در حالی که کارشناسان و تحلیلگران حوزه صنعت خودرو امید آن‌چنانی به واردات خودرو تا پایان امسال ندارند، اما در میان خبرها از ورود احتمالی برندهایی چون تویوتا، میتسوبیشی، داتسون، هیوندای، کیا و چانگان به بازار ایران دیده می‌شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، اجرای طرح واردات خودرو مدت‌هاست به دلیل شروط وزارت صمت به تعلیق افتاده است. آخرین ممنوعیتی که برای واردکنندگان در نظر گرفته شد، واردات خودرو از فرانسه بدون جبران زیان است.
 
این در شرایطی است که آبان‌ماه امسال پس از فراز و نشیب‌ها در تصویب آیین‌نامه واردات خودرو و رفع ایرادهای سه‌گانه رییس مجلس، سرانجام آیین‌نامه واردات خودرو اصلاح و روند ثبت‌سفارش برای واردکنندگان واجد شرایط آغاز شد.
 
در همین راستا وزارت صمت اعلام کرد 24 درخواست برای واردات خودرو مطرح شده که در نهایت 7 شرکت واجد شرایط ثبت‌سفارش واردات خودرو شدند، اما پس از آن، آمار شرکت‌های واجد شرایط افزایش پیدا کرد و در مجموع 12 شرکت می‌توانند نسبت به ثبت‌سفارش خودرو اقدام کنند.
 
6 برند احتمالی خودروهای وارداتی

 
پس از انتشار اسامی شرکت‌های منتخب واردکننده که همان خودروسازان بودند، اعلام شد که واردات خودرو به مرحله اجرا رسیده و شرکت‌های واردکننده منتخب مذاکرات‌شان را با خودروسازان خارجی آغاز کردند.
 
حال در میان برندهای احتمالی خودروهای وارداتی، اسامی برندهایی چون تویوتا، میتسوبیشی، داتسون، هیوندای، کیا و چانگان به بازار ایران دیده می‌شود.
 
به این ترتیب، برخی از شرکت‌هایی که نام‌شان در میان شرکت‌های منتخب واردکننده است، برندهای هدف خود را برای واردات در سایت‌های خود معرفی کرده‌اند، آن هم در شرایطی که هنوز زمان و جزییات دقیق از واردات خودرو در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
 
دلیل زمان‌بر شدن واردات خودرو

 
در همین رابطه، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت چندی پیش درباره آخرین وضعیت ثبت‌سفارش خودرو گفت: دولت یک میلیارد یورو منابع برای واردات خودرو در آیین نامه واردات خودرو پیش بینی کرد که هفته اول شهریور این آیین نامه در دولت تصویب شد و امروز همه زیرساخت‌ها برای آن فراهم است و ثبت سفارش آن نیز آغاز شده است.
 
وی درباره روند ثبت سفارش واردات خودرو افزود: به دلیل تعطیلی 4 ساله واردات خودرو، واردکنندگان باید با طرف‌های خود در خارج قرارداد ببندند و از طرف دولت مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال یادآور شد: در این دور از واردات، شرط جدیدی به نام انتقال فناوری داریم که کار را اگر چه کمی زمان بر می‌کند اما برای اقتصاد کشور موثر است.
 
سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت همچنین در گفت‌وگویی تاکید دارد: افراد و شرکت‌هایی که متقاضی واردات بوده‌اند نیز تقاضاهای خود را ارائه داده‌اند و ما نیز منتظریم اگر جایی به مشکلی برخورد کردند، رفع و رجوع کنیم.
 
فاطمی‌امین متذکر شد: اکنون واردکنندگان در مسیر واردات خودرو در حال رتق و فتق امور مربوطه بوده و یکی یکی در حال انعقاد قراردادهایشان هستند.

لینک کوتاه
واردات خودرو دولت وزیر صنعت، معدن و تجارت

اخبار مرتبط

نظرات شما