عضو هیئترئیسه در مجلس شورای اسلامی گفت: شیوه غلط تصمیمگیری دولت برای صنعت خودرو باید تغییر و دولت از صندلی تصدیگری خارج شده و در صندلی تنظیم گری بنشیند.
به گزارش
نسیم اقتصاد، رسالت نوشت: سید محسن دهنوی، نماینده مردم تهران و عضو هیئترئیسه در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «رسالت» درخصوص واگذاری سهام پارسخودرو ، نحوه و الگوی این واگذاریها اظهارداشت: باید نحوه واگذاریها بهگونهای باشد که بخش خصوصی اهلفن و آشنا به حوزه صنعت خودرو برای خرید سهام خودروسازی اقدام کند. وی بابیان اینکه دولت بهطور مستقیم و غیرمستقیم صاحب بلامنازع صنعت خودروسازی در کشور است، تصریح کرد: با حجم مسائل مهمی همچون تأمین کالا، تنظیم بازار، توسعه صنایع و معادن، وزارت صنعت، معدن و تجارت نهتنها قدرت توسعه صنعت خودروسازی بلکه توان نظارت بر خودروسازان را هم ندارد؛ بااینحال توقع خاصی نمیتوان داشت. این مدیریت غلط باید تغییر کند و دولت از صندلی تصدیگری خارجشده و در صندلی تنظیم گری بنشیند.
دهنوی با اشاره به اینکه امروز دولت در دام تعارض منافع گیر افتاده است، بیان داشت: خودروسازان از طرفی متولی واردات خودرو شده و از طرفی به دلیل واردات خواهان افزایش قیمت خودرو شدهاند. این تعارض منافع پیچیده و آسیبزا از آثار سوء مالکیت و مدیریت دولتی است.
به باور این نماینده مردم تهران؛ در این سالها دولت در خصوص واگذاری صنایع تنها مالکیت را واگذار نموده و با داشتن سهام ممتاز یا سیتهای هیئتمدیره، مدیریت را به دست گرفته است که این امر هیچ زمان به بهرهوری منتج نشده است.
عضو کمیسیون صنایع در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: دولت باید مالکیت و مدیریت را به مردم و بخش خصوصی واگذار کند و با رفع تعارض منافع بر صندلی تنظیمگری نشسته، تا بر حجم تولید، استاندارد، مجوز احداث کارخانه، مجوز خودروی جدید، واردات، صادرات و قیمت در بازار انحصاری و شبه انحصاری را نظارت کند.
وی با انتقاد از اینکه در سالهای گذشته شرایط و مدیریت این واگذاریها را پیچیده کردهایم، اظهارداشت: صنعت خودرو نباید دولتی و حتی خصولتی باشد به همین دلیل این شیوه غلط تصمیمگیری دولت برای این صنعت باید اصلاح شود.
این عضو هیئترئیسه مجلس با اشاره به اینکه دولت بهطور مستقیم و بهطور غیرمستقیم یعنی با شرکتهای تحت کنترل مالکیت و مدیریت شرکتهای بزرگ خودروسازی را عهده دارد، خاطرنشان کرد: دولت در واگذاریها بهظاهر سهامی میفروشد اما به دلیل صاحبان سهام خرد و یا دارا بودن سیت هیئتمدیره و یا سازماندهی صاحبان سهام کلان که عمدتا وابسته به دولت هستند از صندلی تصدیگری خارج نشده و خود هم مجری است و هم قاضی. با اختلال تصدیگری و تنظیمگری در شبکهای از نبود شفافیت و تعارض منافع صنعت و بازار خودرو روزهای خوبی را تجربه نخواهد کرد.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
از واردات خودرو به ایران بیش از یک قرن میگذرد که در طول این سالها چندین مرتبه متوقف و... 27 فروردین 1403
رئیس سازمان توسعه تجارت در نامهای خطاب به مدیران شرکتهای واردکننده خودرو خواسته... 7 فروردین 1403
ارزش واردات گوشی تلفن همراه که به 2 شیوه تجاری و مسافری در سال 1402 وارد کشور شد، 3 میلیارد... 6 فروردین 1403
دولت سیزدهم زمانی که سکان هدایت کشور را در دست گرفت، میزان تولید گندم کشور به حدی کاهشی... 2 فروردین 1403
رئیس سازمان برنامه گفت: در سال گذشته تورم نقطه به نقطه روند نزولی گرفت و امیدواریم در... 2 فروردین 1403
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تقدیر از اقدامات وزارت صمت در واردات خودروی... 26 اسفند 1402
در پی طرح درخواست تسریع در اجرای آییننامه اجرایی بند (و) تبصره (7) قانون بودجه سال 1402 کل... 17 اسفند 1402
شواهد و آمارها نشان میدهد ایران از صادرکننده بنزین در حال تبدیل شدن به یک واردکننده... 9 اسفند 1402
نظرات شما