عضو هیات رئیسه جامعه صنعت کفش ایران ضمن انتقاد از عدم اجرای سیاستهای تنظیم بازار از سوی پتروشیمیها مبنی بر تامین نیاز داخل، چالشهای پیش روی صنعت کفش را تشریح کرد.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از صنایع، علی لشکری با اشاره به بحث رقابت در بازار مواد اولیه پتروشیمی، اظهار داشت:
*** جزییات رقابت در بازار مواد اولیه پتروشیمی
طی هفته گذشته مواد اولیه مورد استفاده در زیره کفش مانند پی وی سی گرید 65 در بورس کالا حدود 47 درصد نسبت به نرخ پایه رقابت خورد.
نرخ پایه این محصول 19 هزار و 954 تومان بود که به 29 هزار و 376 تومان رسید.
این وضعیت به این معنی است که تولیدکننده ایرانی مواد اولیه یاد شده را 47 درصد گرانتر از رقیب مشابه خارجی تهیه میکند. این وضعیت قدرت رقابت پذیری کالاهای ایرانی را در مقایسه با کالای مشابه خارجی کمتر میکند.
این مشکل در مورد سایر مواد اولیه در بورس کالا هم وجود دارد.
چون پتروشیمیها صادرات محصولات خود را به فروش داخلی ترجیح میدهند.
این در حالی است که بر اساس سیاستهای تنظیم بازار باید شرکتهای داخلی اولویت فروش پتروشیمیها باشند.
*** جزییات تورم در کفش و دمپایی
به گزارش صنایع، عضو هیات رئیسه جامعه صنعت کفش ایران در پایان و با بیان اینکه مشکل دیگر صنعت کفش تورم است، اظهار داشت:
در هفت ماهه امسال رشد شاخص بهای کالای مصرفی 42.9 درصد بود، اما تورم کفش 47.1 درصد اعلام شده است.
این بالا بودن تورم کفش نسبت به تورم کل با توجه به ضریب اهمیت این محصول که در سبد هزینه غیرخوراکی سهم بالایی ندارد، باعث تشدید رکود و کاهش تقاضا در بازار داخل میشود.
این وضعیت نشان میدهد فشاری که افزایش قیمت مواد اولیه به تولیدکننده وارد میکند، در نهایت هزینه آن را مصرف کننده نهایی پرداخت میکند.
تورم منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده و شاهد آثار منفی آن هستیم.
تورم در برخی کالاهایی که بیشتر از مواد اولیه پتروشیمی استفاده میکند، بیشتر است.
مثلا تورم گروه دمپایی یا کفشهای ورزشی بچگانه بیش از 50 درصد است.
لینک کوتاه
نظرات شما