مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: تولید کارت پیش از این توسط یک شرکت و کدگذاری منحصر به آن شرکت انجام می‌شد، گروهی از کارشناسان توانستند این محدودیت را بردارند، به‌ نحوی که در یک هفته گذشته روزانه 30 هزار کارت سوخت تولید شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، محمد صادقی، با بیان اینکه در حوزه بومی‌سازی و تولید کارت سوخت نیز 5 میلیون درخواست دریافت شده است، اظهار کرد: در ماه جاری نخستین سری از کارت‌ها تحویل می‌شود و افزون بر آن، با دو شرکت دیگر نیز وارد مذاکره شدیم که از هرکدام یک میلیون درخواست برای تولید کارت اعلام شده است.
 
وی افزود: حدود یک میلیون نفر نیروی انسانی در بخش تولید کارت سوخت مشغول هستند و امیدواریم بتوانیم به‌سرعت آمار تولید را افزایش دهیم.
 
مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور از راه‌اندازی سامانه‌ای به نام جی‌تی‌اس و تشکیل مرکزی همانند مرکز پاسخگویی 09627 خبر داد و گفت: این مرکز متشکل از اپراتورهایی است که اطلاعاتی در زمینه کارت هوشمند را دریافت و در سیستم تغذیه و به پشتیبان‌های مناطق ارجاع می‌دهند تا کارهای خدماتی انجام شود، همچنین این سامانه که به‌تازگی در بستر اینترنتی راه‌اندازی شده است، در اختیار جایگاه‌داران قرار گرفته و می‌توانند اقدام به اعلام خرابی نازل جایگاه کنند، ضمن‌ اینکه امکان رصد و گزارش‌گیری از جایگاه‌های ثبت‌شده در حوزه خرابی توسط مدیر سامانه هوشمند و مدیران مناطق نیز وجود دارد.
 
صادقی ادامه داد: برای هر 15 جایگاه یک مسئول در نظر گرفته شده تا حین نظارت و دریافت اعلام مشکل، ظرف 24 ساعت پاسخ‌های لازم ارائه شود و در صورت عدم رسیدگی، هشداری در سیستم قابل مشاهده است که برای پیگیری به مدیران مناطق ارسال خواهد شد.
 
4 مدل از تجهیزات سامانه هوشمند سوخت بومی‌سازی می‌شود
 
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از حضور و فعالیت چهار شرکت دانش‌بنیان و ساخت چهار مدل از تجهیزات موردنیاز سامانه هوشمند سوخت به همت این شرکت‌ها خبر داد و گفت: بومی‌سازی این تجهیزات در دستور کار این شرکت قرار گرفته و از خردادماه تاکنون پیشرفتی مطلوب داشته است.
 
صادقی به دو ابزار مهم در حوزه سامانه هوشمند سوخت از جمله آی‌پی‌سی (کنترل‌کننده مرکزی که ارتباط کارتخوان با سرور جایگاه را برقرار می‌کند) و پی‌تی (دستگاه‌های کارت‌خوان) اشاره و اظهار کرد: این تجهیزات هم‌اکنون به‌صورت پایلوت در جایگاه‌های 9 استان نصب شده و پس از آزمایش، خوشبختانه عملکرد خوبی داشته است.
 
وی به حضور و فعالیت چهار شرکت دانش‌بنیان و ساخت چهار مدل از تجهیزات موردنیاز سامانه هوشمند سوخت توسط این شرکت‌ها اشاره و تأکید کرد: پیش از این، تجهیزات این سامانه انحصاری و در اختیار شرکت‌های خارجی بود که خوشبختانه بومی‌سازی این تجهیزات در دستور کار شرکت ملی پخش قرار گرفته و از خردادماه امسال تاکنون پیشرفت‌هایی مطلوب در این زمینه حاصل شده است.
 
سوخت ناوگان دیزلی برون‌شهری بر اساس سهمیه پایه و عملکردی اختصاص می‌یابد
 
وی با اشاره به تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان دیزلی برون‌شهری به دو شیوه  سهمیه پایه و عملکردی گفت: اطلاعات خودروهایی که به‌صورت عملکردی پایش می‌شوند، از طریق سازمان راهداری جمع‌آوری و سهمیه نفت‌گاز بر اساس مبدأ و مقصدی که حرکت کرده‌اند، تعیین می‌شود.
 
مدیر سامانه هوشمند سوخت در تشریح نحوه تخصیص سهمیه بر مبنای تناژ افزود: سازمان راهداری مقدار پیمایش و مشخصات نفتکش را به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام می‌کند و این شرکت بر اساس قواعدی که کارگروه کمیته پیمایش مشخص کرده میزان لیتراژ را محاسبه و در سیستم تغذیه می‌کند.
 
صادقی درباره تخصیص سوخت به کامیون‌هایی که کارکرد کمتری دارند، بیان کرد: برای این دسته از کامیون‌ها تنها سهمیه پایه در نظر گرفته شده و هدف تشویق برای افزایش عملکرد و در نتیجه افزایش سهمیه است.
 
وی با بیان اینکه خودروهایی که کارکرد خوبی دارند، مشکل خاصی در زمینه سهمیه ندارند و بیشترین کاهش مربوط به سهمیه پایه است، اعلام کرد: این اواخر به‌دلیل تغذیه نکردن کامل اطلاعات از سوی سازمان راهداری، وقفه‌ای در تخصیص سهمیه پیش آمد که با بررسی‌های انجام‌شده خوشبختانه این مشکل برطرف شد.
 
مدیر سامانه هوشمند سوخت درباره سوخت کامیون‌های درون‌شهری که ویژه حمل بار و مسافر در داخل شهرها هستند، گفت: از طریق سازمان شهرداری‌ها کاربرگی برای این دسته از خودروها صادر می‌شود که در این کاربرگ‌ها، مبدا و مقصد درون‌شهری مشخص و بر اساس پیمایش، سوخت به ناوگان دیزلی درون‌شهری نیز تعلق می‌گیرد.
 
سامانه هوشمند سوخت از ابتدای سال 1386 در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرد. سرویس‌های اصلی سامانه در قالب خدمات سهمیه‌بندی، مدیریت فروش جایگاه، پرداخت الکترونیک، مدیریت تخصیص و برداشت سهمیه، مدیریت کارت، پشتیبانی تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جایگاه‌ها، مدیریت از راه دور مجاری عرضه و مدیریت امور مشتریان ارائه شده است.

لینک کوتاه
روزانه ۳۰ هزار کارت سوخت تولید

اخبار مرتبط

نظرات شما