان رکود 5 تا 10 درصد، تمایلی به معامله و خرید و فروش ملک نخواهند داشت. اما 20 درصد با هدف به ‌دست آوردن سود، اقدام به خرید مسکن می‌کنند به همین دلیل هم در زمان رونق خرید کرده و در زمان رکود منازل خود را برای فروش می‌گذارند.
کارشناسان معتقدند در طی 30 سال گذشته قیمت طلا و دلار حدودا 180 برابر شده است در حالی که مسکن 1200 برابر شده است که این موضوع نشان می‌دهد این بخش از اقتصاد ذاتا ظرفیت دارد و علت اصلی آن هم کمبود عرضه در مقایسه با تقاضاست. بررسی‌ها نشان داده که در طی 50 سال گذشته هیچ گاه قیمت مسکن پایین نیامده است؛ البته در مقاطعی راکد بوده اما این رکورد تورمی بوده و این به معنای آن است که قیمت در این حوزه مانند یک فنر جمع شده و در زمان تورم پرش کرده است.
مدتی است که زمزمه های گرانی مصالح ساختمانی، به خصوص سیمان به گوش می رسد. گزارش های میدانی از بازار نیز به خوبی نشان می دهد که این زمزمه ها رنگ و بوی واقعیت گرفته اند. برای بررسی حقیقت ماجرا به سراغ ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران رفتیم.
ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، در گفت وگو با خبرنگار نسیم اقتصاد، درباره شایعه افزایش قیمت سیمان و بالا رفتن قیمت مسکن گفت: افزایش قیمت سیمان و میلگرد از هفته گذشته آغاز شده وقیمت مصالح ساختمانی روند افزایشی دارد.
وی درباره آسیب های افزایش قیمت مصالح ساختمانی متذکر شد: مسلما با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد افزایش قیمت مصالح ساختمانی هم اتفاق می افتد. این روند افزایش قیمت به توسعه ساخت و ساز آسیب وارد می کند و زمانی که افزایش قیمت ها قابل پیش بینی نباشند سازنده ها تمایلی به فعالیت و پذیرش ریسک بالا در این خصوص نخواهند داشت.
رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، درباره راهکار دولت برای کنترل قیمت مسکن خاطرنشان کرد: دولت باید ملک را به سمت مصرفی ببرد. ملک اگر فقط جنبه سرمایه گذاری داشته باشد قاعدتا افزایش قیمت ها ادامه دارخواهد بود. به همین دلیل اگر بتوانیم در کنار کنترل تورم، عرضه و تقاضا در حوزه مسکن را هماهنگ کنیم، می توانیم تا حدودی در مسیر کنترل قیمت ها گام برداریم.
وی در ادامه یادآور شد: دولت باید طرح مسکن مهر و مسکن ملی را به بهترین شکل ممکن، مدیریت کند تا هم قدرت خرید دهک های پایین جامعه افزایش یافته هم التهاب بازار کم شود. در عین حال برنامه هایی جامع برای ارائه وام مسکن و نظارت به کنترل قیمت مصالح باید مورد توجه مسئولان مربوط قرار گیرد.
رهبر گفت: بدون تردید، اگر در بحث طرح مسکن ملی نظارتی وجود نداشته باشد منجر به ورود افراد سودجو خواهد شد و نمی گذارند نیمی از این مسکن های حمایتی هم به دست اقشار ضعیف و پایین جامعه برسد.
رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران درباره دلایل کمبود سیمان با توجه به نیاز داخل و صادرات آن تصریح کرد: کلیه مصالح ساختمانی کشور از جمله سیمان و میلگرد تولید داخل بوده و حتی صادرات هم داریم. یکی از دلایل بالا رفتن قیمت سیمان هم به دلیل عدم نظارت به صادرات این مصالح ساختمانی است.
وی در پایان تاکید کرد: در واقع باید نظارتی صورت بگیرد که ابتدا، اولویت تامین نیاز داخل و بعد صادرات مصالح ساختمانی داخلی مورد توجه قرار گیرد؛ اما متاسفانه وقتی قیمت ارز بالا رفته و کنترلی هم در بحث صادرات وجود ندارد، تولید کننده برای کسب سود بالاتر، تمایل بیشتری به صادرات دارد.
گفتنی است، در حال حاضر شرایط ساخت و ساز مسکن اصلا جالب نیست و هر ماه شاهد کمتر شدن تولید مسکن هستیم. در هفته های اخیر هم افزایش قیمت سیمان، یونولیت و دیگر نهاده های ساختمانی باعث شده است که میل سازندگان برای حضور در این بازار کمتر شود. در طول هفته های گذشته قیمت سیمان از پاکتی 50 هزار تومان به 70 الی 80 هزار تومان رسیده است. قیمت یونولیت نیز به شکل انفجاری رشد کرده است و از 70 هزار تومان به 500 هزار تومان رسیده است.
 این افزایش نرخ در بازار در شرایطی است که به گفته وزیر صمت در روزهای گذشته شایعاتی به گوش می رسید مبنی بر اینکه حالا که فصل سرما رسیده است، کارخانه های تولید سیمان گاز نخواهند داشت و همین موضوع به گرانی سیمان منجر می شود. در حالی که به گفته وزیر و با پیگیری های انجام شده، این موضوع کاملا شایعه است و حتی قیمت سیمان که در بورس کالا تعیین می شود با کمی کاهش مواجه بوده است.
به نحوی که یک پاکت سیمان 50 کیلویی که حدود 35 هزار تومان قیمت داشته، حالا با قیمت کمتری خرید و فروش می شود. در هفته ی گذشته، میزان عرضه ی سیمان از تقاضا بیشتر بوده و به همین دلیل ناترازی وجود ندارد. در خرده فروشی های سیمان، قیمت هر پاکت تا 50 هزار تومان هم معقول است. بدون تردید، این اظهارات متناقض از سوی مسئولان و سازندگان امری قابل تامل بوده و نیازمند پاسخگویی مسئولان امر است.

لینک کوتاه
صادرات سازندگان مسئولان افزایش قیمت ها

اخبار مرتبط

نظرات شما