وزارت نفت دولت سیزدهم در خصوص تامین سوخت، وارث مشکلات انباشته و تجمیع مسائلی است که در طول سالیان گذشته برای آن فکر و عمل چندانی نشده و امروز کارکنان و مدیران وزارت نفت با تمام توان می‌کوشند تا این مسائل را با هم‌افزایی، همدلی و همچنین همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های متولی برطرف کنند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، وزارت نفت در پاسخ به گزارش روزنامه خراسان با عنوان «سلامت‌سوزی با مازوت تا کی؟» اعلام کرد: این وزارتخانه به منظور تامین سوخت زمستانی کشور، با برنامه‌ریزی گسترده و تلاش شبانه‌روزی از ماه‌های گذشته، اقدامات وسیعی به انجام رسانده است که بر این اساس، میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها در آذرماه امسال در مقایسه با آذر سال قبل روزانه 37 میلیون متر مکعب بیشتر بوده است و به همین میزان از سوزاندن سوخت مایع در نیروگاه‌ها جلوگیری شده است.
 
با توجه به ملاحظات فنی، اقتصادی، امنیتی و لجستیکی، کشور نیازمند بهره‌گیری از سبد سوخت است و نمی‌توان 100درصد مصارف سوخت کشور را در طول سال با گاز تامین کرد، چنان‌که هم اکنون برخی کشورها با واردات مازوت از آن در سبد سوخت خود استفاده می‌کنند. با توجه به اولویت داشتن تامین سوخت خانگی با گاز، در مقاطعی از سال که مصرف گاز خانگی جهش می‌یابد، سهم گاز مصرفی صنایع و نیروگاه‌ها کاهش یافته و نیاز آن‌ها با سوخت مایع تامین می‌شود.
 
تولید گاز به ویژه از پارس جنوبی به نهایت خود رسیده و جای چندانی برای توسعه بیشتر ندارد، اما برای حفظ تولید فعلی و جلوگیری از افت فشار در سال‌های آتی نیاز به سرمایه‌گذاری است که در همین رابطه وزارت نفت برنامه‌ریزی لازم را انجام داده و فعالیت‌ها در این بخش آغاز شده است.
 
برخلاف نظر نویسنده گزارش، مجتمع‌های پتروشیمی از مازوت استفاده نمی‌کنند و به نظر می‌رسد نویسنده، آگاهی کافی از ماهیت فعالیت صنایع پتروشیمی ندارد. با توجه به جهش مصرف گاز بخش خانگی در زمستان، با هماهنگی صورت گرفته، صنایع پتروشیمی برنامه تعمیرات و بازدیدهای دوره‌های خود را در دوره پیک مصرف گاز تعریف می‌کنند تا با توجه به کمبود گاز متحمل زیان نشوند.
 
در گزارش یاد شده، عنوان شده که 57 درصد بنزین توزیعی کشور فاقد استاندارد است. ضمن تکذیب این موضوع جهت آگاهی نویسنده و مخاطبان باید گفت هم اکنون تمامی بنزین مصرفی کلان‌شهرهای کشور بنزین با استاندارد یورو 4 بوده و در سایر مناطق کشور نیز بنزین با استاندارد ملی و مطابق معیارهای بنزین یورو2 توزیع می‌شود؛ بنابراین اطلاق «غیراستاندارد» در خصوص بنزین توزیعی در کشور صحیح نیwت.
 
وزارت نفت دولت سیزدهم در خصوص تامین سوخت، وارث مشکلات انباشته و تجمیع مسائلی است که در طول سالیان گذشته برای آن فکر و عمل چندانی نشده است، لذا امروز کارکنان و مدیران خدوم وزارت نفت با تمام توان می‌کوشند تا این مسائل را با هم‌افزایی، همدلی و همچنین همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های متولی برطرف نمایند.
 
بدیهی است مصرف سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌های کشور با توجه به ارزش اقتصادی و نقدشوندگی سهل‌تر آن در بازارهای جهانی، انتخاب مطلوبی نیست؛ ولی با توجه به اولویت داشتن تامین گاز بخش خانگی و تجاری، استفاده از آن در فصل سرد سال ناگزیر می‌کند؛ لذا اگر بخواهیم مصرف سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌ها به حداقل ممکن برسد، باید عزم عمومی برای صرفه‌جویی در مصرف گاز، اصلاح الگوی مصرف بخش خانگی و سرمایه‌گذاری جهت اجرای طرح‌های بهینه‌سازی صورت بگیرد؛ موضوعی که از عهده یک وزارتخانه به‌تنهایی خارج است و باید در این خصوص ده‌ها دستگاه و نهاد دیگر نیز به صورت هماهنگ فعالیت کنند.

لینک کوتاه
دولت تامین سوخت تامین گاز بخش خانگی و تجاری

اخبار مرتبط

نظرات شما