نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت تحقق وعده دولت در حوزه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی تاکید کرد که وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی باید برنامه خود را صراحتا در این حوزه اعلام می‌کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرآنلاین، مهدی عسگری در جلسه علنی امروز جلس شورای اسلامی و در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار کرد: امروز در آستانه تصمیم مهمی در مجلس شورای اسلامی هستیم و برای وزارتخانه‌ای تصمیم می‌گیریم که زیرساخت‌های اساسی کشور را در بر می‌گیرد. ما امروز در حوزه حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی چالش‌های زیادی داریم. پیشرفت کشور در حوزه اقتصادی وابسته به ارتباط با همسایگان از طریق خطوط ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب است که همه اینها به وزارت راه و شهرسازی برمی‌گردد. مهم‌ترین موضوعی که در این وزارتخانه وجود دارد بحث زمین و مسکن است.
 
وی در ادامه اظهار کرد: امروز سهم مسکن در سبد خانوار به حدود 40 درصد رسیده و در کلانشهرها بالای 50 درصد است. اگر این وزارتخانه درست عمل کند نیمی از هزینه سبد خانوار کاهش می‌یابد. در سه دهه اخیر قیمت مسکن در تهران به بیش از 1100 برابر افزایش یافته است حتی طلا، سکه و ارز نیز این افزایش را نداشته است.
 
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این افزایش قیمت بر روی سایر کالاها و خدمات تاثیر می‌گذارد. اکنون برنامه آقای بذرپاش برای کاهش سهم هزینه مسکن و زمین در سبد خانوار چیست؟ در قانون جهش تولید مسکن دولت مکلف شده سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد و ساخت مسکن یکی از معدود وعده‌هایی بود که رئیس جمهور عدد مشخصی در خصوص ساخت مسکن به مردم ارائه کرد. باید امروز ریشه‌یابی کرد که چرا وعده‌های ما در حوزه مسکن بر روی کاغذ مانده است.
 
وی در ادامه تاکید کرد: امروز تمام بانک‌ها و بنگاه‌ها و طبقه ثروت اندوز ثروت خود را از محل زمین کسب کرده‌اند برنامه‌ آقای بذرپاش برای حوزه زمین و مسکن چیست؟ رئیس جمهور در این جلسه حضور ندارند اما ایشان به عنوان رئیس شورای عالی مسکن باید جلسات شورای عالی مسکن را به صورت مرتب و منظم تشکیل می‌دادند. حوزه مسکن نیاز به کار فرابخشی دارد مادامی که اشکالات زیرساختی برطرف نشود با عوض کردن فرد مشکلات این وزارتخانه مرتفع نمی‌شود. ما در سطح کشور مشکل کمبود زمین نداریم، 10 درصد زمین‌های ما درجه یک و قابل ساخت است. اگر به هر خانواده 420 متر زمین داده شود تا 750 میلیون نفر ظرفیت برای دریافت زمین وجود دارد. اما ما امروز کلانشهرهایی ایجاد کرده‌ایم که حتی هوا هم ندارد. هر کسی می‌خواهد وزیر شود باید بداند مادامی که این مسائل ریشه‌ای حل نشود در کار خود موفق نخواهد بود.
 
عسگری ادامه داد: اگر بنا باشد واحدهای قانون جهش تولید مسکن به صورت آپارتمانی ساخته شود هر کدام بالغ بر یک میلیارد هزینه دارد اما اگر مدل توسعه‌ای افقی در نظر گرفته شود 50 درصد هزینه‌ها کاهش می‌یابد. آقای بذرپاش توضیح دهند برنامه ایشان برای احتکار زمین چیست؟
 

لینک کوتاه
قیمت مسکن تهران بذرپاش کاهش سهم هزینه مسکن سبد خانوار

اخبار مرتبط

نظرات شما