معاون وزیر صمت گفت: دلیل بعضی عدم موفقیت‌ها در صنعت خودرو و برخی صنایع دیگر موجود نبودن راهبردهای بالادستی در حاکمیت است.  

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، منوچهر منطقی در اختتامیه مدرسه سیاست گذاری علم و فناوری شهید فخری زاده که در دانشگاه امام صادق برگزار شد، روند توسعه موتور توربو فن در صنایع نظامی، نقطه آغاز آن را در جمع آوری تجارب موجود و ایجاد توانایی اورهال موتورها در دهه هفتاد عنوان کرد و گفت: در ادامه با توانایی تولید موتورهای با توان 500 وات در دهه هشتاد همراه شد و پس از آن در دهه نود با برنامه ریزی برای طراحی و تولید موتورهای با توان یک مگاوات ادامه پیدا کرد.
 
معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت افزود: تجربه توسعه موتور توربوفن به عنوان یک تجربه موفق در همپایی فناورانه است. البته وضع همپایی فناورانه دیگر صنایع مانند صنایع نفتی و معدنی داشت موفق نبوده است.
 
منطقی موفقیت در توسعه فناوری را به دو عامل وجود راهبرد مشخص در نهادهای بالادستی و وجود راهبرد توسعه فناوری در خود بنگاه تقسیم کرد و دلیل موفقیت بخش نظامی در توسعه موتورهای توربوفن را همین موجود بودن راهبردها و اهداف نهاد بالا دستی در این موضوع عنوان کرد.
 
وی گفت: دلیل بعضی عدم موفقیت‌ها در صنعت خودرو و برخی صنایع دیگر همین موجود نبودن راهبردهای بالادستی در حاکمیت است.
 
معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت افزود: در سیاست گذاری فناوری اغلب بالاسری‌ها نسبت به بنگاه‌ها عقب‌تر هستند؛ برای مثال توفیقات دهه هشتاد در صنعت خودرو به دلیل وجود سیاست‌های توسعه‌ای در خود بنگاه بوده است که خود همین وجود سیاست‌های درون بنگاهی بسیار وابسته به نگرش مدیران آن مجموعه است.
 
منطقی تجربه توسعه فناوری در صنعت خودرو در سه دهه پس جنگ را به صورت آزمون و خطا بیان کرد و گفت: مسیر طی شده از لحاظ منطق اجرا درست است و مشکلات و نقدها ناظر به روند اجرایی این مسیر است که به عنوان مثال می‌توانست در زمان بسیار کوتاه‌تری طی شود.
 
وی همچنین به برنامه وزارت صمت برای ارتقای فناوری‌های کلیدی در حوزه حمل و نقل اشاره و در دسترس‌ترین آن را خودروهای متصل بیان کرد.
 
منطقی از برگزاری نمایشگاه‌ها دستاوردهای صنعت خودرو در آینده خبر داد و گفت: راهبردهای توسعه فناوری در صنعت خودرو پس از منقح شدن در اختیار عموم قرار خواهد گرفت تا بتوان از نقدها و نظرات برای اصلاح و ارتقای آن استفاده کرد.
 
وی با اشاره به اینکه انتقاد باید جلوبرنده باشد نه متوقف کننده، تایکد کرد که وزارت صمت آماده شنیدن انتقادات و پیشنهادات از سمت کرسی‌های دانشگاهی است.

لینک کوتاه
صنعت خودرو وزارت صمت

اخبار مرتبط

نظرات شما