رئیس هیات مدیره انجمن ملی گلخانه سازان کشور خاطر نشان کرد: مشکل صادرات کیوی به هندوستان هنوز رفع نشده و وزارت کشاورزی رایزنی‌های خود را برای حل این مشکل پیش گرفته است. همچنین در آمار رسمی گزارشی از صادرات محصولات گلخانه‌ای به هند ارائه نشده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، ایلنا نوشت:عبدالرحمن حسینی‌فرد ، با اشاره به آخرین وضعیت صادرات محصولات گلخانه‌ای، گفت: بعد از مرجوع کردن فلفل دلمه‌ای ایران از روسیه، برای محصولات گلخانه‌ای QR کد صادر شد؛ این کد برای خریداران خارجی نوعی شناسنامه محصولات تلقی می‌شود و خریدار می‌داند که این محصول در کدام منطقه تولید و برای رشد آن از چه نوع سم و کودهای استفاده شده است.
 
وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها از محصولات تولیدی ایران QR کد می‌خواهند، افزود: وزارت کشاورزی با همکاری نظام صنفی کشاورزی در حال گسترش است و اینگونه میزان مصرف سم و کودهای غیرمجاز در گلخانه‌ها کاهش پیدا کرده است. بعد از اخذ این کد تمام فرآیند تولید از کشت و نشاکاری تا زمان برداشت ثبت می‌شود و هر روز فعالان این حوزه تلاش دارند که محصولات بیشتری موفق به دریافت این کد شود.
 
رئیس هیات مدیره انجمن ملی گلخانه‌ سازان در پاسخ به این پرسش که در 7 ماه نخست سال جاری چه میزان محصول گلخانه‌ای از ایران صادر شد و عمده کشورهای هدف صادراتی ما کدام کشورها بودند؟ گفت: حدود 18 هزار تن محصول گلخانه‌ای از ایران به قطر، امارات، عراق و اوراسیا صادر شد. در حال حاضر برندهای ایرانی توانستند برای خود سهم قابل توجهی از بازار روسیه را از آن خود کنند.
 
وی با اشاره به افزایش صادرات محصولات گلخانه‌ای به قطر، خاطر نشان کرد: در یک ماه گذشته صادرات روزانه محصولات گلخانه‌ای از ایران به قطر افزایش چشمگیری کرد و حذف تعرفه صادراتی بر محصولاتی مانند پیاز و گوجه فرنگی باعث رونق صادرات شد.
 
حسینی‌فرد با بیان اینکه شرایط خشکسالی باعث نشد آب زمین‌های سطح زیر کشت صیفی و سبزی تامین نشود، اضافه کرد: در 2 سال گذشته که با چالش خشکسالی دست و پنچه نرم کردیم و برنامه‌ای برای گسترش کشت نداشتیم و کمبودی هم در این زمینه ایجاد نداشتیم اما امیدواریم که بارندگی‌های اخیر این مشکلات را رفع شود.
 
به گفته این فعال اقتصادی؛ عمده محصولات تولیدی در گلخانه‌ها خیار، گوجه فرنگی، بادنجان و فلفل دلمه‌ای است.
 
رئیس هیات مدیره انجمن ملی گلخانه‌ سازان در پاسخ به این پرسش که آیا توانستیم محصولات گلخانه‌ای به هند صادر کنیم، گفت: مشکل صادرات کیوی به هندوستان هنوز رفع نشده است و وزارت کشاورزی رایزنی‌های خود را برای حل این مشکل پی گرفته است هند در زمینه QR کد و سم استفاده شده در این محصولات مسئله دارد و در آمار رسمی گزارشی از صادرات محصولات گلخانه‌ای به هند ارائه نشده است.
 
وی در پایان با اشاره به عدم صادرات محصولات گلخانه‌ای به چین، گفت: صادرات به چین دشوار است اگر در آن کشور تولید یک محصول کم شود مردم مصرف را مدیریت می‌کنند و ذائقه خود را تغییر می‌دهد. اما این شرایط در ایران بالعکس است و درصورت نبود یک محصول آن را وارد می‌کنند.

لینک کوتاه
صادرات کیوی هندوستان صادرات محصولات گلخانه‌ای