بانک مرکزی در تامین و تخصیص به موقع منابع ارزی واردکنندگان کالاهای اساسی تدبیر افزایش سقف تسهیلات و حوالجات ارزی را در کنار کاهش کارمزد انتقال ارز به کار برد.

به گزارش نسیم اقتصاد  به نقل از ایرنا، بانک مرکزی سیاست‌های مختلفی برای کنترل بازار ارز و تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و دارو اتخاذ کرده است.
 
مهم‌ترین اقدامات انجام شده توسط تیم اقتصادی دولت به‌منظور مدیریت بازار ارز می‌توان به عرضه اولیه اوراق سکه بهار آزادی، تولید سکه از طلای آب شده با همکاری بخش خصوصی و نظارت بانک مرکزی، حذف مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی از بودجه 1401، عرضه ارز توافقی در شعبات منتخب بانک‌های عامل، راه‌اندازی سامانه برخط فروش برخط ارز و شناسایی و انسداد 2 هزار و 300 حساب بانکی فعال غیرمجاز در بازار غیررسمی و فردایی اشاره کرد.
 
در ادامه بانک مرکزی تدابیری برای تامین و تخصیص به موقع منابع ارزی برای واردکنندگان کالاهای اساسی اتخاذ کرده است که عبارت‌اند از افزایش سقف تسهیلات ارزی کالاهای اساسی از 20 به 60 میلیون یورو، افزایش سقف حوالجات ارزی از 5 به 30 میلیون یورو و کاهش کارمزد انتقال ارز از منابع نیکو در تامین و تخصیص منابع ارزی برای کالاهای اساسی از 1.5 درصد به نیم درصد است.
 
اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور کشور در نامه‌ای به رییس کل بانک مرکزی با تشکر از وی در خصوص اقدامات انجام شده نوشت: با وجود اختلال در عرضه جهانی و افزایش قیمت اغلب کالاهای اساسی به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم علیه کشور، ذخایر کالاهای اساسی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و در نتیجه قیمت تمام شده پایین‌تری نسبت به سایر کالاها در سبد غذایی مردم قرار دارد.
 
وی با اشاره به سه اقدام بانک مرکزی در تامین و تخصیص به موقع منابع ارزی واردات کالاهای اساسی همچون افزایش سقف تسهیلات ارزی تا 60 میلیون تومان، افزایش سقف حوالجات تا 30 میلیون یورو و کاهش کارمزد انتقال ارز از منابع نیکو که موجب آرامش تامین کالاهای اساسی شده است.

لینک کوتاه
تدابیر بانک مرکزی ارز واردات کالاهای اساسی

اخبار مرتبط

نظرات شما