مجموع وصولی مالیات‌های مستقیم و کالا و خدمات در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 62 درصد رشد داشته است که بالاترین میزان رشد در 10 سال اخیر است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، وصول درآمدهای مالیاتی در هشت ماه امسال به 310 هزار میلیارد تومان رسید این در حالی است که در سال 1390 این رقم 28 هزار میلیارد تومان بوده است.
 
وصول مالیات در طی سال‌های 1390 تا 1399 از رقم 28 هزار میلیارد تومان به 192 میلیارد تومان رسیده است.
 
با روی کار آمدن دولت سیزدهم بر اساس مستندهای آماری روند روبه‌رشد وصول مالیاتی دوچندان شد به‌گونه‌ای که کل وصول درآمدهای مالیاتی در سال گذشته 305 هزار میلیارد تومان بوده است درحالی‌که در هشت ماه امسال از این رقم عبور کرده و به 310 هزار میلیارد تومان دست‌یافته‌ایم.
 

 
بر اساس گزارش سازمان مالیاتی، همچنین مجموع درآمد مالیات بر کالاها و خدمات در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 56 درصد رشد یافت.در این مدت 116 هزار و 769 میلیارد تومان مالیات از کالا و خدمات وصول شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 74 هزار و 796 میلیارد تومان بود، 56 درصد رشد را نشان می‌دهد.
 
مالیات بر کالا و خدمات شامل مالیات بر نقل‌وانتقال خودرو، شماره‌گذاری خودرو، مالیات بر ارزش‌افزوده، مالیات بر فروش فرآورده‌های نفتی، مالیات موضوع درآمد حاصل از صادرات مواد خام و محصولات معدنی و سایر موارد است.
 
طبق آمارها، 127 هزار و 353 میلیارد تومان مالیات از اشخاص حقوقی تا اواخر آبان‌ماه وصول شد که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 69 هزار و 667 میلیارد تومان بود، رشد 83 درصدی را به همراه داشت.
 
مالیات اشخاص حقوقی یکی دیگر از پایه‌های مالیاتی است که شامل مالیات علی‌الحساب اشخاص حقوقی، مالیات بر عملکرد شرکت‌های دولتی، مالیات بنگاه‌های اقتصادی نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی و مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی و مالیات موضوع ماده (78) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت می‌شود.
 
همچنین در بخش مالیات بر درآمدها که شامل مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی و خصوصی، مالیات مشاغل و مستغلات و مالیات‌های متفرقه درآمد می‌شود از ابتدای امسال تا آبان‌ماه، 55 هزار و 411 میلیارد تومان مالیات وصول شده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 42 درصدی را نشان می‌دهد.طبق گزارش سازمان مالیاتی، در مدت مشابه سال گذشته 39 هزار و 99 میلیارد تومان مالیات بر درآمدها وصول شده بود.
 

 
رشد 30 درصدی وصول مالیات بر ثروت در هشت ماه امسال یکی دیگر از پایه‌های مالیاتی است که امسال 11 هزار و 434 میلیارد تومان مالیات دریافت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که هشت هزار و 787 میلیارد تومان بوده رشد را ثبت کرده است.
 
بر اساس آمارها، 194 هزار و 199 میلیارد تومان سهم وصولی مالیات‌های مستقیم در هشت ماه امسال بوده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 65 درصد رشد داشته است. وصول مالیات‌های مستقیم در مدت مشابه سال گذشته 117 هزار و 553 میلیارد تومان بوده است.
 
هوشمندسازی نظام مالیاتی، شناسایی و بستن راه‌های فرار مالیاتی، استقلال مرکز دادرسی مالیاتی، رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی معطل‌مانده، ارائه خدمات الکترونیکی به مودیان و سایر برنامه‌ها از جمله مواردی است که نقش کلیدی در وصول مالیات‌هاست.

لینک کوتاه
ثبت رکورد رشد درآمدهای مالیاتی دولت سیزدهم

اخبار مرتبط

نظرات شما