با افزایش جمعیت و به طبع از آن مصرف آب ساختمانی بیشتر شده و در فرآیند ساخت و ساز ساختمان ها و تولید مصالح، مقدار قابل توجهی آب مصرف می شود که هیچگاه دیده نمی شود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر؛ در حال حاضر صنعت ساختمان از صنایع آب بر محسوب می‌شود، یکی از عوامل تأثیر گذار بر مصرف آب در ساختمان سازی, نوع سیستم ساختمانی است.
 
برای بهینه سازی مصرف آب در ساختمان سازی لازم است سیستم ساختمانی به نحوی انتخاب شود که علاوه بر تأمین خصوصیات سازه‌ای مورد نظر، به لحاظ مصرف آب در مرحله ساخت نیز بهینه باشد. تاکنون عمده فعالیت‌ها برای کاهش مصرف آب در ساختمان، معطوف به مرحله بهره برداری از ساختمان بوده و کمتر به مرحله ساخت توجه شده است.
 
هدر رفت آب در ساخت و ساز
 
میزان استفاده از آب در ساخت‌وسازهای شهری بالاست؛ برای مثال بعد از بتن‌ریزی باید به‌طور مرتب زمین غرقاب شود که به آب بسیاری نیاز دارد؛ از طرفی کامیون‌ها و تانکرهای حامل بتن آماده هم که به محل ساختمان می‌آیند، بعد از تخلیه بار، مخزن و دستگاه‌ها را با همین آب آشامیدنی می‌شویند. کم‌تر پروژه‌ای وجود دارد که از آب آشامیدنی در ساخت آن استفاده نشود، البته در گذشته از آب تانکر در ساختمان‌سازی استفاده می‌شد، اما اکنون تقریباً همه برج‌ها و ساختمان‌ها با آب آشامیدنی شهری ساخته می‌شوند و این موضوع جا افتاده است.
 
تأثیر ساخت‌وساز بر محیط زیست هم می‌تواند با نگاه به کل چرخه عمر ساختمان از طراحی، اجرا، بهره‌برداری و تخریب بررسی شود و هم با توجه به فعالیت‌های اجرایی در کارگاه‌های ساختمانی. از نگاه کلی 40 درصد انرژی مصرفی سالانه کشور را ساختمان‌ها مصرف می‌کنند. همچنین صنعت ساختمان بیشترین سهم را در تولید دی‌اکسیدکربن دارد. بیشتر آلودگی بخش ساختمان در محیط زیست ناشی از فعالیت‌هایی چون استخراج مواد خام، تولید مصالح ساختمانی، نقل و انتقال و اجرای ساختمان است. فعالیت کارگاه‌های ساختمانی نیز به طرق مختلف به محیط زیست آسیب می‌زند. مصرف بی‌رویه انرژی، مصرف بی‌رویه آب، ایجاد و انتشار انواع آلودگی‌ها و آسیب به فضای سبز پیرامون از جمله این آسیب‌هاست.
 
ساخت و ساز قطره‌ای از بحران آبی
 
به گفته کارشناسان ارشد حوزه آب هدر رفت آب در ساختمان سازی ها اولویت مصرف نیست چرا که هدر رفت آب در بخش کشاورزی و صنعت خیلی بیشتر از ساختمان سازی ها و مصرف آب از سوی خانوارها بوده است. به طور مثال آب استخر خانه‌ها؛ چاه‌های خانگی همه از آب شرب استفاده می‌کنند هر وقت توانستند هدر رفت این تو مصرف خانگی را بگیرند می‌تواند در خانه سازی هم با بهینه سازی آب را کمتر مصرف کرد.
 
آیا می‌توان از آب فاضلاب برای ساخت و سازها استفاده کرد؟
 
در کلانشهری مثل تهران نمی‌توان از تانکر آب یا آب فاضلاب استفاده کرد از نظر ایده‌ای این خوب است اما از نظر عملی غیرقابل اجرا بوده و در اجرای آن قطعاً با مشکل رو به رو خواهیم شد چرا که کنترل ساخت و سازها و هم همچنین برخی کوچه‌های باریک نمی‌توان از تانکر یا آب فاضلاب استفاده کرد.
 
باید راهکارهای عملی برای جلوگیری از هدررفت آب در نظر گرفته شود البته مسئله آب به قدری وسیع است که ساخت و ساز قطره‌ای از مشکلات و بحران‌های آبی است.

لینک کوتاه
ردپای هدر رفت آب صنعت ساختمان سازی مسئله آب