شاخص کل در پایان معاملات این هفته با ریزش بیش از 15 هزار واحدی مواجه شده اما با نزدیک شدن به نواحی حمایتی برای خرید سهام بنیادی جذاب‌تر شد.  

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، شاخص کل در پایان معاملات هفته گذشته با ریزش 15 هزار واحدی به جایگاه یک میلیون و 402 هزار و 830 واحد رسید، در ابتدای روزهای مختلف بازار را بررسی کرده و در انتها شرایط بازار سرمایه در هفته آتی را بررسی می‌کنیم:
 
‌معاملات روز شنبه؛ دوگانه شاخص کل بورس و شاخص هم وزن
 
شاخص کل در پایان معاملات شنبه با رشد 348 واحدی به جایگاه یک میلیون و 417 هزار واحد رسید. نمادهای فارس، کگل، فملی و فولاد بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای حکشتی، شپنا و شتران بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل از خود بر جای گذاشتند.
 
شنبه، روز خوب نمادهای کانه های فلزی بوده و بیشتر نمادهای گروه مانند کنور، کگل، ومعادن، کروی مثبت بودند. فلزات اساسی نیز روز خوبی را تجربه کرده و لیدرهای این گروه مانند فولاد و فملی توانستند بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشته باشند.
 
معاملات روز یکشنبه؛ ریزش 1500 واحدی شاخص کل بورس نسبت به ابتدای معاملات
 
شاخص کل در انتهای معاملات شنبه با رشد به شدت اندک 138 واحدی به کار خود پایان داد، نمادهای خودرو، خساپا و فملی بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشته و نمادهای میدکو، شبندر و بوعلی نیز بیشترین تأثیر منفی را از خود بر جای گذاشتند.
 
در معاملات یکشنبه بازار سرمایه ارزش معاملات خرد 3,295 میلیارد تومان بوده و بازار در حالت متعادل به کار خود ادامه داد، البته افزایش عرضه در نمادهای شاخص ساز در نیمه دوم معاملاتی بازار مشهود بوده که باعث عقب نشینی شاخص کل از رشد 1500 واحدی شد.
 
معاملات روز دوشنبه؛ ریزش 4235 واحدی شاخص کل بورس / 339 میلیارد تومان خروج پول هوشمند
شاخص کل در انتهای معاملات دوشنبه با اولین ریزش هفته مواجه شد، شاخص با ریزش 4235 واحدی به جایگاه یک میلیون و 413 هزار واحد رسید، نمادهای کگل، میدکو و فولاد بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل گذاشته و نمادهای فارس و فخاس بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل از خود بر جای گذاشتند.
 
ریزش 4235 واحدی شاخص کل بورس/ 339 میلیارد تومان خروج پول هوشمند
 
ارزش معاملات خرد نسبت به روزهای قبل افزایشی بوده و به 3,449 میلیارد تومان رسید، در معاملاتدوشنبه 212 نماد مثبت، 83 نماد به ارزش 165 میلیارد تومان صف خرید، 330 نماد منفی و 21 نماد به ارزش 131 میلیارد تومان در صف فروش بودند.
 
برآیند ورود و خروج پول هوشمند دوشنبه نیز منفی 339 میلیارد تومان بود.
 
معاملات روز سه شنبه؛ سبقت شاخص هم وزن از شاخص کل / رشد 1600 واحدی نمادهای متوسط بورس
شاخص کل در انتهای معاملات روز سه شنبه با ریزش 4199 واحدی به جایگاه یک میلیون و 409 هزار واحد رسید، نمادهای میدکو، کگل، وپاسار، شتران، فملی، رمپنا بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل گذاشته و نمادهای فارس، خودرو، فخاس، خساپا، حکشتی، وساپا، ورنا و وتجارت بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند.
 
اما شاخص هم وزن رشد 1616 و احدی را تجربه کرد، در معاملات سه شنبه نمادهای متوسط بازار وضعیت خوبی داشتند.
 
ارزش معاملات خرد نسبت به دوشنبه تفاوت چندانی نکرده و در محدوده 3,455 میلیارد تومان رسید، برآیند ورود و خروج پول هوشمند اما از خروج بالای پول خبر نمی‌دهد و این میزان تنها منفی 40 میلیارد تومان است.
 
معاملات روز چهارشنبه؛ خودرویی و غذایی‌های بورس پر تقاضا شدند
 
شاخص کل در پایان معاملات آخر هفته با ریزش 6579 واحدی مواجه شده و به جایگاه یک میلیون و 402 هزار واحد رسید اما در این میان دو گروه غذایی و خودرویی با افزایش تقاضا و با وضعیت مثبت به کار خود پایان دادند.
 
خساپا، خودرو و خگستر از گروه خودرویی جزو پرتراکنش های بازار بودند و گروه غذایی با لیدری نمادهای غصینو، غدشت وغگل با تغییر مثبت مواجه شدند، همچنین برخی از نمادهای سیمانی، سرمایه گذاری، نفتی و لاستیک و پلاستیک به شدت پرتقاضا شدند.
 
تعداد نمادهای مثبت بازار سرمایه 199 بوده و 65 نماد نیز در وضعیت صف خرید قرار داشتند، 335 نماد نیز منفی و 19 نماد صف فروش بودند، ارزش معاملات خرد نیز به عدد 4,388 میلیارد تومان رسید که نسبت به میانگین هفتگی با افزایش 19 درصدی همراه بود، برآیند ورود و خروج پول هوشمند نیز مثبت 27 میلیارد تومان بود.
 
بورس در هفته آتی به کدام سمت می‌رود؟

مثبت شدن شاخص کل هم وزن و واگرایی آن نسبت به شاخص کل نکته جالب معاملات هفته گذشته بود، در هفته‌های گذشته دلار توافقی با افزایش قیمت به محدوده 34 هزار تومان رسیده و از این جهت می‌تواند سودسازی برخی از شرکت‌های بورسی که در بازار توافقی دلار را عرضه می‌کنند خبر خوبی باشد، البته افزایش نرخ نیمایی نیز می‌تواند سودسازی شرکت‌های کامودیتی محور را بیشتر کند.
 
اما نکته جالب این روزها نیامدن پول درشت به سمت بازار سرمایه است که فعلاً به فکر نوسان گیری در بازارهای طلا و مسکن بوده و با تعادل در بازارهای موازی بازار سرمایه، بورس می‌تواند گزینه جالبی برای سرمایه گذاری باشد، البته یکی از مشکلات فعلی بازار سرمایه عدم اعتماد سرمایه گذاران خرد و حتی سرمایه گذاران عمده بوده که در هر مقاومت تکنیکالی ترجیح می‌دهند پول را از سهام خارج کرده و در پرتفو خود پارک کنند، اما رسیدن شاخص کل به حمایت قوی یک میلیون و 400 و تعادل قیمت‌ها می‌تواند جذابیت بورس را در این هفته بیشتر کرده و باید انتظار داشت یک رشد معمولی و خوب را در هفته‌های آتی تا ناحیه یک میلیون و 600 هزار واحد تجربه کنیم، البته این رشد مانند رشدهای سال 99 نبوده و با ضرب آهنگ ملایمی خواهد بود.
 
نکته دیگر این هفته گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌های بورسی است که می‌تواند تقاضا را به سمت تک سهم‌ها کشانده و آنان را پرتقاضا کند که البته این نوع نوسان گیری مختص حرفه‌ای های بازار سرمایه و بنیادی کاران است.

لینک کوتاه
ریزش بورس افت شرکت های بورسی

اخبار مرتبط

نظرات شما