یک زن میلیارد معروف آمریکایی به جرم کلاهبرداری به پرداخت 400 میلیون دلار جریمه و 11 سال زندان محکوم شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از رویترز، الیزابت هولمز میلیارد معروف آمریکایی و بنیان‌گذار شرکت ترانوس که در زمینه ارائه آزمایش خون ارزان و سریع فعالیت می‌کرد به جرم کلاهبرداری به 11 سال زندان و پرداخت 400 میلیون دلار جریمه محکوم شده است.
 
به گزارش رسانه‌ها و براساس اسناد دادگاه در ژمنطقه سن‌خوزه در کالیفرنیا، هولمز به کلاهبرداری و توطئه محکوم شده و دلیل آن هم گول زدن سرمایه‌گذاران درباره بهره‌وری فناوری آزمایش خون شرکت ترانوس بوده است.
 
قاضی دادگاه گفته زمانی که یک شرکت با انتظارات بزرگ براساس اطلاعات غیر واقعی و دروغ پیش می‌رود این یک موضوع کلاهبرداری است.
 
شرکت هولمز در سال 2003 و با تولید تجهیزات آزمایش سریع خون آغاز به کار کرد و فناوری این شرکت به قدری از اقبال عمومی برخوردار شد که در سال 2015 ارزش بازار شرکت ترانوس به 9 میلیارد دلار رسید و هولمز به جوان‌ترین زن میلیارد جهان تبدیل شد. نشریه فوربس میزان دارایی هولمز در آن زمان را 4.5 میلیارد دلار برآورد کرد.
 
البته به فاصله کمی از آغاز تولید تجهیزات آزمایش قند خون ترانوس بسیاری از بیماران درباره وجود خطا در این آزمایش ابراز نارضایتی کرده و در سال 2015 موضوع فعالیت‌های کلاهبرداری این شرکت به رسانه‌ها کشیده شد. پس از این رسوایی شرکت ترانوس در سال 2018 تعطیل شد.
 
دادستان کالیفرنیا برای هولمز 15 سال زندان و 800 میلیون دلار جریمه درخواست کرده بود. هولمز هم‌اکنون باردار است و از ماه آوریل به زندان خواهد رفت.
 
نشریه فوربس میزان دارایی کنونی هولمز را صفر دلار ارزیابی کرده است.

لینک کوتاه
جوان‌ترین میلیاردر زن ارزان و سریع