قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار آسیا در پی امیدواری به تسهیل بیشتر محدودیت‌های کرونایی در چین که می‌تواند به احیای تقاضا در دومین اقتصاد بزرگ جهان کمک کند، افزایش یافت.

به گزارش نسیم اقتصاد، بهای معاملات نفت برنت 20 سنت معادل 0.23 درصد افزایش یافت و به 87 دلار و 83 سنت در هر بشکه رسید در حالی که پیشتر تا سطح 86 دلار و 59 سنت کاهش پیدا کرده بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با شش سنت معادل 0.07 درصد افزایش، به 81 دلار و 28 سنت در هر بشکه رسید؛ در حالی که ابتدای معاملات تا مرز 80 دلار و 88 سنت عقب‌نشینی کرده بود. نفت برنت روز پنج شنبه با 9 سنت کاهش و شاخص نفت آمریکا با 67 سنت افزایش، بسته شده بود.

 
هر دو شاخص در مسیر ثبت نخستین رشد هفتگی پس از سه هفته کاهش متوالی هستند. منابع آگاه به رویترز گفتند: چین در روزهای آینده، تسهیل پروتکلهای قرنطینه کووید 19 و کاهش تست گروهی را اعلام خواهد کرد که تغییر مهمی در سیاست این کشور پس از اعتراضات گسترده و خشم عمومی نسبت به  سختگیرانه ترین محدودیت‌های کرونایی جهان است.
 
کریستالینا جورجیه وا، مدیرکل صندوق بین‌المللی پول، روز جمعه اظهار کرد: تغییر بیشتر استراتژی کووید چین برای احیای مستمر و متوازن اقتصاد، بسیار مهم خواهد بود.
 
تحلیلگران گروه تحقیقاتی ANZ Research در یادداشتی نوشتند: تقاضا برای نفت از تدابیر قرنطینه سختگیرانه کووید 19 در چین آسیب دیده و در حال حاضر 13 میلیون بشکه در روز است که یک میلیون بشکه در روز کمتر از میانگین عادی است.
 
در این بین، دیپلمات‌های اروپایی و سند مشاهده شده توسط رویترز حاکی از آن است که دولت‌های اتحادیه اروپا با سقف قیمت 60 در هر بشکه برای نفت در دریابرد روسیه به همراه مکانیزم تنظیم سقف قیمت در پنج درصد پایین نرخ بازار، تقریبا به توافق رسیده اند.
 
همه دولت‌های اتحادیه اروپا باید این توافق را در یک رویه مکتوب تا روز جمعه تصویب کنند. لهستان که خواستار تعیین سقف قیمت تا حد امکان پایین بود، تایید نکرده است که از این توافق حمایت می کند.
 
تحلیلگران موسسه تحقیقاتی بانک امریکا گلوبال ریسرچ در یادداشتی نوشتند: تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه باعث خواهد شد خریداران پول بیشتری برای نفت در بازار جهانی پرداخت کنند و به منزله ریسک صعودی بزرگی برای قیمت‌ها در سال 2023 است.
 
بر اساس گزارش رویترز، این تحلیلگران اظهار کردند: اگر روسیه نفت کمتری تولید کند، باعث بالاتر رفتن بیشتر قیمت‌ها خواهد شد. بانک امریکا گلوبال ریسرچ فرض را بر این گرفته که تولید نفت روسیه در سال 2023، به 10 میلیون بشکه در روز بالغ خواهد شد اما آژانس بین‌المللی انرژی، تولید این کشور را 9.59 میلیون بشکه در روز برآورد کرده است.

لینک کوتاه
قیمت نفت چین سیگنال صعودی

اخبار مرتبط

قیمت نفت صعودی شد

قیمت نفت صعودی شد

قیمت نفت در ابتدای معاملات روز دوشنبه بازار آسیا، تحت تاثیر نگرانیها نسبت به محدودتر... 6 فروردین 1403

قیمت نفت افزایشی شد

قیمت نفت افزایشی شد

قیمت نفت در معاملات روز جمعه، تحت تاثیر تقاضای رو به رشد در آمریکا و چین که بزرگترین... 18 اسفند 1402

قیمت نفت مکث کرد

قیمت نفت مکث کرد

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر دورنمای کندی رشد تقاضا و خوش بینی به کاهش زودتر... 27 بهمن 1402

قیمت نفت بالا رفت

قیمت نفت بالا رفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا، افزایش یافت و بخشی از کاهش شدیدی که در... 16 بهمن 1402

نظرات شما